Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 541 ggr
gejsa
0

Se vilken tur dom hade!

Qabang
0

Ja, skönt att hästarna klarade sig :)

[slo]
0

Huu, där åkte jag ju förbi igår!

MiaMaria
0

Tråkigt att det händer men skönt att det gick bra!

Undrar vad räddningstjänsten här skulle göra? Dom är totalt "otränade" på häst…

gejsa
0

Dom flesta kan nog fixa att ta upp hästarna som är utbildade inom brandkåren osv.

E_hjo
0

Stackars lilla! =)

mazze
0

Vad hemskt men tur att dom klarade sig!

Sehvrin
0

Skönt att det slutar lyckligt ibland också =)

#3 Jag skulle tro att det ingår i räddningtjästens utbildning att kunna lyfta upp stora djur som gått ner på ett eller annat sätt (händer ju lite då och då, verkar det som)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Yoe-Yoe]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var i Jönköping och red isisar var det 2 stycken Islandshästar veckan innen jag kom som hade gått ner sig i ett kärr.

En av dom hade inte orkat kämpa så han hade inte sjönkt mkt men den andra hade kämpat som satan och när en jägare hittade hästarna hade han bara nosen åvanför "ytan". Han som ägde stället åkte upp med sin fyrhjulning. Han fick simma långt ut i kärret för att nå fram och sedan band han ett rep runt hästens hals. Efter det drog han upp honom med fylhjulingen. Båda hästarna klarade sig fint och var igång som vanligt på turidning 2 dagar senare. Pappa red hästen som hade gått ner sig längst. Jag är där varje år och rider kanske jag kan tillägga…

På bilden är den hästen som pappa red (alltså den som bara hade nosen uppe i kärret) Han heter Rosti! Hästarna står på Kyrkekvarn i Jönköping om det är nån som känner till det stället. :)