Lördriftshästar, renare?
Undrar vad ni har för erfarenheter ni som har hästar på lösdrift.
Många stallade hästar verkar skita ner sig rätt ordentligt då de går i hagen om de inte har täcken och behöver spolas om benen då det är lerigt.
Våra går ute året runt och har mycket sällan täcken. De är ändå väldigt sällan smutsiga (ev. lite under magen någon enstaka gång). Inte ens i höstas då det var rena lervällingen i hagen var de särskillt smutsiga. Lite leriga runt kotorna var allt. Inte ens då det regnade var de smutsiga, bara lite blöta på ryggen. Till saken är att de mycket sällan står eller ligger i lösdiften. Dock har vi ganska kuperad mark och mycket skog i hagen.
Vad har du för erfarenheter? Är lösdriftshästar renare än andra?
Majoriteten av de stall jag har hållit till i har varit lösdriftsstall och om jag jämför så är det väldigt stor skillnad från individ till individ. Ta till exempel en gammal islandsvalack som enbart jag red. När jag inte red gick han på lösdrift och han var alltid ren just för att han aldrig rullade sig. Han hade ett ljust eksemtäcke och det var alltid lika rent och fräsch trots lera och regn. Inte ens gräsfläckar! Samtidigt fanns det hästar i det stallet som alla såg ut som att de hade färgen lerbrun-dammig. ;) Varje gång och alla gick på lösdrift.
Sedan kan man ta mitt förra stall där det inte fanns lösdrift. Under två år har jag inte uppmärksammat att de har varit renare eller smutsigare än andra hästar som går på lösdrift. Kanske beror det på att det var just de hästarna, vem vet? =)
Så nej, jag har inte märkt någon större skillnad kan jag påstå. :)
stämmer säkert då att lösdrifthästar inte har behov av att rulla sig. för gämnför jag min vän hästar (hon har både lösdrift o boxar) så är ju de som går ute mycket renare. kanske är det så att de som går in över natten rullar sig av glädjen att få komma ut? svala av sig lite. Mina russ är äldre dom går in i box övernatten de rullar sig mycket o de missar någ inte en fläck så visst har man mycket o borsta :)

Näh, tycker inte att det är någon skillnad. Har en skimmelponny som går på lösdrift numer och hon är lika lortaktig nu som då. Skillnaden är bara färgen på lorten..
den erfarenhet jag har från lösdrift är att hästarna är skitigare. Men sen beror det ju på hur 'bra' lösdrift man har och hur man sköter den.

Nej jag tycker inte att det är någon större skillnad men däremot så anser jag att UC är lite smartare idag. De kan ju inte vara dömysigt att grisa ner sig alla gånger så han har förändrat sitt beteende lite.
Min erfarenhet är att när UC stog uppstallad så han jag knappt släppa honom i hagen innan han låg ner och vältrade sig. Ca två meter från öppningen. Han gick verkligen in för de och hade allt som oftast lera inne i öronen…
Men nu när han går på lösdrift så är de liksom ingen riktigt rutin, han kan ju inte rulla sig varje gång han går ut från ligghallen, som tur är.
Men nu så rullar han sig när han ser mig komma till stallet :( lite störande men då blir de ju "mer" och hårdare borstning.
Han ser super nöjd ut efteråt givetvis..
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Jag upplever nog att mina lösdriftshästar rullar sig mindre än de som står på stall. Jag har stor hage med lite varierat underlag så de kan skita ner sig om de vill. Däremot ligger alla mina i lösdriften varje dygn, rätt mkt dagtid faktiskt, det är då mina vilar.

Min ponny som går på lösdrift är väldigt renlig av sig. Det är väldigt sällan som han har tex. rullat sig i bajs.
Min ena kravlar direkt på backen när han blir utsläppt i hagen på mornarna men från det att dom sover ute så har han inte alls det behovet.
Jag red en fjordhingst som sto på box. Sen fick han stå på lösdrift. Han rullade sig eksakt lika ofta värkade det som, för han var lika lortig varje gong jag skulle rida.
Jag har annars inte sett nån större skillnad på hur ren en häst är om den går på lösdrift eller står i box.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har mellan 25-35 hästar på vintern som går både på lösdrift och stall. Det jag har märkt är att en del hästar är mera skitiga än andra.
Jag har damer som är så fina i kanten att dom absolut aldrig skulle rulla sig i smuts, bara på gräs.
Men så har jag damer som älskar att vara smutsiga. Dom ser ut att leta upp den värsta leran att rulla sig i.
Skillnaden när dom har varit inne en natt är att dom är skitiga av bajs dom legat i och ute är det bara lera.

tror inte lösdriftshästar är renare överlag däremot är deras päls fettigare (om dom gått länge utan täcke) så smutsen är lättare att borsta av. skimlar rullar sig nog oftare än andra just för att dom är skimlar. dom vill inte synas helt enkelt.
Skynda långsamt så går det fortare.

HAHA säg det till ägarna av lösdriftshästarna i mitt förra stall XD dom är ALLTID skitiga och luktar piss
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Jag tror du har en poängn i ditt inlägg. En häst som inte alltid har täcke eller tvättas ofta får helt klart en fetare päls vilket naturligtvis gör att smutsen inte fastnar lika lätt.
Kom och tänka på hur det var i höstas då hagarna var leriga upp till knäna (på mig). Lösdriftshästarna var lite leriga strax över kotranden medans de stallade var leriga långt upp på benen även om de inte hade rullat sig.
Det var kanske lösdriftshästarnas fetare pälsar som gjorde att leran inte fäste lika bra på deras ben som de stallades ben.
#11. Det låter logiskt det där med fetare päls.
För övrigt tror jag inte att det spelar någon större roll om hästen står på box eller lösdrift om den rullar sig eller ej. Jag upplever det som att det är från häst till häst. Däremot får inte lösdrifts-hästen några gödsel-/kissfläckar eftersom den har större valmöjlighet var den ska lägga sig och vila. Och jag har svårt att tänka mig att en häst frivilligt lägger sig i bland kiss och gödsel…
Önskar vi hade möjlighet att ha lösdrift i vårt stall…