Vintervila elr sommarvila?
Hej!
Hur gör ni? har ni vintervila elr har ni sommarvila elr går hästen året om? =)
Jag har alltid haft några veckor undersommaren då dom får gå på bete men nu ändra ja mig och hade vintervila i år för mig funkar vintervila bättre rent praktiskt då ja inte har tillgång till ridhus elr paddock och de är massa snö och is på vägen
Hur gör ni? Och vad tycker ni? 

det blev automatiskt vintervila då jag inte hann i vintras.
är ju absolut smidigast att ha vila under vintern om man inte har bra ridmöjligheter då.
tycke rman ska utnyttja sommaren när det är fint att rida på kvällarna.
Vintervila. När det är mörkt, geggigt och en massa annat som jul och nyår, det tycker i alla fall jag passar väldigt bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vintervila, för det är oftast mycket snö och eftersom jag kör mina hästar blir det svårt och jobbigt och även tungt att ta sig fram i snön med vagn. Sedan tävlar jag ju sommar halvåret och därför blir det vintervila. Det blir ju också mörkt tidigt på vintern och då får jag svårt att hinna.

Vintervila, helt klart! Man ska ta vara på sommaren + att det är då alla tävlingar är ;)
Absolut vintervila, man måste utnyttja sommarens ljusa dagar och det är ju även då de flesta tävlingarna är. Skönt med vila när det är mörkt och kallt för både 2 och 4-benta 

Här har vi vintervila! Tävlar på sommaren så då blir det bäst med vintervila när det ändå är snö å is=)

ja vintervila passar bäst för mig oxå då ja slutar skolan sen och de blir mörkt snabbt + snö o is.., När börjar eran vintervila och när slutar den? elr beror de helt på vädret? =)

Både och och nu och då. I vintras blev det nästan 2½ månads vila och på sommaren blir det alltid några veckors semester. Rider aldrig särskilt hårt
Terminsvila, då jag endast bor hemma under sommaren och över jul
(fast de körs ett par gånger under terminen också, men mestadels vila då)
Han går när jag känner för att rida :P Det lär bli mer på sommaren, men så jobbar jag ju också..
Sen på vintern blir det i stort sett mindre ridning med tanke på mörker och kyla. Jag rider ändå, men mindre. Sen var jag på semester i tre veckor förra månaden så då blev det ju lite vila :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vinter vila ger jag mina lite efter väder och vind. I år har det blivit från den 19 februari till den 3 April på grunda av operation. Ändå har jag med medhjälpare klartat av att rida in en häst under vintern, hon kommer inte få någon vila allas som det ser ut nu
kanse någon vecka i maj 
vintervila kan man väl säga..itne för att det är planerat så utan, tycker han kan gå året runt då jag rider så lite ändå, mer pga tiden o mörkret är emot en mer under vinterhalvåret..

Vintervila. för jag tävlar på sommaren, och annars skulle hon bli så tjock av allt gräs :P

Höst/vintervila, har en islänning och när han sätter vinterpäls blir han väldigt lätt trött.

vintervila men pollen får 1 veckas semester på sommarn också ;)
Jag hade haft vintervila om jag hade haft häst. Ev ett par veckor mitt i den finaste sommaren också, men det beror ju helt på…
Vintervila som i ponnyns fall innebär lugnare träning då hon mår bäst av att hållas igång ;)

Vår och sommar är det tornerspelssäsong vilket innebär att det tränas, tävlas och uppvisas då. På vintern har vi ledigt från sånt samt att det brukar vara tristare att rida då och den här vintern var det alldeles för halt under en tid så det brukar bli en hel del vila på vintern. Men även under somrarna kan det bli lite vila till och från.
Nu rids det för fullt så hästen (och jag) ska komma i form innan säsongen börjar, han har blivit fet under vintern.
Sommarvila så han får äta upp sig på sommaren. Han behöver äta upp sig då så han blir tjock och go inför vintern. :)

Vintervila
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tävlingshästarna får vintervila, unghästarna får sommarvila brukar det bli.

Vintervila passar mig bäst. Bor i skogen och har ej tillgång till ridhus. Den belysta ridbanan brukar ej gå att nyttja under vintern.
min fick också vintervila, för jag går i ide hehe jag blir för lat och nere av allt mörker så det blev som det blev :P

ja skrev kanske inte de men när ja ställer mina på vintervila så rider ja dom nån gång då o då annars blir dom som energibollar som bara far runt =)

Vintervila, fast 2008 blev de höstvila pga skada
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ja jag vet inte hur det kommer bli i år.
Brukar ha en månads sommarvila och två veckors vintervila.
Men i år så har hästen inte fått någon vintervila och han är så snygg nu efter mycket skador så man vill inte sätta honom på sommarvila.
Så det blir väl max 2 veckor sommarvila och sen får man lägga in lite vintervila denna vinter.

Vintervila självklart! Med undantag för unghästar som kan behöva äta upp sig och vila från träning =)
//Mickan
James hade en månads vila i februari, så ska han ha en i maj, sen blir det nog en i höst och en i vinter också. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Mandelman vilar några veckor på vintern, av flera orsaker.
- Han blir för tjock av att gå på bete - gick upp nästan 100 kg förra året
- Jag tävlar och tränar under sommaren, inga tävlingar på vintern.
- Det är ändå slaskigt och mörkt på vintern, och lusten att rida kanske inte alltid är på topp
Lång vintervila (1,5-2 mån) någongång i dec-mitten av februari. Mörkt, kallt, isigt och halt (både att rida och att köra med transporten), få tävlingar, mycket annat som jul-nyår, årlig utlandsresa mm gör att det känns mycket lämpligt med vila då. Sen blir det ju 1-2 veckors vila med jämna mellanrum. Men på sommaren är man mer ledig, det är varmt och ljust och det är risk att hästen blir tjock av allt gräs så då är det som allra lämpligast och lättast att hålla igång hästen ordentligt tycker jag.