Mäta stall-luft?
I vårt stall (med elva boxar) råder väldigt delade åsikter om hur stalldörrarna ska hållas öppna.
Vi har ingen som helst ventilation i stallet, det enda som finns är ett rör från en av stallgångarna ut genom taket som är kanske 20 cm i diameter men jag skulle inte påstå att det har någon vidare effekt i ventilationssyfte.
Jag anser att både fram och bakdörr bör så öppna större delen av året för att få cirkulation på luften, men protesterna är många och de hålls stängda hela nätterna mellan oktober och april. Total ibland 11 timmar per dygn, ofta ännu längre då de stängs redan vid middagsfodringen. Så i över 15 timmar står hästarna instängda i samma luft.
På vintern är det väl ingen jättekatastrof, även om det ofta är kvavt i stallet när man kommer in på morgonen. Men nu när det är så varmt så känns luften riktigt tung när man kommer.
Enligt sjv så måste man se till att hästarna får frisk luft och inte andas fuktig luft, men det finns inga måttangivelser. Vad räknas som fuktig och ofrisk luft? Hur mäter man?
Om jag inte kan få resten av stallet att gå med på att ha dörrarna öppna, vad kan jag göra? Kan man få vägledning från en djurinspektör?
Men är stallet godkänt med den ventilationen som finns? Hos oss var de stenhårda, båda ventiler i tio fönster och en fläkt i ventilationstrumman (50cm diameter) krävdes!
Konstigt att de andra i ditt stall inte vill ha bra luft till sina hästar!
Det är mkt folk i vårt stall inte vill ;)
Tänker inte på hästarnas bästa i första hand. Tyvärr.
Finns hur mkt som helst att räkna upp som är helt sjukt, men det har vi inte tid med
Vi har ju haft inspektion av stallet osv och det var inge ventilations problem då, bara snörasskydd o liknande som saknades.
Vore ju konstigt ifall de är väldigt noga på andra stall, det har inte o göra m om det är nytt el gammalt? Som mkt annnat ?

#0# Ni får stå på er att hålla dörrarna öppna mycket. Är det kvavt och varmt när ni kommer för att öppna är det på tok för varmt. Och jag märkte att Sorro hostade dom första två månaderna ungefär efter att jag hämtat hem honom igen från ert stall. Det beror på för dålig och dammig luft. Vid början av ridningen alltså. Vet inte om Jennie hann märka det. Det kan ju sluta med en dammallergisk häst efter ett tag. Som hos mig har jag alltid dörrar öppna men stänger dom vid några minusgrader. På sommaren är båda dörrarna öppna från varje sida men höst och vinter bara en så det inte blåser för mycket.
vi har ett som "hoststall" vi har två hosthästar som står där för det är oisolerat och mkt välluftat. det stallet är hopkopplat med loftet som det drar lite på och sen har vi reglen att dörrarna till "stora" stallet bara ska vara stängda vid minusgrader/orkanvindar :P så vi har ett fräscht stall =)
Vårat stall är en fd ladugård. Det var jättebra ventilation redan från början med glipor vid fönstrena och en jätte trumma i mitten av byggnaden, men det hjälpte inte när inspektörerna kom. Men nu är det gjort.
Knas med hästägare som inte ser till hästarna i första hand! Stå på dig och argumentera om hosta!

#5 fast vad byggde de sin uppfattning på. mätte de på något vis hur luften var?
#0 eftersom ni hyr kommunens stall, kan ni inte be dem och hjälp att kolla upp luften där inne? hur mycket åverkan får ni göra på stallet?
funderar nämligen på att ni kan ta upp hål i väggarna, ovanför fönsterna, det gör mycket för luften i stallet.
i mitt stall är det öppet mellan vägg/tak på flera ställen. luft kommer in och även katterna om det skulle vara så. =)

så här står det i förordningen
16 § I ett stall får hästar endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som överstiger följande värden:
ammoniak: 10 ppm,
koldioxid: 3 000 ppm,
svavelväte: 0,5 ppm,
organiskt damm: 10 mg/m³.
sedan vad det betyder är ju en annan femma, för det låter som grekiska.

här finns faktiskt lite info om hur man kan mäta.
sen hittade jag en artikel om det hela med. ganska intressant läsning tyckte jag.
sitter och funderar på hur man mäter luftfuktighet. det finns ju något som heter hygrometer som man kan sätta i stallet.
En tanke bara; om man har stalldörrarna uppe - har ni någon planka för dörröpningen i fall någon häst skulle ta sig ut ur boxen?
Vi har helt enkelt plockat ut ett fönster, var inte ett dugg svårt. Är superbra ventilation, inte en enda bronkitattack sen vi flyttade dit hästarna.
Med vänliga hälsningar
Chess

Tack Lisette för all information! Ska ta med och visa på nästa stallmöte, men jag tror inte att det kommer att ge någon effekt. Kommer införskaffa en hygrometer för att kunna visa siffror som bevis. Funkar inte det så tar jag dit en djurinspektör enbart för den här frågan för nu är jag trött på att bara vänta på att någon häst blir sjuk.
#9 Vi har kedjor för alla gångar i stallet så hästarna ska inte kunna ta sig ut. Men det en tanke värd att komma ihåg.

#9 jag har det inte och hittade en liten ponny ute i hagen en morgon. :S
#10 så lite så. du får berätta vad som händer, om det händer något!
tråkigt det ska bli sådana diskussioner. luft är bra för våra hästar, blir det sedan kallt är det en annan femma. det handlar om VÅR komfort då, inte hästarna.
förresten jn… VARFÖR vill de ha dörrarna stängda? drag, kyla?
draget kommer man lätt undan genom att sätta upp tex en matta för dörren som man skär i strimlor. då kommer ändå luft in,

En häst tål kyla men inte drag. Men det blir kanske inte så mycket drag av att ha EN dörr öppen som vi har. Däremot korsdrag om man har två dörrar öppna mitt emot varandra.
#10# Konstigt att ingen mer hostar eftersom Sorro gjorde det. Och han hann väl inte stå inne så många månader efter betet?
Hostar inga hästar efter vintern?

#12 Ingen häst i vårt stall hostar. Inte vid ridning, inte i stallet, inte nånstans…
#11 För att de är rädda för att någon ska gå in och skada hästarna…
Vi har samma problem med att folk kan gå in i stallet, ligger ju trots allt nära bostadsområden. Haft inbrottt redan, men inget har hänt hästarna tack och lov. Däremot har vi stängt under nätterna och öppet under dagarna, så det vädras iallafall ut dagligen.

#13# Vad är det som hänt då eftersom ni börjar ifrågasätta luften i stallet?

#16 Det har vi gjort hela tiden.. Men förut har vi bestämt att dörrarna ska stå öppna mellan intag och kvällsfodring och sen när det blir ännu varmare så har de stått öppna dygnet runt. Men efter att hästar knivskars 2 mil härifrån så vill folk hålla stängt så fort hästarna är inne…
#15 Kanske kan vara något… Problemet är bara att vi har väldigt få väggar som gränsar direkt från stallet och ut. De flesta innerväggar ha en gång bakom som antingen är fyllt med torvbalar eller också bara igenstängd…
Hur många behövs i ett stall?
Jag tycker verkligen att du ska ta dit en djurskyddsinspektör!!! Det är faktiskt inte hästägaren som är direkt ansvarig för stallbyggnaden utan ägaren av byggnaden. Det kanske räcker med att prata med dem som äger stallet, om du har tur?
Att hästen får luft av "livsmedelskvalite´ " är lika viktigt som rent friskt vatten och mögelfritt foder.
Stå på dig!!!
#17 Vi var tvugna att sätta dom där luftventilerna i fönstrena, för vi har typ 1,5 meter stenvägg. Som tur var passade ventilerna i rutorna som fönstret är indelat i.
Det var inspektören som sa hur många som skulle in, men stallet är till för ca 16 hästar och vi skulle sätta upp 10 ventiler.

#18 Det är kommunen som äger stallet, vi arrenderar det och jag är ordförande i styrelsen för stallet. Kommunen bryr sig inte ett skvatt om vad vi gör och hur vi sköter hästarna…
Jag hade definitivt först tagit upp det i stallet och berättat att jag vill ta ut en djurskyddsinspektör som godkänner ventilationen.
#20 Är det kommunen som äger??? Okej… Jag kan förstå att kommunen inte har brytt sig tidigare om djurmiljön i stallet… Det var ju de som tidigare var ansvariga för djurskyddet. Och inte kan man påpeka sina egna fel…
Efter årsskiftet ändrades lagen och kommunen har blivit fråntagna "befogenheten" att göra djurskyddsinspektioner utan det är nu mera jordbruksverket som är ansvariga, och de är mycket "hådare". Jag skulle kunna tänka mig att de ger direkt order om att ett godkännt ventilationsystem ska sättas in omgående.
Jag skulle nog inte bråka mer med mina stallkompisar (blir ju så tråkig stämmning) utan jag skulle göra en amnälan (går att vara annonym) och hoppas att djurskyddskontrollanten kommer så fort som möjligt.