Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2788 ggr
LinneaG
0

Blivit vild och knäpp?

Mitt hbl sto på 15 har blivit en helt annan häst på bara någon vecka, tror det är ca. 1,5 vecka.
Tidigare har hon alltid varit en ängel att hålla på med, lyssnar alltid och alla kan rida henne, hon är väldigt lätt i all hantering. Men nu så vägrar hon följa med in från hagen, hon har stegrat sig utanför stallet innan ryttaren ska hoppa upp, kastat av en medryttare, när man tar in alla hästar på kvällen så sticker hon ut ur hagen så fort man öppnar grinden och även när man tar ut de på morgonen så ska hon kasta sig in och ut ur hagen, även väldigt stissig på vägen till hagen.

Vad kan det vara med henne?

Min första tanke var att hon snart ska brunsta. Sen kanske det kan vara vädret också - sommarkänslor. För mycket kraft - pigg/het? Insett att hon fått mer muskler och kondition? Ont någonstans?

Vad har ni för teori?

Alex
0

Antingen brunst, eller som du säger, för mycket kraftfoder eller så. Vad får hon?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Molla
0

Ont verkar det ju inte vara eftersom hon knäppat till sig i många situationer, även utan belastning och krav.

Vårkänslor kanske?! =)

jackiejohn
0

Mitt sto håller på liknande och nu har hon gått i högbrunst (Y) Hon är ganska het och sticker innan du vrt ordet av de de lägger sig nog ska du se =)

gejsa
0

Tänkte direkt om hon har ont i ryggen för hon har ju kissing spines. Sedan skriver du att hon kastar sig ut ur hagen. Kan hon ha blivit skrämd av något när hon stod i hagen. Vildsvin tex. Eller så försöker hon bestämma och ta över att hon känner att ni blir rädda. Kan också vara fodret att hon får för mycket energi eller för lite. Det är ju det som är så svårt när man inte har analys. För då hade man genast kunnat kolla om det vore fodret som spökar.

LinneaG
0

#1 - Hon får ca. 10kr hösilage, 20dl betfor, 7dl krafft groov 125, mineraler och b-vitamin.

#4 - Hon håller mest på med medryttarna och ägaren till den inhyrda hästen. Kan va att hon försöker bestämma lite. Vildsvin har vi inga här, men har lo och en hel del rådjur, men rådjur borde inte kännas som ett hot.

gejsa
0

#5# Får ditt halvblod bara 10 kg hösilage per dygn menar du?

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt halvblod äter också bara 10 kg hösilage/dag. Han är otroligt lättfödd. Slänger in en bild på honom.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinneaG
0

#6 - Ja, och det klarar hon sig på!

Alex
0

2 liter betfor, är det uppmätt torrt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0

Låter som om att hon testar, kollar vart gränserna går, säkert i kombination med vårkänslor och brunst

LinneaG
0

#9 - Ja, de är uppmätt torrt, allt jag skrev är räknat torrt :)

gejsa
0

#8# Nu när jag fick veta vad hon får att äta så tror jag mer på att det är för lite grovfoder hon får. Tror att hon är orolig pga det.

LinneaG
0

#12 - Hon har ätit mindre tidigare och aldrig betett sig så här och har då varit i full kondition och reds 5-7 dagar i veckan. Nu äter hon mer och rör på sig mindre.

[Angel88]
0

Får hon 20dl torr bettforFörvånad, det e ju liter och uppblött ännumer. varför ge så mycket rent socker till en häst?, dom kan ju ändå inte bryta ner stärkelsen, utan det går rakt igenom. kan va bettforn som hon blir pigg av, d e ju bara enerigi.

min granda stod på det förut, nu har ja korn och havre i stället. och lite bettfor.

kan vara brunst med, munkpeppar ska vara bra till "pissemärrar" eller "bitchar", ston med mycket temperament. det lungnar ner dom, och får dom av strässade. ska börja med det nu till min..

LinneaG
0

#14 - Munkpeppar? Vad är det för något?

gejsa
0

#13# Bara för att hon har gått på mindre så behöver det inte vara så att det går bra den här gången. Du vet ju inte ens analysen. Hur blött det är denna vinter, vad värdena ligger på osv.

Alla hästar är individer och behöver olika mängd mat så du kan ju inte följa det bara för att någon annan kan ge lite heller.

Jag vet hästar som blir helt stirriga om dom får för lite att äta. Och jag undrar hur du räknar när du säger att du lägger ut 6 kg till 3 hästar över hela dagen. Hur mycket får hon tex till natten? Säg att hon får i sig 2 kg på det under hela dagen. Inte så konstigt att hon flyger ut från hagen då. En häst som får för lite att äta får lätt magsår/katarr osv. Det droppar magsaft hela tiden även om dom inte äter.

gejsa
0

Förresten nu läste jag en gång till där du skrev att hon kastar sig både in och ut i hagen. Hon har troligtvis fått ström i sig någon gång. Så hon är rädd att passera gången. Du har ju medryttare skriver du. Fråga dom om det inte är så.

LinneaG
0

#16 - Känns som om man bara blir påhoppas av dig gejsa. Och de får 10kg i hagen inte 6kg. Hon beter sig inte som om hon är hungrig, jag vet hur hon beter sig då! Om jag inte vet hur vet då du??
Jag tänker inte vara med i den här diskutionen längre..

gejsa
0

#18# Nu blir jag verkligen förvånad.  Du frågar och vi andra försöker svara vad som är fel. Och om du tar åt dig så kan inte jag hjälpa det. Jag skriver det jag vet och det borde du känna till vid det här laget. Du kan ju inte så mycket om foder och unghästar så dom flesta som kan vill nog bara lära dig så det inte blir fel från början.

Om tex en häst blir sjuk i leder eller skelett senare så vet man ju iaf att man gett rätt foder. Har man analys på grovfodret så vet man ju vad den behöver och likaså i mineralväg. Det är ju inte bara att ge mineraler till en växande unghäst tex.  Allt är ju jätteviktigt när dom växer. Vill inte att du ska göra fel bara. Om det nu var det som du tänkte på.

Har ju också försökt hjälpa dig om varför din häst är som hon är. Ström, foder, vildsvin mm m är det att hoppa på då menar du?

Alex
0

Jag undrar som #14, varför så mycket betfor?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Birke
0

Vrf proppa i en häst så mkt onödigt? Ursprungligen levde hästar på magert stäppgräs. Hästar ska ha fri tillgång på hö. Inte för bra lr för dåligt. Lite havre eller såkan man slänga på om det finns behöv av det.

Det här med beteéndet kan ju va som ni säger. Blivit rädd, lr haft ngn upplevelse som gör hennes stissig. Andra orsasker också. Men om hon får fortsätta kmr hon nog snart på att hon har övertaget, och då kmr det gå illa.

Lindbygarden
0

Har lillhingsten vaknat ännu? Rek att du inte har honom i samma hage längre om du inte redan hunnit flytta honom förstås!Glad

Madick
0

Betfor är INTE rent socker. Det är restprodukten EFTER sockret tagits ur betan.

Jag ger mycket betfor till mina hästar då det är en suverän fiberkälla och komplement till grovfodret, extra vätske resurs och INTE gör hästen piggare. Ger bra hull dessutom.

Marrsson
0

Jag tror bara att de är VÅRKÄNSLOR!! Här hemma så spritter de riktigt i Hästarna! Dem springer omkring och busar massor i hagarna och blir tokiga emellan åt!

De går säkert över!

Tycker de är alldeles underbart nu när man ser sån glädje i busarna!

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..