Vill inte äta grovfoder på vårkanten?
Nu har ju den underbara våren kommit och gräset spirar upp ur marken hemma. De är ju helt fantastiskt! MEN jag har samma problem varje år.
Nämligen att när gräset börjar komma så vill inte hästarna äta grovfodret i samma utsträckning. De lilla gräset räcker naturligtvis inte för att täcka upp något som helst behov utan de resulterar i att hästrna går ner lite i vikt. Visst dem äter ju lite men inte alls tillräckligt.
Någon som har något smart tips på hur man kan "lura" dem att äta hö/hösilage under denna perioden?
Sen får jag tillägga att vi har våra hästar på lösdrift så dem har fritillgång på grovfodret.
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Ingen som vet nåt bra eller som har samma dilemma som jag?
// Marielle
Jo, jag har med stora som små…
Men jag tar in dem under natten och då får de desto större giva hösilage som de sysselsätter sig med hela natten.
Kan du inte ta in dem eller stänga in dem på lösdriften( om det inte blir bråk) ett tag och se om de kommer till ro för att äta då?
Jag har liknande problem, men att dom inte äter upp den mat dom -får. Anledningen är ganska simpel i mitt fall då jag har två hingstar -som står och spanar på stona hela tiden istället för att äta. Har gjort -så att jag minskat på grovfodret och ökat kraftfodret. Inte mycket -men så dom håller sig i hullet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#2 jo vi har tänkt tanken men en av hästarna är otroligt ranglåg så hon blir väldigt stressad av att inte komma undan.
Just nu går dem inte ens in i lösdriften…
// Marielle

#3 haha de är mycket sånt nu på våren :) spana på damer är ju jätteskoj ju :)
De är samma problem som vi har fast av olika anledningar :)
// Marielle