Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3300 ggr
lisette
0

sadelfundering till bred ponny

jag funderar och funderar på var jag ska hitta en passande sadel till min lilla runda häst.

just nu har han en vanlig platt sadel. vissa kallar det galoppsadel eller ponnyputa. den sadeln köpte jag för att han skulle ha något på ryggen och en ev ryttare något att hålla sig i.

men, ska han ridas in i sommar behöver han ju något mer ordentligt.

han är platt, rund och har nästan ingen manke alls.

vad kan vara en lämplig sadel?

Lorita
0

Är det brago du menar?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

japp. försökte hitta en bra bild på honom, men det gick inte.

silvery
0

finns ju nån billig allroundsadel för ponnies på hööks

WinterPrince
0

Jag funderade precis på det själv.

Har en Welsh Cob som så småningom behöver en sadel.
Vad har ni med t ex nordsvenskar för bomvidd på era sadlar?

lisette
0

#3 tänker du på denna?

är rädd att dne inte skulle passa. står ingenting om någon bomvidd.

silvery
0

min travare har x-vid och större wintec wide finns ju

Lorita
0

Mitt "matbord" Kiara hon har en sadel liknande den som säljs på ÖB och den sitter jätte bra på henne (600 kr tror jag den kostar)

Den är inte fel den heller, liggerbra på alla hästar, ska grabben rida så skulle jag välja den från hööks Flört

lisette
0

mmm det lutar lite åt den du länkar till lorita. men jag undrar om den inte är för liten för den tjejen som ska hjälpa mig med honom i sommar.

silvery
0

ååh ja precis den tänkte jag på =) # 5 men det kan man nog söka upp på google tror jag, annars kan man ringa kundtjänsten och fråga=) och om inte annat är det ju öppet köp

lisette
0
Lorita
0

#8 hur gammal är hon upp till 8-9 brukar den funka, i alla fall den jag har som är nästan lika

lisette
0

hon är 9 har jag för mig.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här hittade jag en bild från förra sommaren då han var lite mer slimmad än vad han är nu.

Repoort
0

Kanske en westernsadel. Min låg kanon på det lilla runda russet jag lånade.

Cilla89a
0

Globus har jag hört passar hästar som är väldigt breda och med små mankar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
0

Vi har islandssadel som vi alltid använt till bredare/plattare ryggar. Funkar kanon!

tantnett
0

Ja islands sadlar funkar ypperligt på små ponnies.

Sen finns det ju idag stort urval av bra syntetsadlar med ställbara bommar.

Sadeln i inlägget #5 tycker jag ser mycket bra ut och där står ju att den har VID BOM.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Chestnut
0

Tänk på att om man använder islandssadlar på små ponnies att anläggningsytan kan bli för stor, dvs sadeln trycker på korset i värsta fall. Så det gäller att hitta en bra sadel med liten anläggningsyta!

Globus gör vida sadlar, wintec har någon ponnyvariant (har för mig att den är ganska billig med). Men små ponnies är lurigt - utbudet är inte på långa vägar lika stort som till stora hästar och de är nästan knepigare att hitta en riktigt bra sadel till.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Med vänliga hälsningar
Chess

[Grabbarna-A]
0

Hööks sadlar passar inte rundryggade ponnier då deras sadlar bara finns i normal och vid bom. Deras maxam ponny finns i x-vid, den har jag till mitt russ men han skulle nog behöva xx-vid.

Har oxå varit inne på att prova islandssadel men som sagt, man hamnar för långt bak då.

Molla
0

Ja, isis-sadlar funkar ju inte till för små ponnysar.

lisette
0

dagsfärska bilder

lisette
0

en till.

AnnaLundin
0

En sadel som jag vet passar på frukostbord, eh förlåt, breda ponnyryggar kanske det heter Oskyldig, är ponnyputan i syntet. Wintecs finns bild på ovan, jag har den som säljs på Börjes och det finns en liknande på Hööks också.

Den jag har är ordentligt bred och ligger bra på breda ryggar, som sagt. Små barn sitter bra i dem och de funkar hyfsat för större barn också - min kompis numera ganska stora dotter rider fortfarande sin älskade shettis i en sådan…

Min åsikt om de billiga lädersadlarna är att de "ser ut som" riktiga sadlar, men de är värdelösa i passform till både häst och ryttare. (alla storlekar….)

mallan-nog
0

Vi har en maxam syntetsadel från Hööks till en utav våra ponnyer som oxå har en väldigt bred rygg. syntetsadlarna brukar även kunna reglera sig själva för att passa bättre.

inte bästa bilden.. sadeln & ponnyn bakifrån..

lisette
0

#14 ja westernsadel har jag med funderat på.

#19 tack! hittade en likadan på blocket faktiskt. låg på 800 tror jag.

känns lite som det ändå blir en ponnyputa som de har på hööks.

Lorita
0

#26 nackdelen med westernsadel är två 1. glöm hoppning 2. dom billiga är billiga i utförandet, inte alls ovanligt med snea från början.

För samma pris som för en billig western sadel får du nästen en puta och en lågpris (ÖB typ)

silvery
0

sen är inte weternsadlra lite svårare att passa in? om man inte har erfarenhet såklart haha men jag tycker själv att vanliga sadlar är lättare än wetern