frågor från nybörjare
Jag har precis börjat rida och undrar vissas saker om när man hanterar hästar:
- Hur ska man "uppträda" när man går in till en häst i spiltan/boxen?
- Om hästen är sur/ bråkig i spiltan, typ nafsar, tacklas med rumpan, eller sparkas, vad ska man göra då? Jag förstår att man ska lämna hästen ifred men om man gör iordning den till en ridlektion kan man inte lämna den en längre stund.
- Är det okej att mata hästen lite ur handen innan man ska rida den?
Blir mycket tacksam för svar 

1) lugnt, tydlig i rörelserna, påkalla hästens uppmärksamhet innan du går in (både i box och i spilta).
2) tillrättavisa. det är inte okej att ha en häst som ska tacklas och "brottas" med en spiltan. föl som tillrättavisas av sina mammor blir ofta "nypta" bakom armbågen (ungefär där sadelgjorden ligger, strax bakom). Nyp. Skrika, slå och använda piska (som jag erfarit på en del ridskolor) är inte att rekommendera.
3) det är bättre att ge hästen något efter att du ridit om du vill belöna med godis. om man ger hästen innan kan det verka lite som en muta, därför är det bättre att ge efter avslutat ridpass och belöna.
obs! är det nypiga/nafsiga hästar kan jag rekommendera att belöna i krubban och inte via handen för att undvika att förstärka fel beteende.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Du följer de regler som finns i det stall du rider hos.
De borde veta hur du skall vara och hantera hästen.
Jag kan svara på fråga 1 o 3 :)
1/ Man kan smacka lite innan man går in i boxen och prata lite så hästen/ponnyn hör att du är där.
3/ Om du prompt ska ge hästen godis. så lägg det i krubban och ge det inte direkt från handen!
1. Man ska göra hästen uppmärksam på att man kommer, så h*n inte blir överaskad. Prata när du går in och var trygg i ditt kroppsspråk och med din röst. Inte för försiktig eller för burdus.
2. Frågan är ju varför hästen tjurar, fråga någon som jobbar i stallet hur du ska göra. Låter ju inte kul med en ridskolehäst som sparks. Är inte du hästvan tycker inte jag att du ska lära hästen hur man uppför sig.
3. Jag tycker att det är onödigt att ge från handen, hästar blir lätt naffsiga av det. Ge det du vill ge i krubban istället!
Kul att du börjat med hästar! Lycka till! =)
Fråga 1: Du ska ALLTID vara lugn och gärna säga något till hästen (typ "Hej Brunte! Nu kommer jag in till dig.), så inte hästen blir skrämd och av ren reflex/instinkt sparkar för att försvara sig.
Fråga 2: Du ska ALLTID vara vänlig men bestämd när du andskas med hästar. Om hästen tacklar/ puttar in dig i väggen trycker du krafftig ifrån dig hästen. Han ska absolut inte behandla dig som ett träd i hagen man kan klia sig på… Att bitas eller naffsa är heller inte tillåtet. Du kan när hästen försöker bita dig nypa tillbaka lite lagom. Vi hade en unghäst som var helt hopplös med att bitas. Jag blev så tött på henne en dag att jag tog ett bestämmt tag på var sida om huvudet i grimman och bet tillbaka på hästens mule! Gissa om hon blev förvånad! Jag fick hela munnen full av häst hår men det var det värt. Hon har aldrig mer bitit någon. och i dag "pussas" hon över hela ansiktet.
Fråga 3: Som så många andra skriver är det bästa att ge godiset i krubban. Annars kan man framkalla ett beteende där hästen bits och naffsas. Att ge godis i handen är inget att rekomendera på en ridskola.
Men framförallt måste du följa ridskolans regler om hur ni ska/får göra. Kolla med din ridlärare.

1. lugn, prata och kanske lägga en hand på rumpan så hästen känner att du är där.
2. ignorera beteendet hade jag gjort, visa att du inte är rädd.
3. är hästen nafsig - absolut INTE. vad är vitsen att ge hästen innan ridturen? ge efter som belöning istället.
annars håller jag med #2

Tack så jätte mycket för alla svaren
Det här var väldigt lärorikt för mej!
1. Lugnt, men bestämt. Det är bra om hästen får veta att man är påväg till den så det kan vara bra att säga något till den.
2. Visa dig inte rädd och gå inte därifrån, då har ju hästen blivit dominant över dig. Tillrättavisa hästen med kroppsspråket, var rak, bestämd och lugn. Ge hästen ett tryck att flytta sig för så att du kan gå in till den. Att skrika eller slå till hästen är för mig uteslutna metoder.
3. Jag tycker inte att det är okej att handmata, men det är bäst att fråga vad ridskolan ifråga har för syn på det. :)