Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8962 ggr
carsbo
0

eksem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok skriver väl här då;P

jag ska ev köpa ett russ till sommaren sen=) men hon har tydligen lindrig exem

så nu undrar jag vad exem komer ifrån, och om man kan minska ner på det utan typ sprejer o sånt, med naturliga saker som ex. att hästen inte är så ren lr är våt lr nåt sånt.

allt som du vet om exem skriv gärna!=)

lånade bilden från ponnytrav.ifokus

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

juliapettersson
0

Eksem kan både ärvas och uppstå ändå.

En häst med eksem behöver gå med ett eksemtäcke som täcker hela kroppen under vår/sommar. Att en häst är smutsig eller våt spelar ingen roll. Det finns massor utav produkter för att lindra eksem, kan rekomendera Horsol från Apoteket.

Att ha en eksemhäst innebär en del extra skötsel och pengar, och har man tur och är noga med sin skötsel kan eksemen bli bättre med åren, men försvinner sällan helt.

carsbo
0

är horosol spray, julia? lr smörjer man på det?

Tusen
0

Är det den ponnyn du ska låna?

Vi har haft en med eksem och sköter man det rätt och omsorgsfullt så ska ett lindrigt eksem inte vara så besvärligt.

• Det finns salvor och oljor man kan smörja med och även speciella täcken som hästen kan ha om den lider.
  • Man kan ta in den på nätterna om man vet om att man har mycket svidknott i trakten.
  • Att ha hästen i en öppen hage där det alltid blåser lite sägs också kunna hjälpa.
  • Ibland kan hästen vara känslig för proteinet i gräset (eller sockret) eller något annat som gör att den kliar sig ändå. Då kan man försöka ge dem hö istället eller ställa den i en anan typ av gräshage.
  • Eksem sägs vara ärftligt men man har mer och mer börjat forska i eksem på andra hästar än Islandshästar och där har man inte kunnat hitta något klart bevis på att det är ärftligt.
  • Ibland kan klåda uppstå när hästen kommer till ett nytt ställe eller försvinna. Ibland kan åldern förändra fenomenet. En kliande häst kan sluta klia sig då den blir äldre och tvärs om.
  • Eksem har inget med att göra om hästen är ren eller smutsig, torr eller blöt.
carsbo
0

#3 ok tack för intressant information! =D

Reining
0

Eksemhästar behöver ha eksemtäcke på sig hela vår/sommar/höst halvåret, det ska helst på innan hästen börjar klia sig, annars blir det vanligen en jobbigare eksemsäsong för hästen. Men det beror nog lite på om det är soleksem eller knotteksem.

Som andra redan skrivit kan det vara ärftligt, men även uppkomma utan arvet.

Jag tycker absolut att man ska använda insektssprayer eller salvor som komplement till eksemtäcket.

Jag tycker inte att man bör använda glitter"kräm" och sådant på eksemhästar om man inte har tänkt skölja ur det inom kort och man bör vara extra nogrann med att skölja ur hästschampot ordentligt mm.

Ska man köpa/låna en häst för en längre tid tycker jag att man ska tänka efter en extra gång, därav inte sagt att man inte ska köpa/låna hästen, men det kräver lite extra och eksemen kan även förvärras eller förbättras om hästen flyttar till nya ställen.
Har man otur kan det behövas ett par eksemtäcken per säsong och om man har de av den (enligt mig) mer hållbara sorten kostar de drygt 1000:- Men är det lindrig eksem slipper man förhoppningsvis den oturen. :)
Lycka till

jsca
0

#5 - men ska man ha då täcke över helt hästen. eller bara över manen och svansen ( de är där min häst har ) jag har inte använt täcke innan, har dock bara haft henne ''en säsong''.. och Vad gör de täcket egentligen? kliar dom inte sig BARA FÖR ATT dom har täcke eller ?

gejsa
0

#3# Eksem kan inte framkallas eller förvärras om hästen får mycket protein eller socker av gräset. Tycker det är så synd att folk har den uppfattningen att eksemhästar ska få äta torrt hö när det finns gräs. Eftersom det inte alls har med eksem att göra.

#0# Jag har en eksemhäst och den kan äta precis vad som helst utan att det förvärras.

Sköter man den riktigt så kan du hålla det i schack.

Horsol är en liten flaska som man ska ge droppvis över man och svans. Det är en olja som mjukgör huden och är klådstillande. Sedan köper man Absorbine Ultra Sheild en flaska som man ska spruta på hästen mot knott, mygg etc. Har man både ock så hindrar man att eksemet blir så mycket värre. Sedan tar man in hästen i box när knott och mygg är som värst. Ev att hästen kan vara utan eksemtäcke det beror på hur man sköter det och hur pass mycket eksemet är.  Men det är inget skydd för att hästen ska kunna få vara ute dygnet runt. Jag tycker att har man en eksemhäst är det alltid bättre att ta in dom på nätterna. Det är inget skönt för en eksemhäst att ha täcket på sig dygnet runt heller.

Det är alltså väldigt mycket jobb med en eksemhäst. Och har man inte eget stall är det inte säkert stallägaren vill ta in extra tidigt eller smörja hästen. Då blir det ditt jobb.

Reining
0

#6 Jag vet inte om jag uppfattade din fråga rätt, men ett eksemtäcke ligger över hela hästen, man kan även använda magplatta och flugmössa med öron och allt, eller också fäster man täckeshalsen i grimma om man brukar ha det i hagen.

Varför skulle dom klia sig mer för att dom har täcke? Om det är knotteksem tycker många hästar om att ha eksemtäcket på sig eftersom det håller undan mycket av insekterna.

jsca
0

#8 - så de är ett helt täcke som man ska ha , fast dom bara kliar man och svans? Nej jag menade inte att dom skulle klia sig mer.. Men hur funkar det? skyddar det mot solen, (min häst har soleksem) och hon kliar sig enormt mycket, Känns som att jag får investera i ett sådant..

AnnaLundin
1

#9 - nej, det är sannolikt inte soleksem din häst har. Den typ av eksem din häst har, när dne kliar man och svans, är forskarna ganska eniga om att den orsakas av svidknottallergi. Svidknotten biter hästarna precis på dessa ställen…

Grejen är att dessa knott finns mest där det finns gräs och de lever sitt liv bäst när solen är som varmast, där är anledningen till att det förknippas med just sol och ibland med gräs (se #7).

Och ja, det är heltäckande täcke som är det bästa. Eller rättare sagt, se till att knotten aldrig får möjlighet att komma åt att bita hästen,

carsbo
0

#7 hur mkt brukar horosol kosta?

Kristina-
0

Jag har ett russ med klåda, hon kliade av sig hela manen i somras och vi köpte exemtäcke till henne då vi trodde att det berodde på knott fast vi inte såg några sådana. Hon har fortsatt att klia sig hela vintern så det verkar som att kliandet beror på något helt  annat. Men vad kan det vara? Någon ohyra har hon inte .

AnnaLundin
0

#12 - klåda i manen kan också bero på nackbandsmask. Prova att avmaska henne med dubbel dos Ivomec och se om hon slutar klia sig.

Kristina-
0

OK, Tack det ska jag testa! / K

Reining
0

#9 Såg att du redan fått bra svar. :)
Ja, man täckar hela hästen även om klådan mestadels sitter i man och svans, samt att man oftast kompletterar med salva eller spray.

gejsa
0

#11# Horsol kostar ca 220 kr och köps på apoteket. För mig gick det åt 3 flaskor en sommar. Absorbine köpte jag på Bidermans finns på nätet med att ta hem. Den flaskan kostar ca 250 kr styck och det gick nog åt 2 sådana flaskor en säsong. Så visst är det dyrt med eksemhästar. Horsol tar man bara några droppar i man och svans ungefär var 3:e dag.

Mandah
0

min islandshäst har eksem, jag har täcke på henne på sommaren och de funkar jätte bra faktist, smörjer även in henne i man och svans med något som heter nylanders hästsalva, finns att köpa på börjes. Den är billig och verkligen super. Någon jag defenitivt kan rekomendera. ;)

carsbo
0

#17 ok låter värt o pröva =)

gejsa
0

#18# Så bara för att den var billig var den värd att pröva? Suck! Att man inte kan ta ett medel på en gång som verkligen fungerar. I stället för att laborera sig fram och låta hästen lida genom att det kliar en hel sommar. Sedan på hösten upptäcka, oj, det fungerade inte.

lisette
0

#19 men det som funkar på en häst kanske inte funkar på en annan?

Tusen
0

#7 Eftersom hästar kan klia sig av andra anledningar än eksem så skrev jag detta om maten. Det är nämligen så att så fort en häst kliar sig så tror folk att det är eksem eller mask. Det finns andra orsaker också. Så om du hade läst lite mer nogrannt så skulle du kanske sett att jag skrev klia sig och inte eksem.;-)

gejsa
0

#20# I detta fallet vet ju inte ens trådskaparen vad som hjälper. Eftersom hon frågar. Men vad jag förstår så blev hon alltså intresserad av att prova om det bara var billigt.

#21# Jag har aldrig hört en häst klia sig för att den fått i sig protein i gräset eller sockret av det heller. Sedan var det ju eksemhästar vi pratade om hur man bäst sköter det. Läser man ditt svar snabbt så uppfattar man det nog det som jag gjorde.

Tusen
0

#22 Jodå, så kan det vara.Oskyldig Men faktum är att hästar kliar sig och många gånger tror folk att det är eksem så fort de gör det. Det var därför jag skrev så.

Jag och fler bekanta med mig vet om att hästar kan få sk protein-nacke. Det betyder att nacken svulnar upp och detta gör att hästen kliar sig. Tar man bort det proteinrika fodret och ger dem lite mildare foder så går det över efter ett tag.

För mycket socker i gräset kan också göra att de svettas ut det söta vilket drar till sig både flugor och mygg. Det kliar också. Jag lovar.

Vi har dessutoom en häst som kliar sig om hon har tråkigt och inte får träna så ofta som hon önskar.

Så visst finns det andra orsaker till att hästar kliar sig än eksem och mask.Flört

gejsa
0

Du glömde om hästen är svettig och blöt så kan den klia sig.  Flört Men då är det ju tillfällligt. Har en häst eksem så är det bestående. Och denna hästen hade ju konstaterat eksem vad jag förstod.

Så när du skriver så där blir jag orolig för många människor tror ju ofta att det är proteinet som gör alla hästar sjuka i olika saker. Och då inte låter hästen få beta som är det mest naturliga för en häst när det är sommar.

Har en häst proteinnacke så kan du inte undgå att se det. Det är ju något helt annat. Den här hästen kliade sig på både man och svans.

gejsa
0

Ska kanske skriva också att jag är inte orolig att DU tror det. Eftersom jag känner dig och vet vad du sysslar med osv.

Utan jag tänker mer på dessa unga flickor som läser det här. Förstår du vad jag menar?

sophiia
0

min medryttarhäst har exem och ägaren kör på sulfur (?) heter det trorjag och det är som små kulor man häller i maten.

Tusen
0

#25 Japp, jag förstår men tycker ändå inte det är fel att berätta om detta. Tycker också att hästar ska få gå på bete men att dessa unga flickor heller inte ska tro att all klining är eksem. Eller hur..?

gejsa
0

#27# Alla tänker nog eksem så fort man ser en häst klia sig. Skrattande Även jag faktist. Men just den här hästen hade ju konstaterat eksem. Och jag har hört/även läst på olika forum att en del tror att det kan gå bort om man tar bort dom från betet tex. Så många hästar som får lida pga oförstånd. Samma med fång, många tror att bara dom får halm att äta så går fånget bort eller ger tex flera år gammalt dammigt hö osv.

juliapettersson
0

Ofta får man rådet att ta in eksemhästar på natten… Men jag gör tvärtom. Min eksemhäst får stå inne i ett svalt stall, skyddad från knott och flugor, på dagen och sedan gå ut under kvällen. Funkar klart bättre.

jsca
0

#10 - men jag frågade veterinär i somras,, och jag fick receptbelagt mot soleksem :S  såå, vf skulle hon ge mig det om de var pga knott?

AnnaLundin
1

#30 - pja, möjligen för att veterinären ifråga inte har uppdaterat sig med de senaste forskningsresultaten?

Soleksem brukar man kalla de utslag som ibland uppstår på ffa nosen på hästar med stora vita tecken = inget pigment.

Sommareksem orsakas INTE av solen, även om man kanske trodde det förr.

jsca
0

#31 - tur att vi har folk som vet ;) haha alltså kan man inte lita på veterinärer… hon var ändå typ sådär smågammal och verkade vis. men nä.. jag har själv ingen aning ^^

AnnaLundin
0

#32 - Nej, man kan tyvärr inte alltid lita på att veterinärer är uppdaterade med de senaste forskningsrönen, det är ju upp till dem själva att hålla reda på sådant. Det har pågått forskning vid SLU i ett antal år och de anser sig säkra på att det är just svidknott som orsakar sommareksem. Skälet till att de anser sig vara säkra på detta är att svidknotten biter hästarna JUST i manen och svansen och att klådproblemen försvinner samtidigt som knotten…

Hade det varit orsakat av solen så hade klådan garanterat funnits på hela kroppen och inte enbart i man och svans…

Det finns fortfarande veterinärer som tror att fång orsakas av proteiner och att fånghästar mår bäst av att svältas, trots att forskarna numera är eniga om att det INTE är proteiner som orsakar det. Och ingen häst mår väl bra av att svältas… ALLA hästar behöver få sitt näringsbehov täckt för att må bra. (dessutom rekommenderas ofta att ge fjolårshö - grejen är bara att det enda som skiljer näringsmässigt mellan fjolårshö och senaste skörden är vitaminhalten…)

jsca
0

#33 - de  sista kan man ju inte annat än hålla med om.. Och jag trodde att de var soleksem, iochmed att hon sa de. och sen för att de försvann ju samtidigt som solen började försvinna mer och mer, PLUS att när hon blir stressad så "fjällar" hon i ''början'' av manen, närmast manken :S men de är bara också när de är sol ute, även nu i vinter :/

ChallisQ
0

Hej!

Du skulle kunna prova homeopati. Jag vet flera eksemhästar som helt blivit av med sitt eksem efter homeopatisk behandling. Jag antar att det är det #26 skriver om efter som Sulphur är ett homeopatiskt medel som ofta är bra mot eksem.

Men se till att du anlitar en duktig homeopat med ordentlig utbildning! På www.rkdh.org hittar du kanske någon runt där du bor.