Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1765 ggr
J-Parnebo
0

botulism spruta?

Hur många sprutor ska med ta när man tar botulism?  Och hur många veckors mellanrum ska det vara innan man tar nästa?

silvery
0

är väl som vanligt, det är tre stycken grundvaccinering och sen varje år? eller var tredje?

J-Parnebo
0

tack så mkt :)

corallen
0

Botulismens grundvaccinering består av tre sprutor vid olika tillfällen. Det ska vara 1 månad mellan sprutorna. Sedan är det en årlig vaccinering precis som influensan. Vid tredje sprutan har hästen ett fullgott skydd, alltså bör hela grundvaccineringen vara gjord innan man börjar fodra med hösilage.
Så ni som har planer på att byta till hösilage till hösten bör påbörja vaccineringen snart för att hinna ge er häst ett så bra skydd som möjligt.

Marrsson
0

I höstas när jag vaccinerade mot botulism så sa vår veterinär att de var ok att fodra med hösilage redan efter första sprutan? Gjorde jag fel då? //Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

corallen
0

#5 Vår veterinär sa att skyddet är fullgott efter hela grundvaccineringen, jag tolkar det som att skyddet är som säkrast när alla tre sprutorna är gjorda. Om man utan problem kan börja fodra med hösilage efter en spruta tycker jag att det verkar onödigt att man ska göra tre för ett bra skydd.

Marrsson
0

#6 jo de e sant, men det kan ju vara så att om dem får sjukdommen så blir det lindrigare redan efter första sprutan. Om jag har förstått botulism korrekt så blir hästen sjuk även om den är vaccinerad men inte lika allvarligt? Så du kan inte skydda dig helt, utan du har bara mindre utbrott på hästen. //Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..