Framtung!
Min ponny är väldigt framtung och har alltid sänkt huvud. Detta märks framför allt i galoppen. Vad kan jag göra för att få henne att bli bättre? :l
Ett annat probelm är att hon inte vill samla sej och korta galoppen, utan hon ska rusa och gör man halvhalter bryter hon bara av till slängtrav. Kanske hör detta problem ihop med det tidigare?
Tacksam för svar! /Martina
För mig, som ändå inte är någon expert (jag är lite rädd för att ge råd, så dubbelchecka dom) låter det som om hon inte har muskler nog att bära er.
Gör hon samma sak när du tömkör/longerar henne? Om du inte redan tömkör, så gör det, då har hon bara sig själv att bära, och hon kan bygga muskler utan tryck från sadel osv.
Dessutom är det otroligt bra att kunna se sin häst när den jobbar har jag märkt. Sen är det väl ut och klättra i backar, för det är ryggmuskler som behövs, om jag inte är ute och cyklar. Tänk bara på att inte ta för branta backar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag tömkör och longerar sällan, men när jag gör det gör hon samma sak. Även när hon går i hagen går hon ofta med sänkt huvud. Klätrar jag jag ungefär 1 gång i veckan.
HAHA, skulle gärna vilja, men jag förstår inte riktigt hur man gör! 
Hade en shettis förut som jag tömkörde ganska mycket dressyrprogram med, kanske kan prova det med Ella ? :)
Då kan du ju! Det är precis så som jag menar, så får hon arbeta som när du rider, men utan tyngden på ryggen, och du ser på ett annat sätt hur hon arbetar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Tack för tipsen, nu blev jag ivrig att sätta igång!
Ska jag ska nog prova redan imorgon!
Men att galoppera går väll endå inte ? Blir kanske lite svårt att hinna med ?
haha
jag har försökt pm:a dig martina, har du sett det ?

#6 ta in henne på en volt i galoppen när du tömkör. det kan du gärna göra i de andra gångarterna också
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7 Oj, nej, det har jag missat! Ska kolla direkt! :)

Mitt tips är att träna mycket öppna och sluta, det stärker upp hästen otroligt mycket. Funkade jätte bra med min häst :)
det kan vara så att du lutar dig lite frammåt, som du inte märker eller tänker på. ja gjorde det ett tag på en stor häst ja red, då va det som att gallopera två olika hästar som tidigt, fram kropen för sig och bak för sig. sedan lutade ja mig mer bak så ja sat rakt lite bakåt, då blev han rund och fin och inte alls fram tung längre..
Vi hade en väldigt framtung häst på ridskolan. På honom var det att sätta sig tugnt bak i sadeln och driva som attan. (det skulle inte för den skull gå fortare)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Att hästen går med sänkt huvud är bra mycket bättre än att den går med för högt huvud. Om du jobbar din häst från marken kommer hon att lättare bära upp sig. Då du sitter på ryggen behöver hon mer muskler så för att bära sig i galoppen måste hon först kunna bära sig (och dig) i traven. Och i mycket korta stunder till en början. Det är jättejobbigt för en ovan häst att gå i form.

Jag skulle föreslå att du backar ett steg i träningen och fokuserar på att få hästen att flytta bak sin vikt i skritt och trav innan du börjar galoppera.
Har hästen inte formen rätt i skritt och trav finns den ej heller i galoppen.
Tyvärr har man oftast för brottom i sin träning och skyndar vidare till nästa moment innan momenten före sitter ordentligt.
Man tjänar på att ta det ett steg i taget…vi lär oss ju alla att krypa före vi kan gå ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

min häst går i form i skritt och galopp men inte i trav.. problemet kan vara bettet. att hästen hänger i handen eller är framtung är ofta ett motstånd mot bettet. inte sagt att du ska ha ett skarpare bara ett annat. det kan vara värt att testa. sen om hon går i form, prova lätta på tygeln, slår hon upp huvudet då (som många ridskolehästar gör) så är hon inte självbärig och som sagt bettet kan vara orsaken.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tror som många andra att hon inte orkar bära sig själv och dig tillsammans utan måste helt enkelt muskla upp sig i ryggen. Att tömköra har jag märkt är jätte bra träning för hästen, jag har nyss börjat med det på mina kusar och alla utom en verkar gilla det!
Men en sak # 10 hur gör man öppna och sluta när man tömkör??? Jag skulle verkligen vilja göra det med mina! (Är som sagt nybörjare på tömkörning…)

Okej, tack för tipsen! :)
Om hon är framtung, så sätt dej bakåt och luta dej väldigt bakåt, mycket i galoppen, och om du hoppar så tänk på atyt inte luta dej för mycket framåt i avsprånget utan bara en liten bit.
Träna dej fram till att hon inte går med huvudet nere, och att hon ska flytta sin vikt bakåt. Börja i skritt och jobba dej sedan uppåt:)

#18 Okej, tack! Helt klart värt att prova! :) Dock ska hon få vara mammaledig någon månad först.. ;)
jag hade sagt gör uppresande tygeltag när hon hänger sig , gör mycket stärkande övningar, tempo växlingar, longering, tömkörning, rid i backar. :)