Merlin, A Fantastic Horse
Om det finns en häst/video som ger mig sköna rysningar så är det den här :P

visst men.. hästen har inget val gör han inte som ryttaren säger så får han ju stryk av tjuren :(
tänkt på en sak, borde hästen inte bli förvirrad när ryttaren ber honom att hoppa från sida till sida sådär, och jag tror inte att det är så skonsamt att springa i sådanfart sidledes, och de där "piruetterna" han gör, ser ju totalt livsfarliga ut. Skulle se hur snyggt han springer ifrån tjuren utan sin häst n'r han ska placera spetsen i tjuren :(
Jag älskar den hästen. Jag tycker inte alls om vad de gör mot tjuren, det är fruktansvärt, men det är ju inte hästen som väljer det. Hästen är bara så duktig.

#3 Jag håller med!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Japp visst är hästen duktig, men jag kan inte annat än att bli förbannad när jag ser det. Jag tycker då inte det ser särskillt skonsamt ut för hästen och tjuren, tjuren, tjuren, tjuren.. Vet inte vad jag ska skriva, får inte fram något, tycker inte alls om det!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
jag blir med arg och irriterad, idioti på hög nivå
Jag kan inte se de, stängde av när idioten tog fram spjutet el va de är :(
usch, hatar att dem ska showa sådär på djurs bekostnad. Visst är hästen duktig, men det är ju livsfarligt om den skulle stanna också…
#8 Jag gissar att hästen har lite självbevarelsedrift och faktiskt inte skulle stanna frivilligt i det läget.
Tycker synd om både häst och tjuren 

Nja, var inget som dirket föll mig i smaken. Visst att hästen kan kallas duktig men det är ingen som helst harmoni eller något vackert samspel i videon.
+ att det är världens mest fruktansvärda sport (om man ens kan kalla det hela sport)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Jag fattar inte hur hästen kan hålla koll på benen. Tkr han är grym. Såna människor som behandlar djur så är sjuka, men det kan inte jag göra ngt åt. Klaga inte på mig för att jag gillar en del av en video på e-net.

#6 Förresten? Är det mig du kallar idiot?
tror hon syftar på videon och ryttare som han på filmen i allmänhet.
Vänligen
Sofia
#12 Om du inte tål att vi reagerar så bör du inte lägga ut den på ett forum där åsikter ofta kommer snabbt ochväldigt skarpt.
Vänligen
Sofia

#13 det står idioti INTE idiot.. skillnad där.
sen kan jag faktiskt inte förstå vad de e som ger dig rysningar i posetiv bemärkelse?
Själv tycker jag att hästen får utföra fruktansvärda rörelser i hopp om sitt eget liv.. rent ut sagt förjäkligt ser de ut!
Tycker hästen rör sig häftigt! Gillar inte det som görs mot tjuren, men hästen är ju bra på det han gör!

#15 Jag trodde att jag blev kallad idiot, och då har jag rätt att reagera så.
Jag tycker inte synd om hästen. Han är tränad för det och har koll på vad han gör. Tror inte han är rädd heller. Då skulle han röra sig stelt och det skulle synas om han inte hade förtroende för sin ryttare. Visst, själva sammanhanget är hemskt.
#16 Ja, visst kan det gå jävligt illa, men lika så ett felsteg inom trav, terrängritt, uteritter mm..
Det som ger mig rysningar är själva hästen. Hur han rör sig. Självförtroendet. Allt xD Tror inte du tolkar det som om hästen gillar det han gör, men han skulle nog inte ens närma sig ngt sådant om han inte gjorde det.

Hästen är smart, visst, men det är dom flesta hästar. Och ja, duktigt. Men han har ju inget val. Han har garanterat blivit träffat nån gång! Klart han är så där snabb, han har ju sitt liv o tänka på!

Jämför det med tex teräng (det enda jag kan komma på), hästen har inget annat val där heller om han inte vill bryta nacken, lr hur? Snabbhet är inte det ända, för om han skulle vara rädd för sitt liv skulle han kuta så lång väg han kunde, inte ta sig så nära att ryttaren kan sticka spjutet i tjuren (fy fan).

man kan tycka vad man vill om tjurfäktning, men en sak är säker:
hästarna som rids då är otroliga. jag kan med få rysningar över hur hästen rör sig, hur smidig den är. jag tycker det är ett rent skådespel att se på! hade det inte varit för utgången på en tjurfäktning hade jag gärna sett det live.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här finns faktiskt en lite trevligare film- 3.20 in i filmen börjar tjurfäktningen, men innan dess är den bra!

WOW. 3,50 in i filmen jag länkar till ovan gör hästen något grymt!
asså en sak som jag tänkte på är att hästen alltid går åt vänster och i stort sätt aldrig åt höger när han går i sidled.. Det är ju helt onödigt vetande xD haha men ändå.. Sedan tänker jag lite på hästens leder mm. Det kan ju inte vara bra med så tvära ryck som hästen hela tiden gör..
Läskigt ju, masd tanke på olycksrisker
jag kan bara inte tycka om det, jag är för fäst vid harmonisk ridning och i min smak ser detta inte alls trevligt ut!
Vänligen
Sofia

Men hur tränar man upp en sådan häst? Nååååågot måste man ju göra för att få den så kvick i benen, träningsmetoderna tänker jag på..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Säga vad man vill, men rida kan dem där Spanjorerna. Western blir lamnt i jämförelse.
Jo asså det är häftigt och ser bra ut, men måste det vara en tjur med? :P Hehe
skulle aldrig kallla någon idiot för att de lägger upp något de tycker om, som sagt tyckte bara iden om att hästen ska behöva utsättas för något sånt är idioti. klart det är fräckt att hästen kan röra på sig på det viset, men jag skulle aldrig stödja det. :)
Jag tycker också att hästen är helt otrolig med en suverän balans och kroppsuppfattning.
Angående slitage på hästen iom rörelserna så vet jag inte om det är värre än på vare sig löphästar, hopphästar eller dressyrhästar.
Jag tycker häst och ryttare är grymma :)
Vilken fokus!
Ska jag va ärlig så blir jag bra mycket mer gråtfärdig när jag ser ihopkrullade hästar som rids i en såkallad form på dressyrtävlingarna.
/Elin