Skyddsutrustning vid ridning
Hur viktigt anser du att det är med skyddsutrustning i ridning och hantering av hästar? Dvs använder du ridhjälm och skyddsväst/säkerhetsväst när du rider eller är i stallet? Motivera gärna ditt svar oavsett om du använder det eller inte.
Jag anser det vara mycket viktigt att använda både ridhjälm och skyddsväst vid all ridning. Förstår dock de som kommit långt inom tävlingar där reglerna säger sitt och måste följas, men är man hobbyryttare och kanske ställer upp på någon liten tävling då och då tycker jag att det är självklart att använda det skydd man kan.
Anser också att det är en självklarhet att man lär barn, ungdomar och nybörjare att från början rida med både ridhjälm och skyddsväst.
Ridhjälm - alltid på hästryggen!
Skyddsväst - hopptävlingar och fälttävlan..
Har dock ett mindre dilemma, är hjälm nödvändigt när man kör? Tänker på att det kommer bli fruktansvärt varmt i sommar….
Med vänliga hälsningar
Chess

#2 ja men det finns ju cykelhjälms liknade hjälmar som både distans och körning använder.
Man jag tycker det är också viktigt med skyddsutrustning.
Stålhättar, ridhjälm och väst.
Vid hantering ifrån marken så är det lååååångt grimskaft som gäller, och ibland även pisk för att skydda sig.

#2 det är precis lika viktigt som när du rider. man kan råka ut för olyckor även när man kör!
jag har alltid hjälm vid ridning och körning. ingen väst.
Jag har alltid hjälm vid ridning. Anser det rent ut sagt idiotiskt att låta bli, den duktigaste ryttare och snällaste häst kan också råka ut för något som förändrar omständigheterna. Så alltid hjälm på hästryggen.
Oftast hjälm när jag promenerar med häst ute (men inte alltid). Sällan hjälm i stallet.
Aldrig väst (mest för att jag inte hittat en enda sorts väst som suttit rätt på min felbyggda kropp).
Alltid hjälm när jag rider, och kommer ha när jag börjar köra.
Har också hjälm vid hantering från marken så fort jag känner mig det minsta osäker på hur hästen hanterar det som ska göras. Efter jag blev sparkad har jag ofta hjälm när jag och hästen arbetar löst i hagen.
jag har alltid hjälm när jag rider men inte när jag kör, finns ingen lag på det utom på tävling då måste du ha nån slags huvudbonad.
jag har ridväst vid fälttävlan eller när jag ska rida ny häst annars är jag dålig på använda det.
aldrig hjälm i stallet men barnen ska ha i hantering av häst, men lite oansvarig är man ibland kanske

Jag rider med hjälm 99 av 100 gånger. Det har hänt att jag hoppart upp på hästryggen utan hjälm när vi tex skrittat till sommahagen.
Jag använde väst innan, men har inte gjort det på ett par år.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag använder alltid hjälm när jag rider. Skyddsväst har jag inte funderat så mycket över, men det kanske delvis beror på att det inte var aktuellt när jag började en gång.
Vid körning har jag bara använt hjälm när det har varit påbjudet.
Vet jag om att jag ska rida, tar jag med min hjälm även på resor, men jag skulle nog inte avstå från att rida, om jag finge tillfälle och inte hade någon hjälm med mig. Det är ungefär som att man utomlands kan rycka på axlarna åt att en bil saknar bälte.
Jag har använt säkerhetsväst, men trivs inte i den, använder den bara när mina föräldrar är med :p
ridhjälm använder jag nästan varje gång jag rider, har hänt att jag skulle leda hästen, men inte orkat gå och har hoppat upp och ridit. Använder inte hjälm när jag är i stallet,leder hästen eller borstar. bara när jag rider. :-)

jag använder hjälm och väst vid ridning. är lite slarvig i övrigt…
#2 Jag tycker absolut att du ska ha hjälm vid körning. Man kan ju gå omkull eller vara med om en olycka även där.
Skönt att höra att åtminstonde de flesta använder ridhjälm vid all ridning.

Jag använder ridhjälm & skyddsväst när jag rider då jag anser att det ger ett bra skydd & är en väldigt billig "försäkring". Där emot när jag arbetar i stallet använder jag varken hjälm eller väst men rejäla skor med stålhätta då det är lätt att man blir trampad eller får något på foten. Jag använder även oftast hjälm när jag kör & säkerhetsväst när jag kör maraton.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Ridhjälm - alltid när jag rider! men inte när jag är i stallet. ute och går med hästen eller liknande.
Ridväst - näst intill alltid. men nu på vintern har det blivit väldigt mycket slarv med det, eftersom det är så kallt ute så den fryser, och då är det inte bekvämt att rida i den. alltid på tävlingar, träningar, osv.
har även en fråga; har någon av er den nya ridvästen i nya börjes katalogen, den för 545 :-? funderar på att köpa en sån, men vill veta om den är bra först! Den är typ nivå 3 och godkänd.
självklart blir det kanske någon gång att man på sommarn har hoppat upp på hästen i hagen och skrittat upp utan hjälm. Men det bästa är att alltid ha hjälm, eftersom även om man har en otroligt snäll häst som aldrig skyggar som kan den även pckså bli rädd för något eller reagera på någon som den tidigare inte regaerat på, eller gå omkull eller liknande. Vvid körning hemma måste vi ha både hjälm och väst på oss, för man kan faktiskt ramla av en vagn också, det är nästan farligare i vagn än upp på hästen, för men vagnen kan men fastna, och dylikt.
Alltid stålhätta på skor och hjälm(vid ridning) men aldrig väst, det kommer inte på mig igen! Hade väst en gång vid en uteritt och jag har aldrig skadat mig så mycket som den gången, jag föll som en sten och kunde inte röra mig. :S
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Har alltid hjälm & väst när jag rider men inget av dom när jag är i stallet. Kan hända att jag behåller hjälmen på ett tag direkt efter ridningen men annars är jag utan.

både hjälm och ridväst. Hjälm har jag mest bara när jag rider , inte i stallet, men kan ha det. Samma med västen men måste ha den när jag rider, spec, hoppning! stålhätta har jag också på skorna. :)

använder hjälm vid allt arbete med hästarna, såväl på rygg som på marken eller vid körning. dock ej väst, har inte hittat någon som jag tycker är bekväm ännu.
det kanske inte hör till topic egentligen, men jag kollar också alla spännen på träns, sadlar, stigläder, hur stigbyglar ser ut osv vid varje sadling/tränsning samt när sadel och träns tas av hästen. sett alltför många som tappat stigläder och tyglar pga slarv med spännena, och är därför övernoga med det själv.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Använder alltid hjälm när jag rider, inga undantag.
Västen använder jag när jag hoppar och rider ut i skogen och inte bara skrittar.
Har nästan alltid hjälm när jag kör också, har väl skippat det en och annan gånh.
I stallet använder jag ingen hjälm.
:)
Har alltid skor med stålhätta. Alltid hjälm när jag rider, inte vid hantering. Ridvästen är alltid på när jag rider, eftersom att jag har en skulle jag svära över mig själv om jag skulle rammla av utan den på och skada mig!!

Har alltid Stålhätte känger när ja rider/är i stallet. Hjälm när ja rider inte när ja kör…, ingen väst äger inte ens nån sånt.

Jag har alltid hjälm på vid hantering och ridning på ridskolan. Säkerhetsväst har jag ingen och på ridskolan finns det bara att låna i barnstorlek.
Hos kusinen har jag ingen hjälp vare sig vid hantering eller körning, hon har shettisar så det känns lite lustigt med hjälm på. Inser dock att även en shettis kan göra ordentlig skada, men det blir helt enkelt inte av.
Har alltid hjälm när jag kör och väst i maraton.
Hjälm på huvet vid körning och ridning! :P
alltid hjälm
Jag använder hjälm vid ridning. Inget annat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst