Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 5194 ggr
KoFlickan
1

Körning med hackamore

Jag håller på att tömköra min Alma, det är tänkt att hon ska börja köras under sommaren. Men hon kan bara ha hackamore. Är det någon som som har tips eller tidigare erfarenheter av körning med hackamore som kan dela med sig?

Lorita
1

??? det skulle inte ens jag testa Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mixie
0

Tömkör i grimma, det brukar gå jättebra så har jag alltid gjort om det är problem emd munnen, det som är livsfarligt med hackamore är ju att om hon sliter sig eller om du måste ta i henne lite mycket kan hon ju knäcka näsbenet, nä måste hålla med #1 Skulle inte ens testa hackamore!

//Mickan

corallen
0

Jag håller med #1, skulle inte ens prova det. Ett bettlöst träns kanske?

Zabbio
0

Hackamore är ett stångbett, när man delar in bett i stångbett, tränsbett och hissbett.

Den har samma inverkan som ett stångbett och ger liktydliga signaler; tryck i nacken, tryck på nosen(i munnen på stångbett) och under hakan, plus hävstångseffekt. Resultat; ner och in med nosen, ut med pannan. Att ställa och böja en outbildad häst rätt med ett stångbett/hackamore är nästintill omöjligt eftersom det har fel inverkan. Ridkapson, sidepull eller tränsbett har mycket bättre inverkan för att lära hästen att ställa och böja sig korrekt samt att följa och lita på bettet/tygeln. Det gäller inte minst vid körning då du inte kan hjälpa till med sätet. Kan hästen inte hanteras/ridas med tränsbett eller motsvarande på bettlöstfronten, så har någon missat en stor bit i grundutbildningen.

Den bettlösa motsvarigheten till kandar skulle vara hack och ridkapson.

Dessutom är hästar mycket känsligare över nosen än vad många tycks tro, bettlöst är mkt skarpt, även ''milda'' betlösa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hanna-D
0

Jag har kört min fd tränares häst med kapson MEN han var även betslad med ytterligare ett par tömmar,  dvs jag hade två par tömmar i handen men använde bara de som gick till kapsonet, det som gick till bettet var en reserv OM nåt skulle hända, det kanske kan vara ett alternativ?

Animal-3
0

Håller med de andra. Hackamore är ett mkt starkt "bett". 

Jag använder en mjukfodrad grimma eller mitt special träns (mjuk läderrem med tjockt nosludd). Var noga med att undvika tryck på mjukdelarna då nosbenet kan brytas.

Träna mkt röst komandon så behöver du knappt tömmen när du kör.

Tin-Tin74
0

Hackamore vid körning känns riktigt skrämmande. Om du inte vill ha bett i munnen, snälla testa något annat bettlöst då. Kanske westerns Side Pull?

KoFlickan
0

Jag kan inte ha ett en grimma för det passsar inte min Alma eller ett bettlöst träns. Det finns inget träns eller bett i världern som skulle passa henne. Alma är en mycket speciel dam. En grimma är för stor runt mulen och för liten runt nacken. 

Alma skulle aldrig slita sig, hon är 100 % trafiksäker, hon är inte skotträdd, hon är inte rädd för några djur och hon kan går brevid en traktor, så ja tror att hon inte sliter sig. 

Hon har börjat att dra småsaker ute, i vintras var det en pulka och nu ett krossdäck. Det är täckt att hon ska kunna dra en mindre kärra i sluten av sommaren.

silvery
0

är alma en häst?

elin
0

#8 det där är inga garantier för att du skulle köra din häst med hackamore.

Min fröken är lugnet själv, vi försökte också oss på en början till inkörning. Helt plötsligt (fö 1 år sedan.) vändes allt till en mardröm på bara några sekunder och det höll på att sluta i katastrof. Och ja resonerade precis som du.. att de kan inget hända, hon skulle aldrig göra någonting osv.
Men de gjorde det.

/Elin

Mille
0

#8 Finns det inget att köpa som passar får du ju låta någon sy upp det efter hennes mått.

Zabbio
0

#8 Men på en så lugn häst så välj något anat än ett så skarpt bett! Det är helt onödigt!

Skaffa en muserola, det är en metallbit man skruvar fast i nosremmen ch som har ringar som du kan fästa tygeln i. Den ger det mest tränsbett-lika inverkan du kan få på bettlöst. Och den passar allt. Så svårt är det inte att ta en läderrem i ett lagom långt nackstycke! Går t.o.m. med ett hundhalsband om det kniper!

Och varför passar just hackamore då? Det är inte någon konstig passform på det.

KoFlickan
0

#12 Alma har reagerat jättebra på hackamore, lite stor över mulen men annars helt ok. Jag har ledit henne runt för se hur hur hon reagerar, hon tyckte det var helt ok.

Anledningen att jag har ett hackamore är att Alma är grymt stark och vill hon springa över en, så gör hon det. Men det har bara hänt en till två gånger under ett år. Då hade hon en vanlig tyggrimma på sig. Man kan inte heller ha ett vanligt grimskaft. utan det är kedjegrimskaft eller tömkörningstyglar som gäller. Jag får mer kraft när jag har ett par längre tyglar när ja motinerar henne.

Chestnut
1

Känns som att du har missat en stor bit i din hästs utbildning.

Håller själv på och börjar köra min häst lite smått (Dock är hon körd tidigare enligt uppgift vilket jag är ganska så säker på - har aldrig stött på en lydigare och mera lättkörd häst!) och när hon rids går hon på hackmore. Men skulle aldrig drömma om att köra med hackmore!

Eftersom tömmarna är långa får du en sån extrem kraft och blir man rädd, adrenalinet pumpar är det svårt att bedöma hur mycket man ska ta i. Oftast tar man i ganska rejält och har man då ett skarpt bett kan det sluta riktigt illa. 

Så det kanske är hög tid att vänja din häst vid vanligt bett?

Med vänliga hälsningar
Chess

KoFlickan
0

#14 Alma kan inte och får inte ha ett bett i sin mun!!

Jag har jobbat med henne varje dag över ett år och jag vet hur hon reagerar. Ända gången hon har försökt springa över mig var hon glad och såg en kossa. Hon ville hälsa och jag var inte beredd, så hon sprang lite för snabbt.

Chestnut
0

#15 VARFÖR kan hon inte ha bett i munnen? Skulle aldrig acceptera att min häst ville "springa och hälsa på en kossa" när jag höll i andra änden…

Med vänliga hälsningar
Chess

Mille
0

Först skriver du: "Alma skulle aldrig slita sig" och sedan skriver du:  " Alma är grymt stark och vill hon springa över en, så gör hon det".

1: Varför kan hon inte ha bett?
2: Varför kan hon inte använda något av de andra bettlösa alternativ som finns?
3: Hur ska du ha det, är hon den lugnaste, snällaste som finns eller är hon en tuff, respektlös häst?

Mixie
0

Är Alma en ko?

//Mickan

Mille
0

#18 Isåfall vore det väl inte svårt att hitta utrustning, men varför ge sig på att använda hästutrustning när det fins utrustning anpassad till nöt?

kaka1234567
0

Här är min uppfatning av bett   Vad tycker ni om detta ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Chestnut
0

Är alma en häst eller en ko?

Med vänliga hälsningar
Chess

exitingsvillemo
0

men är det en HÄST vi pratar om eller är det en KOSSA?

Kossor kan jag inget om så jag kan inte uttala mig. Men om det är en häst du pratar om så förstår jag inte resonemanget riktigt…

Alma vill inte ha bett? Vaddå VILL? Har du överhuvudtaaget provat? Ett hackamore är mycket skarpare än ett tränsbett så vanligtvis brukar ett sånt bett accepteras bättre av hästen än ett hack.

Alma är världens snällaste och skulle ALDRIG sticka, men hon är jättestark och vill hon springa över än så gör hon det…? Öööhhh… Hur får du det att gå ihop?

Är det en häst vi pratar om så kan jag inte komma på NGT som du egentligen gör rätt.

Är det en kossa, så… Ja jag vet inte riktigt, fel forum kanske?

elin
0

#22 Ursäkta, men jag måste bara skratta lite diskret. Flört
Men jag håller med dig.

/Elin

exitingsvillemo
0

ok, enligt denna tråd så är Alma en häst och en unghäst dessutom.

Mitt råd till dig blev då ganska enkelt. Ta hjäp av ngn kunnig person som kan hjälpa dig med tömkörning osv…

Du verkar inte ha sån stor unghästvana och jag tror att du är i stort behov av en tränare eller annan kunnig människa.

Skulle ALDRIG sätta på en unghäst ett hack, finns inte i min värld. Köp in ett rakt tränsbett istället och vänj henne vid det innan du fortsätter "träningen" och ngt kanske händer som du får ångra senare.

Tin-Tin74
0

Men hallå! Håller verkligen med om att det verkar konstigt "ena stunden är hon si, nästa stund är hon så". Och enligt den andra tråden om Alma blir hon speedad av kraftfodret? Öhh? Tjaaa… Vet egentligen inte riktigt vad man ska säga mer än att Almas matte behöver verkligen tänka till innan situationen blir ohållbar! Hackamore ÄR ett väldigt skarpt huvudlag och deffinitivt inget man ska ha på en unghäst varken i ridning och absolut INTE i körning!!!

Jag får faktiskt lite känslan av att det inte är Alma som "vill ha" Hackamore utan att det är matte som tycker det är tufft att använda ett Hack.

Snälla matte om du bryr dig om din häst - skaffa hjälp av någon som kan unghästar och körning!!!!

silvery
0

jog tror fortfarande alma är en ko

Mille
0

Enligt tråden "hackamore" ska TS köra in en unghät, så jag gissar på att det är en häst. Jag förstår inte varför man skulle sätta på en ko hästutrustning när det finns utrustning till dessa, som jag skrev längre upp.

lisette
0

jag kan känna att det kanske kvittar om alma är en ko eller häst?

vi får väl utgå från att det är en häst, men är det en ko är de ju bara häftigt!

exitingsvillemo
0

Som jag skrev: Enligt en tidigare tråd står det klart och tydligt att Alma är en unghäst.

andaloce
0

Jag skulle inte rekomendera att köra med hackamore. Men jag har sett en bild i våran lokala tidning där dom körde en nordis med hackamore, den satt jätte långt ner och det såg riktigt läskigt ut!

Ett skarpt tryck på den och nosbenet går av! Uch.

monsterblom
0

hittade denna tråd och måste flika in det jag vet. koflickans "häst" är en kviga.(för er som inte vet så är det en ko som aldrig haft en kalv) hon har blivit förbjuden att hålla på med hästar för sina föräldrar och har denna kviga som substitut. hon har valt att skriva häst eftersom hon tror att ni kommer att dumförklara och banlysa henne härifrån om hon talar om att hennes alma är en nöt.

#19 det finns ingen utrustning som är anpassad till nöt så att du kan köra kor eller oxrar. tanken med nöt är idag att de ska ge mjölk eller ätas. inget annat.

så nu vet ni hur det ser ut. hon bad om tips och erfarenheter inte att bli dumstämplad!

Marrsson
0

Stackars tjej.. men de borde finnas kvar "gamla" selar osv från förr… Be en sadelmakare fixa en egen variant på bettlöst huvudlag till Alma! Dem är riktigt duktiga. Lämna in måtten så får du de skräddarsytt! :) Så kul att #0 verkligen satsar med kossan  :) Lycka till och berätta hur de går! Visst de är kanske fel forum och jag tror nog att hon skulle bli ganska ensam om hon startar ett koifokus forum.. hihi

Hackamore är nog inte bra på kor/kvigor heller. Men jag förstår ditt dilemma.

Kramar Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Tin-Tin74
0

Jo visst är det synd om henne när man vet att Alma är en kviga!

Men hon får nog skylla sig lite själv om hon skriver häst när det är en ko. Det är ju två så olika djur med olika beteende. Jag vet för vi har både häst och nöt!

Nu när situationen har ändrat sig vill jag bara säga:

Jag personligen skulle ALDRIG ens försöka att köra eller rida in ett nötdjur!!!!   De har en helt annan mentalitet än vad hästar har. Visst de kan vara lika snälla, trevliga, mysiga och hur goá som hellst. Men ALDRIG ALDRIG ALDRIG att jag ens skulle komma på tanken att jobba med dem på det sättet!!! Direkt farligt skulle jag säga!!!

Vad är det för föräldrar som överhuvudtaget tillåter henne att försöka köra in en kviga???? (bland nötdjur är kvigor de farligaste, av egen erfarenhet) Varför får hon inte hålla på med hästar??? Är de rädda att det skulle vara farligt???  Jag har två barn själv och jag skulle ALDRIG tillåta att de höll på med nötdjuren på det sättet! Hellre slänger jag upp dem barbacka utan att någon håller i, på vår oinridna unghingst!

Usch, vilken otäck situation det blev nu!!!

silvery
0

läste en gång om en ridskola som ahde kossor istället för hästar, man fick se bilder där barnen hoppade hinder och allt…

Marrsson
0

#34 ojdå.. de lät inte så sunt.. Kor har inte den muskulaturen för att bära upp någon på ryggen på de viset.. tragiskt..

// Marielle

Lorita
0

det finns en hel del att köpa till kvigor om man vill

så är ser dom ut framför vagn

så inget hackamor på dom heller Flört

Mille
0

#31 eh, det är väl klart att man kan? Har du aldrig hört talas om oxspann?

Får jag föreslå allmeogekons hemsida eller www.alternativ.nu
Har man lust att importera har jag hört att det finns en del amishfolk  usa som fortfarande har oxar, men det finns även folk i sverige som vill bevara gamla traditioner, hembygdsföreningar o liknande.

Men att köra in en kviga Gråter det är ju som att köra in en åring.

Marrsson
0

#37 Kul hemsida :)

Men en kviga är inte alltid ung.. de finns kvigor som aldrig betäcks och dem blir jätte fina, inget stort juver som är ivägen. I teorin så är de ju som vilket sto som helst som inte fölat.. och de är ju många..

Men jag förstår din tanke.. för de är ju vanligast att man betäcker kvigor så dem blir kor "snabbt" hihi vilken luddig förklaring haha

// Marielle

Mille
0

Inkalvningsåldern för en kviga ligger på ca 24-26 månader, man brukar ju sträva efter en så låg inkalningsålder som möjligt. En kviga som inte blir dräktig brukar inte bli så gammal…

Mille
0

I praktiken går det inte att jämföra med en häst, eftersom vi inte strävar efter att betäcka våra ston när de är strax över året.

Molla
0

Men hur styrde man tjurarna förr, det var ju dom som plöjde åkrar och sådant. Bettlöst var det väl iaf, har aldrig sett ett kobett ;). Går det inte att svänga med bara grimma och tömmar. Annars är väl koskallar kraftigare än hästskallar, så hack kanske inte är så farligt?!

Lorita
0

Ett vackert oxspann på Storgatan i Vimmerby. Observera att oxarna är förspända med ett slätok.

Marrsson
0

#39 Visst men 24 månader är 2 år och då kör vi in våra travhästar… Men jag förespråkar inte att man ska rida/köra kor/kvigor.

Anledningen till varför man strävar efter så låg inkalvningsålder som möjligt är för att man vill tjäna pengar på dem så snabbt som möjligt. Men det framgår inte om Alma är en mjölkko eller ett köttdjur. /Marielle

// Marielle

Mille
0

#41 man kör inte med tjurar, utan med stutar/oxar.

Jag lyckas inte riktigt bli klok på om det bästa är grimma (alltså genom mulen), öronen eller hornen. Tydligen ska det finnas någon känslig punkt på hornen, men vissa raser är ju kulliga så det kan ju inte funka på dessa då.

Kor har ju en helt annan mun än häst.

Mille
0

#43 men tänk på att de är dräktiga i över en tredjedel av den tiden och blir ganska otympliga i slutet. När man börjar köra in en tarvhäst på ca 1½ (dvs 18 månader) är den inte dräktig i 3e månaden.

Molla
0

#42 Inte blir jag klokare av den bilden huruvida korna styrs, blir du?

Marrsson
0

#45 Men de är ju som du skrev, i PRAKTIKEN kan man inte jämföra häst och ko och det är vi ju överrens om.

Det kommer i vilket fall bli spännande att se vart de tar vägen för Alma och TS :)

Trevlig kväll på er nu ska jag ut i SOLEN=) //Marielle

// Marielle

lisette
0

tänk på att inte låta detta gå till personangrepp nu!

Mille
0

mm, sol = härligt!

exitingsvillemo
0

Och härmed drar jag mig ur diskussionen =) Kossor kan jag ingenting om.

Kanske ett hack skulle fungera på en kossa? Jag vet inte…

Lorita
0

¤46 i hornen Flört

Rita-S
0

Men va heftigt :) Jag tycker faktisk det låter kul att köra en ko. Jag vet en i min hembygd som red en kossa. Nu var kossan stor och flickan liten, och sen kan det kanske diskuterast om det är lämpligt att rida en kossa ut från kroppsbyggnaden eller inte, men hon var då allergisk mot hästar.

Men jag skulle faktisk forsökt köra kossan med nån lädergrima därman har fäst ringar på nosen som nån här uppe föreslog, och sett hur detta fungerar. Hellre det enn hack för att säga så. Väl är skallen stärk på en ko, men nosbenet är inte sådär mycket stärkare mot en häst. Det är ju pannan dom stångas med, inte nosen.

Lädergrimma finns det i många varianter, och jag tror även det finns lädergrimmor som har hål på nästan alla remmar så man kan passa inn det till något udda formade huvuden. Det finns lädergrima både för kossa och häst på Bole iaf.

Tyggrima skulle nog inte va hela världen att köra med, den kan nog ge vika om kossan får för sig att bli lite stärk. Det kan dom ju trots alt bli.
Och bett på en kossa skulle knappast gå, dom har inga plats för det i sina munnar.

Har dom horn kan man göra en anordning runt hornen. Det fungerar faktisk bra, jag har provat att leda kossa efter horn och det fungerade bättre enn med grimma iaf. Om det var individuellt för just den kon eller om det är för alla kossor kvarstår ju att se. Men visst kan man köra dom :) Kossan och tjuren/stuten blev ju ofta använt framföre plogen i brist på häst av fattiga husmenn iaf i Norge, så visst kan dom träcka något :)

Och för dom av er som inte är så van med kossor: jag simpelthen älskar dom! :D Jag är utbildat innom lantbruket, och måste jag välga mellan småfeet och höns eller kossor så tar jag kossor varje gong. Dom är väl så tillgivna som hästar, men medelsvensson bonden brukar nog inte "tämja" dom lika mycket som vi hästfolk gör med våra hästar. Dom är helmysiga, och har personlighet på samma sätt som hästar. Dom tänker kanske lite saktare brukar jag skämta lite med, något som syns på deras idislande , men dom är inte dumma heller inte :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zabbio
0

Nå, men då blir det ju mycket lättare! Nu vet vi vad det är för djur :)

Tycker att det lpåter coolt! Och som påpekat; alls inte omöjligt, folk har använt nöt som både rid och kördjur förr :) Dessutom.. inte muskulatur för att bära? Det har faktiskt inte hästar heller innan de tränas. Med tanke på att vi rider på både hästar, åsnor, kameler, renar och nån gång i tiden var älgar populärt, så ser jag faktiskt inte varför en ko skulle vara så otroligt annorlunda. I spanen (vissa kretsar iaf) är det otänkbart att rida på ston, de är bara till för att bära föl. ;)

Skaffa en muserola till Alma om du tänker genomföra dina planer :) Fäst sen muserolan i en lädergrimma för kor, lagom högt upp.

Muserolan är alltså en metalbit med rinar som du skruvar fast i nosstycket.

Det finns även muserolor med små taggar på undersidan, undvik dem…. och muserolor med långa ''stavar'' som ringarna sitter i, det ger mer styrka utan att  få stångbettseffekt…inget jag någonsin skulle använda på en häst, men kanske det kan vara en extra säkerhet för en ko som i så fall körs helt på slak töm.. Kanske inte det heller. Men en vanlig, slät muserola med små ringar kan kanske funka :)

http://www.elftown.com/stuff/muserola%20051%20(kopia).jpg?jpg=y