Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5159 ggr
Molla
0

Stallregler

Har ni regler i ert stall?
Är de nerskrivna och uppsatta på väggen?
För många/några?
Följs dom?
Är det bra med regler?
Vad är det för regler? 
Vilka regler saknar du?

Mer du vill diskutera om stallregler?

Molla
0

Vi har regler i stallet, inte nerskrivna. Det är mamma, jag och hennes man som ser till att de efterföljs av de som vistas i stallet. Regler behövs när det är barn som är i stallet, så de vet vad som gäller.

Regler kan vara att man inte springer i stallet, ingen går in i hagarna utan vuxen, klappar inte hästar som står inne utan att fråga.

Saknar jag någon regel gör jag en! ;)

Linnea
0

det värsta med ex inackorderinsstall är reglerna (om det finns några) inte följs pga ägarens slapphet/ointresse. hade jag haft inackorderingsstall hade jag nog haft ett helt A4 med regler… inte för att vara kontrollfreak men när många olika människor med kanske olika inriktning på sin hästhållning ska samsas så kräver det regler och en del engagemang från stallägaren. reglerna ska ju helst, delvis iaf, diskuteras med dom installade så dom får ge synpunkter så man kan få så bra regler som möjligt som passar i just det stallet. något av det viktigaste tycker jag är att alla plockar undan efter sig och inte lämnar saker i stallgången, håller ordning i sadelkammaren, att ingen försöker smita från någon syssla som sen andra får göra och att hästarna delas upp i hagarna så som dom oftast rids. tex om där är tre stycken som alltid kommer vid fem och rider kan ju deras hästar stå tillsammans. står där då en annan häst i samma hage vars ägare kommer på förmmiddan å rider så blir den ensam i hagen och det är lite onödigt. och att man inte tar in fler hästar än man har mark till. hade inte velat ha mina i en pyttehage eller med 20 andra på lika många kvadratmeter bara för ägaren vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Skynda långsamt så går det fortare.

HannaT
0

Vi har väl inga "stallregler" där jag står nu, men alla sköter sig och vi har trevlig stämning för det mesta.

I stallet där jag stod innan däremot, där fanns det gott om regler! Jag ska försöka minnas dem allihopa:

Inga människor i stallet efter kl 22,
Lås alltid sadelkammaren då du går ifrån stallet
Sätt alltid på elen igen när du hämtat din häst
Sopa alltid bort vattnet DIREKT efter att du spolat hästen ben Plocka alltid bort hinder DIREKT efter att du har hoppat
Max 2 hästar i stallgången
De som mockar har förtur på uppbindningsplatsen i stallgången
Hjäln ska bäras vid in- och utsläpp
Inga knivar i ensilagebalarna
Vattnet ska fyllas på varje dag, rullande schema

Osv osv.. :B
Kanske värt att nämnas att stämingen var mycket tristare i detta stall än det nuvarande, där det inte finns nerskrivma regler.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
0

nej det förstår jag men vissa av dom reglerna var något onödiga.. sen beror det mycket på männiksorna, vissa är slarvigare än andra. så jag håller åp regler men inga onödiga typ hjälm vid in o utsläpp. elen och låsa sadelkammaren är ju ganska bra regler.

Skynda långsamt så går det fortare.

sus-sharon
0

har ett inplastat A4 fastsatt på stalldörren (bredvid hästarnas inplastade "träningsschema"Glad).

inte så mkt för min egen och familjens skull, vi är väldigt överens om hur det ska vara, men har man hjälp vid resor eller andra besökare så skall de kunna läsa sig till vad som gäller.

i reglerna finns allt ifrån vilken tid stallet skall vara låst (och hästarna ifred) till vad som gäller ang lokalhygien, persedelvård osv.

finns det fungerande rutiner skall de följas.

#3 vad tråkigt att det var så dålig stämning, verkar dock finnas en hel del här på iFokus som står i såna stall, tyvärr! men berodde det verkligen på att reglerna fanns på papper?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Molla
0

#3 Oj, vad regler. Lät inte så kul faktiskt.

Marrsson
0

Vi har inga nerskrivna regler men vi är bara tre st och de fungerar om man pratar med varandra. Huvudsaken är att man kan lita på de övriga så att ALLT blir gjort! /Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

SofiaOfSweden
0

Står i ett kommunalt stall på 15 hästar, rätt "bra" om jag säger så. Fint stall, bra hagar, god ekonomi etc. och detta beror ju väldigt mycket på reglerna vi har, som alla givetvis följer. Det kan tyckas strikt och arrogant men faktum är att om alla följer dem så uppstår mindre bråk, tjafs och irritationer med förutsättning att de är demokratiskt framröstade.

Reglerna är väl basic; plocka upp efter dig, sopa stallgången där du stått, lägg tillbaks allt, var trevlig, mocka hagen 1 gång i veckan etc. Inget tjafs har vi med undantag för internt mellan inackorderingarna men sådant uppstår ju överallt där det vistas människor (kvinnor) i flock ;)

Royalz
0

Vi har väll inga speciella regler i stallet. Men alla vet ju hur man uppför sig i ett stall som har häst där. Det finns inga regler upsatta.

Lorita
0

Det är jag min hästskötare (med kompisar) och min familj i stallet och så länge dialogen fungerar så behövs inga regler.

Jag hade en inackordering ett tag som höll på att göra mig galen, en regel skrev jag och det var att sopa stallgången när man lämnade den. Den regeln bröt dagligen och hur roligt är det att sopa undan efter en annan häst innan man själv ska dit och smutsa ner Rynkar på näsan det är som att inte tvätta badkaret efter man badat Skrikandes

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Repoort
0

Vi är två tjejer i stallet på fyra hästar. Jag har en och den andra har tre. Vi är sällan/aldrig i stallet samtidigt då hon tar in och nattar redan vid 17 tiden. En av hennes hästar går med min i hagen så den sköter jag. De kommer in vid 21-22 tiden. Hon mockar åt den men inte så mycket mer.

Så nej, vi har inga regler. Var och en sköter sitt. Visst skulle jag vilja att ex redskap hängdes tillbaka på väggen istället för att stå i stallgången

hannabrink
0

Vi har en lapp som sitter på dörren till sadelkammaren me regler. Kommer inte ihåg alla nu även fast dem inte är så många (a) men det är iaf vanliga trivselregler. Att man sköter sin häst bäst själv, sopar efter sig o.s.v.

[Jennniie]
0

Vi är ett kollektiv o våra regler sträcker sig på ca 1,5 A4 men då är det självklara saker som står med oxå. Som att man själv ansvarar för att sin häst har vatten eller att man släcker efter sig när man lämnar stallet osv osv. :)

Tyvärr följs inte reglerna av alla, någon som har nåt bra system hur man ska kunna "straffa" personerna. Förutom tillsägelse, vilket funkar för stunden. Vi funderar på pricksystem o har man X antal blir man uppsagd. Eftersom ingen äger stallet utan allt är kollektivt så kan inte en person bara säga upp en annna hursom.

Zadeira
0

Vi har regler för säkerheten, bland annat att alla ridskoleeleverna ska ha hjälm och väst på vid all hantering.

För oss vuxna och privatarna gäller lite annat, vi väljer tex själv om vi har hjälm när vi är i boxen och liknande.

Andra regler vi har är väl att stallet alltid ska stängas när det inte är någon där, samt alla dörrar med lås ska vara låsta. Hästarna får inte stå i stallgången mer än vid veterinär och hovslagarbesök. Ta upp bajset direkt om hästen bajsar utanför stallet (vilket följs dåligt tyvärr). Lägg alltid för undre regeln på boxdörrarna när du stänger för natten. Ja, det är väl sådana allmänna trivselsaker mest faktiskt, inga tråkiga eller onödiga regler.

Tyvärr funkar det dåligt när hälften är 10-14 år och tycker det är såååå trist att hålla ordning och hjälpa till. Jag skriver ofta arga meddelanden på tavlan för att folk inte har vett att hjälpa till med trivseln och jag måste ta hand om deras skit när jag jobbar.

SofiaOfSweden
0

Står också i ett kollektivt och det förra var kollektivt det med. När någon misskötte sig, dvs. aldrig hjälpte till, inte tog hand om sin häst på ett etiskt sätt etc. så kunde den personen bli uppsagd. Detta diskuterades då på stallmöten samt med den utpekade, men under den fem år jag stod i det gamla så hände det snarare att den berörde flyttade självmant eftersom att det blev så mycket tjafs. Ett pricksystem tycker jag låter bra, men i de flesta fall måste man se till helheten och bedöma utifrån situationens allvar och inte antal tabbar. Kan ju hända att det blir 1 prick = använt otillåtna metoder mot sin häst vs. 5 prickar = inte mockat hagen, sopat stallgången etc., är ju rätt "självklart" vilket situation som är allvarligast och måste lösas omedelbart.

Peppe
0

vi har inga nedskrivna regler utan vi går efter att man ska använda sunt förnuft och "ordning och reda, löning på freda' "  =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lagerquist
0

Vi har stallregler som egentligen inte behövs eftersom det är ren stallvett som man lär sig direkt när man kommer till stallet, i ridskoledelen sitter det på tavlan ordningsregler utskrivna, men inte i de andra stallen.
"Men det är mest regler som plocka inte undan i ridhuset om du inte ställer tillbaka det som det stod", "mocka alltid efter dig i gången & ridhuset/paddocken" etc. Flört

J-Parnebo
0

har inga uppsatta regler i stallet, var och en sköter sitt egna på ett bra sätt :)

Tycker det är bra så som vi har det nu,.

lisette
0

inga andra regler än att man sopar undan efter sig och absolut inte sopa när hästar är inne!

AusaBausa
0

Inga regler då det bara är jag i stallet..

förutom att barnen vet deras regel, ingen mamma i stallet inga barn där;-)

fast en gång var det bra då min äldsta grabb gömt sig istallet under hästtäcken när min dåvarande medryttare var där..han hörde lite saker som jag ville veta men inte fått veta annars o kunnat konfrontera dem med.Så ibland är det bra men dem vet egentligen att det itne är ngn lekstuga där..

…sen är ju mitt stall en lösdrift så hästarna kommer o går ju men går ngn in i stallet så kommer dem ju gärna in för dem tror dem ska få mat o dumt o lura dem…

jn84
0

#15 Precis så tänkte jag med (Står i samma stall som Jennie), att det är bra med olika "valörer" för prickarna. Att medvetet inte fodra i tid bör bestraffas betydligt hårdare än om man inte sopar klubbrummet tex.

Vi har redan i system att man kan köpa sig fri från tex städdagar, men man bör ju inte kunna köpa sig fri från att "missköta" hästarna.

Molla
0

#21 Ja, prickar och olika många för olika "fel" man gör. Kan man inte istället för prickar få böter, alltså få betala när man inte sköter sig.
Fast det är ju alltid svårt med "straff", vem ska vara domaren? Ska allt diskuteras på stallmöten? (-du sopade inte stallgången den 4/3. -Jo, det gjorde jag visst…)

Det är svårt när inte alla drar sitt strå till stacken, och när ingen i kollektivstallet har mer ansvar än någon annan. Har själv stått så.

Lorita
0

#20 mamma? om pappa är med då Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

exitingsvillemo
0

#23 pappa kanske inte är i stallet…

jn84
0

#22 Nja, såna petitesser är väl kanske inte värda att bråka om. Om det nu inte är så att det upprepas gång efter gång :)

Domaren är nog i vårt fall styrelsen, eller stallmötena. Det brukar inte vara några problem att komma överens om när någon gjort fel. Men visst är det många saker som man inte vet vem som är skyldig till, otömda kärror osv, men sånt har mindre betydelse. Viktigare är sånt som påverkar hästarna, människors säkerhet eller omgivningen.

Lindbygarden
0

Har inga stallregler

emeliekarlssoonn
0

Vi hade regler uppsatta i stallet ett tag. En del följde dom en del inte. Det som är konstigast är att inte ens ridskolechefen i stallet följde reglerna, men var som en hök över alla andra som var i stallet och såg till att man följde reglerna.

monsterblom
0

vi har inga regler utan riktlinjer, men dom är mer för alla medryttare då vi bara är 4 hästägare på 10 hästar.
vi har skrivit vad man ska tänka på vid alla olika tillfällen. men det viktigaste är att de måste fråga om de inte är säkra på något rörande hästens välmående då det går före medryttarens ridning

men jag måste säga att det är en otroligt trevlig stämning i stallet och att alla medryttare har koll på vad man bör inte bör göra i stallet :)

SofiaOfSweden
0

Han tar väl efter våra politikerOskyldig

emeliekarlssoonn
0

#29, jo hon gör väll det. >.<

Tin-Tin74
0

Har eget stall tillsammans med min dotter (familj) så något regelverk behövs väll inte direkt men ändå har vi några skrivna på stalldörrarna:

Respektera hästarna! = inget spring, skrik och gap!

Ingen sitter på hästen utan hjälm!

Ingen rider utan säkerhetsväst!

Ingen rider ut utan reflexväst!

Att vi har dessa regler är inte direkt för oss själva utan om min dotters kompisar följer med till stallet.