Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 634 ggr
Maja
0

Apassionata?

De ska ha två shower på Globen i mars.. Någon som ska dit? Någon som har sett det förr? Är det bra? :) Funderar på att åka dit.. :) Det finns ju islänningar där.. ;P

Eve
0

Jag var där i år, det var super!! Kommer nog åka dit nästa år också, kanske med stalltjejerna :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Maja
0

Hehe.. Okej.. :) Får se om jag också åker dit då!! ;)

RubHel
0

Jag var också där i år, alldeles magiskt!

1111
0

Det är en väldigt häftig show, men ridningen som visas upp är inte mkt att hurra för…

Däremot har det funnits mkt intressankta insalg med hästhantering som absolut är beundrandsvärda och som sagt, själva showen (musiken, ljuset, allt samanslaget) är pampigt!

[slo]
0

Jag var och såg Levade för några år sen, ungefär samma typ av show. Visst, det är jäkligt maffigt och som …. säger så gör musiken och ljuset väldigt mycket. Men, ridningen är överlag inget att hänga i julgranen. Fanns vissa inslag som var mäktiga, men inte många.

linasvovvar
0

MMMMMMmmmmm jag va på Apassionata förra året det va magiskt och jättevackert. Kommer dom till min trakter så ska jag lätt gå i år igen =0) Underbart Värt varenda krona

Sandra
0

Har aldrig varit på nåt sånt men skulle vilja se det. Många som pratat om det så lite nyfiken är jag.

Vad är det som gör att ni inte gillar själva ridningen? Jag blir ju nyfiken eftersom vissa säger att det är magiskt o andra säger att det inte är nåt speciellt.

[slo]
0

Stämningen och den biten är häftigt, men jag gillar inte hur dom verkar hantera hästarna, kändes som det inte riktigt var glädje och vilja att uppvisa sig som präglade hästarnas uttryck… Men det kanske bara är jag som tror mig se sånt =)

elin
0

tycker dom e as bra!
+ i kanten för dom

/Elin

linasvovvar
0

När jag va och såg dom i Malmö, så det enda staketet dom hade va dressyr staket och vi satt på första raden, lite läskigt i bland faktiskt…… men vet ju aldrig med djur, domkan ju få för sig att protestera

1111
0

#7 Om hästar som ska ligga på den här nivån och får efter ridning sår ifrån sporrar, bett och kapsoner så säger det väll en hel del bara det…

Men det är mkt ridning för handen, hästar bakom log, väldigt mkt stång och så är hästarna väldigt spända. I dressyr så vill man ju inte ha en alltför spänd häst, man vill ha en lgaom spänd och avslappnad häst på samma gång.. Är en svår balansgång, se bara på Lussan, hon har problem åt andra hållet, hennes hästar är nästan alltid otroligt avslappnade och mjuka, och får inte upp den där extra späningen som krävs för att få lite skarpare rörelser och högre betyg… 

Eftersom det är inslag med många olika ryttare så finns det självfallet de som genuint kan RIDA, men större delen av dem sitter mest och trycker ihop hästarna…

Är för mkt högställda hästar med mkt knälyft och för lite ridning. Skulle de sitta på hästar med mindre knälyft skulle allt falla samman för då skulle vi inte ha något att titta på, eftersom det inte är någon ridning att tala om, utan vad vi mest ser är väldigt snygga hästar…

Sandra
0

Okej. Allt sånt där skulle jag inte ha en chans att analysera kan jag säga för jag kan inte ett skvatt om dressyr. Kanske för att jag tycker det är tråkigt?

Men är inte själva grejen att publiken ska se de här höga knälyften och spända musklerna så att hästarna ser mer "maffiga" ut? Och att de har mycke utrustning på hästarna såsom stång o sånt för att det ska se "häftigare" ut? Jag har ingen aning… det va bara en tanke.

1111
0

#12 Självklart ser det häftigare ut med spända hästar som exploderar snabbare :)

Men om man håller på med någon typ av dressyr-ridning (western är en typ av dressyr ridning så Slo faller in här med ;)) så är det svårt att acceptera att de utger sig och försöker rida svårare dressyr-stycken och inte klarar av att göra det särskilt bra, eller ens få grundridningen på rena gångarter bra. = Varför showen funkar för ej hästintresserade och mindre dressyrintresserade människor, men de som rider någon slags dressyr-typ av utavridning kommer fastna på den dåliga ridningen som visas, det förstör själva showen en hel del om man vet vad de gör ;)

Ang stång-betten så menade jag att de sitter och håller väldigt mkt oich använder stången väldigt mkt. RIDER man & har hästen med sig så behöver man inte använda stången… Och håller man på med högre skolor så är ngt grovt fel om man måste sitta och ta i stången hela tiden!

Sandra
0

#13 Ahaaa, det förklarar varför jag vill se den o du och slo inte gillar den, haha! =) Jag skulle inte se nåt fel alls tror jag. Men bara för att du förklarat allt nu så kommer jag försöka leta alla fel, men troligen kommer jag leta mig förgäves för jag kommer ändå inte hitta de =)

1111
0

Var glad för att du kan njuta av förest'llningen istället ;) Jag går ju miste om den njutningen när jag sitter och hakar upp mig på ridningen :P

Snuttan
0

Du är för petig! Gå med mig nästa gång så kan jag slå dig varje gång du gnäller över ridningen, tillslut komme du vara så yr så att allt är häftigt :D

1111
0

Låter inte så lokande av någon anledning… Du har lagt märke till att vi båda föreslår detsamma när det saker och ting inte fungerar (slå hårt i huvudet)? ;)

Eftersom jag är för lat för att skriva privatmedelande: Vill du komma ut ngn gång i veckan, ring.

Sussi
0

Jag har varit på apassionata. Vissa föreställningar var helt ok, andra kunde man använda som wc paus.

För mycket tråkig dressyr och så kunde jag inte annat än tycka synd om hästarna om ska göra detta om och om och om igen. Och inte för att tala om allt resande.

[slo]
0

…. ännu en gång vi är överrens ;) Och jag vill också peka lite på att en stång behöver man inte använda för att kräva kontroll, utan mer nyttja fina, lätta skänkelrörelser för att göra hästen uppmärksam… Självklart på hängade tyglar, hästen känner rörelsen i skänkeln ändå.