Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1640 ggr
tessa
0

Betala vid veterinärbesök?

Hejsan!

Vi i stallet får ut en veterinär till oss på fredag som ska vaccinera alla hästarna samt kolla upp småsaker som vi har bett om. Eftersom det är osäkert vad det kommer att kosta, undrar jag - hur brukar man betala vid ett besök av en veterinär?? - Kontant? faktura?

Själv skulle jag föredra faktura för då kan jag ta av nästa månadslön.. ;)

Mvh Tessan

Luthien89
0

Vi betalar alltid vetrinär vid vaccinationer och sånt kontant.

Lorita
0

Tar du det på faktura åker du ju på faktureringsavgift, jag brukar betala kontant. Men vår veterinär tar det även på faktura och tycker det är jobbigt för det är många som inte betalar i tid och hon har ju också hyra och löpande utgifter i sitt liv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Jag betalar alltid kontant. Som Lorita säger så blir det dyrare annars.

bebbe
0

kontant, testa och fråga om det går att betala svartGenerad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

emsems
0

jag betalar kontant, iaf vid sådana mindre saker… vid röntgen å sånt faktura, eftersom att det går via försäkringsbolaget…

LinaN
0

hmmm, distriktare tar nästan uteslutande alltid betalt via faktura…. dom vägrar te emot pengar (iaf den som var o vaccinerade våra hästar nu senast)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

tror inte jag får betala för fakturan. det står inget om det i rapporten jag får hemskickad ivf… lättast att ta via fakutra. annars står man kanske där o inte har tillräckligt med pengar. snopet.

MiaMaria
0

Jag har alltid tagit allting på faktura, lättast så tycker jag

jen
0

jag betalar för det mesta kontant.Men faktura om det är akuta saker som jag inte planerat och om  plånboken är tunn (vilket händer ibland)Generad

#4 men Bebbe då Cool du som har stuteri och allting…

Kristina-
0

Om man anlitar en distriktsveterinär så kommer det Faktura från Jordbruksverket där dom ju är anställda. Har under årens lopp aldrig fått betala kontant till någon distriktveterinär som jag anlitat.Däremot andra veterinärer brukar det gå med vilket som. Jordbruksverket  har aldrig tagit Fakturaavgift , Ej heller någon annan vet som jag anlitat under mina 16 år som  hästägare.

gejsa
0

#10# Tror nog att dom flesta som betalar kontant gör det svart.

Lorita
0

#10 Jag får alltid kvitto när jag betalar min veterinär så det är vitt, och då det oftast är vaccineringar så är det ju svårt för en veterinär att fiffla, det blir som pizzabagaren men för mycket mjöl i pizzan.

Bebbe för dig kan det ju inte vara lönt att ta det svart, för det är ju avdragsgillt om du har kvitto. Det måste bli rena förlusten att inte dra av veterinärkostnader och andra utgifter.

tessa
0

Tack för era svar! *tacksam*

Jag är nästan säker på att det är distriktsveterinär som kommer ut (anställd på jordbruksverket) så då är det säkert inga problem att få faktura - vill ju inte betala mer än vad man måste så onödiga avgifter känns ju onödigt =)

kan fråga när jag får tag i vetten, ska prata med honom om ev. ultraljud till tösen.

Lyrik
0

Betalar kontant till min hemmavet, men hon tar ox[ kompispriser f;r min p[lle.

Ambulanstoriska veterin'ren betalar man faktura. "ven klinikbes;k.

Thinka
0

Betalar alltid kontant.

AusaBausa
0

Beror lite på vet. Vissa vill ha kontant, vissa vill skicka räkning..

PimTheGreat
0

Jag tar allt på faktura. Smidigast så sen får man alltid automatiskt papper på vad det gjort med hästen. Vill ha papper på allt.

bebbe
0

#12 jag tar det inte svart, men tänkte på dom som bara har ett par hobbyhästa.

Lorita
0

#18  Att betala svart det är ju inte lagligt och ganska onödigt att uppmana någon att göra, låter nästan så du kan tänka dig att sälja svart, nej det kan jag ju aldrig troFlört

gejsa
0

Tycker inte vi har med det att göra om någon köper eller säljer svart här faktist.

lisette
0

du har rätt gejsa. so leave it everybody!

tessa - vadå ultraljud? tror du hon är dräktig?

E_hjo
0

Betalar alltid med faktura.
Varför vet jag faktiskt inte…. =)

Annette
0

Distriktsveterinärerna här tar numera alltid faktura. Tycker det är bra, då slipper man ta ut en massa pengar, det är ju omöjligt att veta hur mycket det går till. På kliniken kan man bara betala med kort.

tessa
0

Lisette: Jag hoppas verkligen inte detta och tvivlar starkt på det men vet att tösen gick med en ung ponnyhingst på bete tidigare i somras, hos sin tidigare ägare.. de tror risken är totalt minimal men som den extremt nojjiga hästägare som jag är så vet jag inte om jag vågar chansa för att vänta och se.. mina kunskaper kring detta är ju tyvärr små. Vetten kan tydligen antingen göra ultraljud eller känna igenom alternativt efter 120 dagar ta blodprov. OM kostnaden inte är alltför blodig, vore det ju riktigt skönt att verkligen kunna utesluta! Att få en vettig foderstat är ju trixigt ändå (tänker på hullet) utan att framöver vara orolig för att magen skulle innehålla en miniYrla =)

Vetten ville att jag skulle ringa honom imorgon för att prata om det hela inför besöket på fredag.

Lorita
0

#20 jag reagerar mot att man uppmanar någon att försöka betala svart.

Om en veterinär köper ett antal vaccineringar och sen bara redovisar inkomster för en del av dom då kommer det bli problem den dagen skattemyndigheterna gör en granskning och att få betala retroaktivt på femårs fuska det är tuft. Samma är det för bebbe, hon plockar ju ut ett antal pass om året och han hon inte den dagen som det blir en granskning visa vad som hänt med hästarna och håller inte förklaringen så blir det att betala in retroaktivt och den risken tror jag inte att hon tar. Flört var för att visa att jag faktiskt är övertygad om att hon redovisar sina utgifter och inkomster korrekt, jag hoppas ingen annan tror något annat. Jag tror i alla fall att alla utgifter och inkomster redovisas korrektSkrattande

lisette
0

#24 det är ju verkligen bättre att vara på den säkra sidan… :D

gejsa
0

Men Lorita om du tror att hon gör allt korrekt så tycker jag faktist att din kommentar var väldigt onödig här. Tycker du inte det själv? Var och en gör som dom vill utan att andra ska lägga sig i tycker jag faktist. Flört

tessa
0

#26: Ja i princip alla tycker att jag är överdrivet nojjig men det är ju min porslinshäst det handlar om så.. ;) Vetten kommer ut nu på fredag och OM han anser att det är aktuellt så kommer han köra med ultraljud eller känna igenom henne för att - förhoppningsvis - utesluta en bulle i ugnen =) OM det skulle finnas en liten rackare där inne i tunnan så skiter jag ner mig, så lite pirrigt fram tills i övermorgon.. ;D

steffy
0

kort eller kontant.

lisette
0

#28 vet du vad det kommer att kosta? alltid intressant att veta. hehe ja tänk om du köpt grisen i säcken så att säga. eller fölet i magen. inte fel att få två hästar till priset av ett, men det är ju kanske inte det du vill förvisso.. ;)

tessa
0

#30: haha nej det skulle man väl få trösta sig med, "två för en" - när det gäller hästköp är ju väldigt förmånligt.. ;D

Korkade lilla jag lyckades inte få ett vettigt svar av vetten angående kostnad utan fick bara veta att det inte skulle vara särskilt dyrt.. som ju i praktiken kan innebära vad som helst ;) Kan berätta för dig på fredag, då jag vet mer och förhoppningsvis sluppit att skita ner mig och sitta och gråta över en faktura ;D

Först ska ju Yrla vaccineras mot hästinfluensa och botulism. Sedan ska hon ev. undersökas för detta väldigt eventuella föl som antagligen inte alls existrerar annat än i mattes vilda fantasi - och sedan - om hon fortfarande är stel, även undersökas för sin tidigare hälta. Jippie! Känner mig som en värdelös djurägare.. =)

lisette
0

du tar ju ut veterinären, det finns dom som skulle strunta i det och se om det dyker upp ett föl!

bebbe
0

#25 helt rätt gissat, men som gejsa o lisette skriver så är det upp till var och en hur man gör

tessa
0

Nu bär det ut till stallet i väntan på veterinären så håll tummarna att allt ska gå bra!!! =)

gejsa
0

Håller tummarna. ska du ta prov ifall hon är dräktig?

tessa
0

Tack! Vetten skulle komma ut till oss för att vaccinera hästarna. Passade då på att låta vetten kolla upp lite andra saker. Hon slog i boxlåset för ett tag sedan och blev halt. Hon har sedan dess blivit bättr men inte helt bra så vi gjorde böjprov igår. Hältan var enligt vet. engradig, vad nu detta innebär? Den var väldigt liten i alla fall, och antagligen är det en inflammation som behöver tid för att läka, så jag ska skritta henne och ta det lugnt ett tag framöver. Får hoppas att detta ska räcka för att hon ska bli helt återställd!

Givetvis var Yrla den enda i stallet som krånglade, hon var enligt veteinrären väldigt stick-känslig så andra sprutan var ett meck att få till. Efter böjprovet diskuterade vi huruvida hon kan vara dräktig eller inte - risken är minimal men vi bestämde oss för att vara på den säkra sidan och ta ett blodprov. Detta var lättare sagt än gjort, det gick inte ens att bremsa fröken ENVIS men efter en del hoppande och dansande i stallgången, så fick veterinären sitt blod.

Cheeses, jag var helt färdig när jag kom hem och jag misstänker att den envetna damen också kände sig rätt matt ;)

Så om en vecka får jag besked om det finns en bulle i ugnen ;) Ryktet om detta spekulerande spred sig givetvis som en löpeld i stallet och ALLA förutom Yrlas matte hoppas nu glatt att ett föl nu är ett faktum. Suck… de har redan bestämt namn på fölrackarn, som antagligen inte ens existerar.. Ymer! Skrattande

tessa
0

.. kan ju tillägga att veterinären helt och hållet uteslöt möjligheten att göra ultraljud på henne då "hon är så vass bak" som han uttryckte det efter ett sparkförsök från fröken då han undersökte hennes smärtande punkt på höften..

Yrla Myrvla Mustang!

lisette
0

men tessa. är inte ymer en gris? *ganska säker* vilken liten häxa du har fått tag på! :)

gejsa
0

Ha,Ha vi får väl hålla tummarna att hon inte är dräktig då eftersom det är det du vill.

Ja, jag förstår att veterinären inte vill offra sin dyra utrustning. Den kostar ju över 100000 kr att köpa. En spark gör ju att den går sönder direkt. Har man sådana hästar får man komma till praktiken hos oss. Där blir dom inställda i en sorts box så om den sparkar så sparkar den bara på ett skydd. Om du förstår hur jag menar?