Halloweenfest ikväll?
Ska du på någon sådan? Ska du vara utklädd, isåfall till vad?? Jag ska vara en katt, lägger upp en bild på när jag är klar sen, håller på att sminkar mig nu :P

Hahaha! Vad spännande ;)
Jag har varit på en ikväll, i stallet! Askul å asläskit att gå spökrunda…:/ ;D Jag va vit i ansiktet, röda läppar, svarta ögon å lite läskiga kläder:) (sminket sitter fortfarande kvar oooorka ta bort d…:( )
Hade du kul?

Gud vilken söt bild på din katt HannaPanna!

Vad då, du såg ju inget skräckinjagande ut heller Eve!
Nej, jag var ju en kisse :P
tack :)

jag var hemma igår, men vi fick besök av fem små brudar som var uppklädda till tänderna. men jag hade inget godis så de fick 100:- att dela på. undrade lite smått vad de gjort om jag inte gett dom ngt - de sa åt mig att stänga dörren och så fick jag se vad som hände. hämtade pengarna illa kvickt! ;d

Jag hatar verkligen när ungarna går omkring o tigger godis. De som skulle ens våga göra nåt mot mig, skulle jag söka upp omedelbart och läsa lusen av! Jag gillar inte halloween. Igår va ju inte ens den dag de ska gå! De skulle gått i tisdags. Igår var det Alla helgons dag. Inte allhelgonadagen.
Håller faktiskt med dig Sandra, tycker illa om ungar som går runt och tigger godis men framförallt är det illa att de gjorde det just igår, på Alla Helgons dag, - jäkla föräldrar som tillåter det, de kan ju välja vilken annan dag som helst!
- fast synd om de ungar som hade plingat på vår dörr, var ensam hemma igår med mina herrar Herman Hund och Julius Iller, som levde rövare. - hade nog kunnat skrämma bort en och annan snorunge.. moahaha.

Nice Eve =)

Va fina ni va =) Själv hade jag en lugn "hemma-kväll" hos Zickan, käkade gott o såg på film, va även ut o åkte lite på blixt-halkan som va, 3 mil i 40km/timmen, de tog sin lilla tid…
Tycker inte heller om ungar som tigger godis på de där sättet. I går hade dom komit till jobbet, alltså personliga assistent jobbet o tiggt men där finns inte så mkt som en gnutta godis så dom skulle hitta på bus, dom hade lindat in hela postlådan och entren (mellan räckena utanför dörren) i toapapper… Visst de finns värre dom kan göra men ändå…

Eve - ja glömde helt bort det! Ja hade iofs inte orkat, men det hade vart kul att följa med!

äsch jag tycker man kan ge ungarna det… ni skulle sett i usa när jag var där. det var heeelt vansinnigt. ungarna hade så mycket godis att de inte käkade upp allt.

tja…ja fick reda på att det va halloween denna helg i morse så….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#19: ja USA ska väl då aaaalltid vara värst…!!!!
Inte för inte som man inte bor där 
fast ärligt talat, varför skulle jag gå till affären och köpa godis för att ett gäng småttingar ska fjanta runt och tigga godis. De kan ju inte ens säga "trick or treat".. ;) Nädu, är det någon som ska ha godis så är det jag. jag jag och åter jag! *gottegris* och även OM jag skulle köpa godis för att ge bort, skulle det vara slut långt innan första ungen har gått utanför sin dörr 
Tessan - som visst avskyr halloweenfirande ungar =)

#14 o #15 Nej, visst verkar inte riktigt ha nått fram till Sverige att Halloween egentligen är den 31a oktober :)
Jag var och tände ljus på dagen vid två nära släktingars gravar.. :/ Usch.. :(
#22: Typiskt Sverige - vill så mycket att det bara blir fel.. ;)
#23: Tänkte också på nära och kära och tände ljus.. gör det iofs ofta men en sådan här helg i höstmörkret får kanske en del människor att stanna upp lite och tänka till..
Jag var inte på halloweenfest, men likväl klädde jag ut mig. Jag var medverkande på en quest, en avancerad lek med handling, typ. Temat var X-Men (jag är den korstaste personen i bilden och jag var Storm =)
#24 - Jaa.. Det är en tradition.. En av släktingarna träffade jag aldrig, men jag känner ändå lika stor sorg över honom.. :( Den andre släktingen dog för ca 10 månader sedan.. :(

#22 Det är så sant så.
#23 jag gjorde också det. Min farmor o farfar. Det är ju därför jag blir så upprörd att ungarna gick igår. Det är för mig att förakta "helgonen" och den frid som den dagen egentligen är. Det blir smutsigt på nåt sätt. Ah, svårt att förklara!

#27 Vet precis hur du menar och håller med dig.
Allhelgona ska inte vara nånting som handlar om monster o skit heller för den delen utan en tid då man ska hedra de som dött!

#28 Kunde inte sagt det bättre själv. Det va precis det jag ville få fram med mitt luddiga meddelande här ovan. Men det gick inte så bra helt enkelt =)
#30: haha, coolt!!!

Allhelgonaafton ska ju vara en minnesdag för dom som har gått bort. Man ska hedra dom döda genom att tända ljus på graven och ev lägga någon krans eller ljung osv. Det är deras dag liksom. Ingen festdag som det har blivit mer och mer när vi försöker Amerikanisera oss. Allt ska bli så stort och festligt.
Jag tände ljus på flera gravplatser eftersom jag har förälder, morföräldrar och även släkt på min mans sida som är döda. Vi har även många djur som dött för oss genom åren. Så vi tände ett ljus på vår altan hela helgen för våra djur och vänner som vi inte besöker någon grav till.
Linnéa - JA, det var synd att du inte kom, vi hade rätt kul faktiskt.. Jag hade så himla bråttom när jag kom hem, så jag glömde bort att ringa dig, det var bara in i duschen, sminka sig och sticka..
#32 Jag håller delvis med dig. Men jag tror inte att de döda har nåt emot att man roar sig. Det viktigaste tycker jag är att man vet att Alla Helgona inte är samma sak som Halloween. Nu varken festade jag eller tände några ljus eftersom jag var upptagen att hjälpa till på kursen jag var på. Men hade jag varit hemhemma hade jag absolut inte gått och festat.
Vad jag gillar med Halloween är att det ger en en ursäkt att klä ut sig, vilket jag tycker är jättekul ^^'

ok, då ska barnen sluta påskkärringa sig för det var då jesus dog (?).
sen ska vi inte fira alla hjärtans dag heller.
Bra skrivet Johanna =)

Lisette - jag hatar påskkärringar också så mitt svar är då alltså JA på den.
Och på den andra så visst, den kan vi också ta bort. Jag har ändå aldrig tyckt det varit nåt speciellt, vare sig jag haft pojkvän eller inte just den dagen.

#37 ojojoj så dina barn kommer inte att få gå ut och påska sig?

#39 som jag känner nu så kommer jag inte ha några barn. Så nej… (Hoppa inte på mig för att jag sagt att jag inte vill ha barn nu för då skriker jag)
#35 - Det är liksom inte samma sak.. :/ T.ex. påskkärringar har ju funnits i måååååånga år och det är liksom en "riktig" grej, med Blåkulla och allt.. Det var något man trodde på förr i tiden.. Skelett och monster på Halloween har liksom ingen riktig "grund", vad jag vet..
Dessutom så är "Alla helgons dag" till för att minnas våra EGNA släktingar.. Påsk är ju mer Jesus, och jag tror i alla fall att människor i dag sörjer våra döda släktingar mer än Jesus..
#38 - Vad MÖRK hon har blivit!! :O Eller är det kanske ljuset? ;)
*hoppar på sandra o rymmer iväg emd henne til lett hörn av stallet o käkar stulet påskgodis så de eländiga påskkärringarna kan sitta o lipa nåannanstans*
Alla helgons natt är den natt p året då de döda och levande kan kommunicera med varandra enklare…. De döda kan också ta sig över den slöja som finns mellan världaran för att besöka de sina….
Jag firar allahelgona, som de dödas dag och natt. De som gått bort, både nära och kära, djur som människa. Men samtidigt så ska man okcså fröjdas då de döda inte längre behöver lida, utsättas för dagens vedermödor.
Tänk om din gamle moster hade cancer och led, då har hon det bättre som död, och hon skulle itne misunna dig att fira en högtid emd litet gamma o glädje. förr i värklden när man ahde likvaka för de döda kunde desa tilsltällningar urarta fullkomligt med sprit, musik sång och dans. Det var därför prästerna sedan började tysta ner likvakan och göra det till något sorgligt och vemodigt istället….
Men att amerikanisera det är fel tycker jag…… amerika är pengavampyr nog som det är…. och dessvärre är pengaindustrin och markanden lika illa….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Mmmm.. Lina - få jag också äta godis med er? ;)
Jag läste för något år sedan om en man som sörjde sin bortgångne son på "Alla helgons dagen".. Då knackar det plötsligt på dörren och han öppnar.. Då står det några barn utklädda till skelett, vampyrer, monster m.m.
Är inte det lite konsktigt? Jag menar.. Han har väl rätten att sörja sin bortgångne son, utan att behöva se hur barnen på sätt och vis "leker" med allt någonting som har med döden att göra.. :/
Håller mer Lina när hon säger "Men att amerikanisera det är fel tycker jag…… amerika är pengavampyr nog som det är"
Ska vi ta efter ALLT som de gör?! Varför är USA så stort egentligen? Nu för tiden så vill alla ta efter USA, nästan vad det än gäller.. Hur långt ska det gå? Snart så kommer ju alla länder att vara "miniatyr-amerika".. När kommer Thanksgiving hit?
/Maja med hennes djupa tankar.. ;)

tror det kommer att ta lång tid innan sverige är ett miniamerika…
thanksgiving är ngt som är riktigt amerikanskt och jag tror faktiskt inte att det kommer hit alsl.
Var inte Halloween riktigt amerikanskt också? ;) Jag tror inte att många svenskar hade gissat på att Halloween skulle komma hit, om man hade frågat dem för många år sedan..

halloween är något roligt, för barnen ivf. thanksgiving är INTE roligt. tro mig, jag har upplevt det.

klart som sjutton att affärerna vill ha hit något som de tjänar pengar på, de kommer aldrig att tjäna pengar på thanksgiving så det kommer inte hit. tror jag.
De kommer ju att sälja mer kalkon.. ;) Hahahahahaha..
#45 Är inte halloween nåt Irländskt från början? (fast det är klart, det är väl USA som har gett den dess nuvarande form…)
Det jag väldigt pinsamt för att mina kompisar var super fina och så kom jag med en mask och sen gick vi, vi fick bara mandariner.
#50: "bara mandariner", grattis! ;D
Man ska särskilja på ahalloween och på alla helgona.
I bland anant Wiccan (New agisk häxrelligion) så börjar deras kalenderår iom alla helgona, och även druidrena räknar sitt nya år från alla helgona. Likaså gör jag (som är delvis asatroende) Då har livets moder lämnat plats för vintern och döden… Men det måste finans två ananrs finns intet.
Idag har vi ju en sorts thanksgiving, iaf har jag upplevt det som så fast under namnet "Mårten gås" här i skåne, vet att detta är ett skånskt fenomen.. Man äter svartsoppa och diverse andra otäckheter samt massor av gås. De få gånger ajg vart emd och firar mårten gås har det vart under thanksgivingformer, familjen samlas, man äter och sedan dessa ständiga familjegräl som utbryter….(det var min dåvarande pojkväns familj jag firade detta emd för en herrans massa år sedan…)
Men på fredag ska jag på en halloweenfest, enda kravet är at tman komemr utklädd. Jag funderade först påatt gå som ett skogsrå… men det blir nog sörens så kallt….. Så nu funderar jag på att gå som ett älvaväsen elelr anant. Fast skogsrået hon dök ju faktiskt upp påklädd också och hade då ne tjock svans under kjolen som stack fram *funderar* harry har nog inget emot att bli av med 20 cm av sin nedersta bit av svansen…..
#49 - Jo, Halloween kommer ursprungligen från Irland.. Det handlar om en man som kallas Jack and the Lantern har jag för mig..

Haha! Lina, jag köper ju aldrig godis till påskkärringarna. Jag vägrar öppna dörren! Men visst kan du få äta mitt godis ändåm utan att röva bort mig ;P
Att ha en fest på Alla helgons dag är ju upp till var o en. Det har jag inget emot alls för jag behöver inte bli inblandad om jag inte vill. (Nog för att jag höll på att skita på mig när jag mötte 5 svartklädda människor som mer liknade orher än något annat i lördagskväll.)
Men när de här barnen går o knackar dörr, då blir jag inblandad utan att jag ens bett om det. Det är DET jag inte gillar. Just tiggandet. Annars får folk göra precis va de vill.

#50 hellre mandariner än choklad… :D
#50 - Det kunde ha varit värre.. T.ex. citroner.. ;)
elelr en säck med kol…..
LinaN - Ja, det vore nåt! Det ska jag börja med..
Tycker också att man borde skrota halloween och alla hjärtans dag. Halloween därför att jag anser det helt urbota korkat att uppfostra barn att om dom hotar med att förstöra grejer så får man godis. Alla hjärtans dag har jag aldrig förstått mig på, behöver man en speciell dag för att bry sig om nära och kära? Jag tycker det är roligare att få eller ge något spontant, istället för att man går och stressar för att man måste hitta något just den dagen, när fantasin kanske inte är på topp.

amen guuud vad ni är tråkiga! *kastar plastspindlar på alla*

Tur att jag inte är rädd för spindlar då ;P

ja vilken tur. blir du på halloween humör nu då? ;)
#60 jag är inte speciellt pigg på komersiella idéer ;)

Nä, jag hatar ändå halloween. Jag är lättskrämd så det är inte så konstigt att jag inte tycker om den.

*suckar* ni är helt hopplösa. som grodan. har förlorat allt hopp för er nu. *hoppar in i linaN's rosa långkalsonger*
Men allvarligt talat lisette, blir du inte gladare om Andreas kommer hem med en bukett blommor, lite choklad eller nåt snyggt smycke ikväll, än om han gör det på alla hjärtans dag?

*håller med slo* Det blir SÅ mycket mer uppskattat om en kille kommer hem med nåt spontant. Det är oväntat och inte så inrutat. På Alla hjärtans dag är han ju mer eller mindre tvungen att köpa/göra nåt för att det inte ska bli bråk.
Precis Sandra! Det är mycket roligare att ge bort saker som är oväntat också :)

mohaha det skulle andreas aldrig göra. varken ngn vanlig dag eller på alla hjärtans dag… :D
Sicken torris :p Men du förstår vad jag menar, eller? :)

ja absolut och jag håller med dig och sandra till 1000% att det är roligare att få en oväntad present. men jag tycker ändå ni är tråkiga.. ;)

Det är ju inte varken jag eller slo som är tråkiga. Det är ju din gubbe lisette! Eftersom vi vill ha presenter UTAN nån speciell dag =)

Visst är det kul att få presenter utan att det ska vara någon speciell dag. Men om man får det (vilket sällan händer tyvärr) så säger jag alltid, - vad har du nu gjort? *ler*
Men så har vi också varit gifta snart 30 år.

gejsa - då är det ju inte så konstigt att du säger så om gubben din skulle börja göra sånt nu som först ;P

Jag är egentligen helt emot att barn springer runt och tigger i husen…beroende på alla j-la idioter som ägnar sig åt att våldta och misshandla små oskyldiga barn, det är en farlig värld dom lever i nu…går inte att jämföra med när jag var barn då vågade föräldrarna släppa ut sina små. tycker det är fruktansvärt tråkigt för nutidens barn, för det var kul att springa påskkärring,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#72 menar att ni är tråkgia som inte unnar barnen det… :D

"unnar" barnen att lära sig tigga? Öh, det trodde jag hörde till de hemlösas "tradition". Vill verkligen inte uppmuntra ett sånt beteende.

känner att vi inte kommer ngnstans längre. så jag lägger nog ner nu.. :D