grönsåpa
Ni som använder grönsåpa när ni tvättar man/svans.. Kan man ha de till övriga kroppen också ?
För det är dags att bada/svampa av hästen lite ^^ Och grönsåpa tänkte jag använda till man och svans.. och till övriga hästen?

Går alldeles utmärkt! Gjorde jag gämt förut. Nu har vi hittat annat, men som sagt, grönsåpa går också bra.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Har också hört folk som använder det på hela hästen!

#1 - tack :) vad har du nu istället då? ngt att rekomendera ? som kanske funkar bättre än grönsåpa ? :)

Jag använder såpa. Har aldrig köpt hästchampo till mina hästar.

Såpa fungerar till det mesta, både till stallrengöring och hästrengöring

helt kanon ju ! :) Då blir hästi glad imrg :) *not*

Minns inte namnet på det jag har nu. Fick det av en bekant som köpt det från USA.
/Therese.

#7 - ahaa ;P då vare ju lite värre med de ;) någon annan som kan rekomendera ngt ? JAg vet inte ,m men tycker grönsåpa känns B :P

#8 Förstår inte din tveksamhet till grönsåpan?
För det första så funkar det ypperligt att bada hästar med det. Har alltid använt det på min häst.
För det andra så är det skonsamt för miljön.
För det tredje så innehåller det enbart naturprodukter.
För det fjärde så är det billigt samt drygt.
För det femte så har det många användningsområden, till ALLT vad du rengör i stallet.
Varför köpa dyra specialchampo som du inte ens vet vad det innehåller?
Marsvin 4-ever
.
Tänk så gott hästen luktar sen… =D

Håller med tantnett.
Det andra jag använder är bara inför utställningarna då det verkligen luckrar upp smutsen längst in (shetland) på ett snabbt och enkelt sätt. Alltså inget jag använder till vardags då jag misstänker att hästar också kan bli "för rena" med medel. I vanliga fall är det fortfarande grönsåpa som gäller. Känns mest skonsamt.
/Therese.
grönsåpa ska jag lätt testa på våran skimmel!
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus

Såpa funkar till allt!
Men vill du ha din häst riktigt ren så kan du ta yes diskmedel (obs, använd max typ 2 ggr/ år då det tar bort fettet i pälsen). då blir verkligen hästen riktigt ren.
jag tvättar blacky i diskmedel på våren och en gång under sommaren, sen tvättar jag med såpa däremellan vid behov. men till svansen tar jag nästan alltid diskmedel.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Såpa är guld värt!! Det enda vi använder förutom det är något med havremjöl elr liknande för att mjukgöra lite vid hans eksem. Svullnaderna brukar gå ner lite då. Men annars är det bara såpa! torrshampo om inget annat…

Grönsåpa får vita hästar att bli kritvita :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tanken har aldrig slagit mig att jag kan tvätta hästen med grönsåpa :O Och då har jag ändå tvättat hästens ben med grönsåpa i många år. Men det ska testas i sommar :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#9 - nej jag är inte tveksam, bara helt okunnig när det gäller såpan samt inga tidigare erfarenheter.. jag menar.. Grönsåpa. de är ju inte det första man tänker på när man ska tvätta sin häst kasnke.. speciellt inte om man inte är van ochh ar gjort de innan? eller hur ?

#10 - haha hästen luktar äckligt nu ! ;) och likaså mina händer :( hon får nog allt ta och låna min AmorAmor-parfym ;)

#17 Självklart att man är tveksam om man ej har erfarenhet eller kunskap av en vara.
Därför tog jag i i mitt inlägg över GRÖNsåpans förträfflighet. 
Tänk på att det skall vara den gröna, inte gulsåpa!
Jag hade inte heller "dränkt" in min häst med första bästa champo utan att förvissa mig att det är en bra produkt.
Marsvin 4-ever
.

#19 men det är väl ingen skillnad på gul och grön? eller?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#20 Den GRÖNA såpan innehåller enbart vegetabiliskt fett. Bl.a tallolja.
Den GULA såpan innehåller mestadels animalisk fett, oljor från djursvålar samt även tallolja.
Marsvin 4-ever
.

haha jag testade grönsåpan idag, min häst gillade inte att bli avsvampad! stod nog inte stilla lngre än tre sekunder, och de var under de tre sekunderna jag tog mer vatten på svampen ^^
Men hon var duktig :) Och nu luktar hon som sagt äckligt ;D och rulla sig i hagen gjorde hon ^^ så får la ta en omgång till senare om ngn vecka?
Eller är det inte bra att ta de typ varannan vecka?
Eftersom min häst har eksem, så har tidigare ägare tvättat man och svans varje dag. vet dock inte om de var med grönsåpa ? kan det vara så?

''så har tidigare ägare tvättat man och svans varje dag*'' - under sommaren/eksem tiden ^^ inte året runt.. så ni vet.

#23# Såplukt är ju jättegott. Det luktar verkligen rent då tycker jag. Använder det på hela hästen. Om du kletar på något på din eksemhäst så är såpa bra att ta bort det med. När du vill få den ren. Jag har i alla år använt såpa. Har ju också en eksemhäst och använde något kletigt förut som bl a innehöll tjära. När vi tvättar i stallet på sommaren är det ju suveränt också. Så gott som det luktar. :)

Jag har på senare tid blivit lite "Anti" mot grönsåpa, hade karledsinflamation på min häst och tvättade rent med vatten och såpa när hon kom in från hagen men det gick aldrig över. Till slut så började vi endast rengöra med barnolja och bomull och det läkte på en vecka!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#25 - haha jag kan inte hålla med på den punkten att de luktar gott ^^ Och absolut inte på hästen.. hästen ska lukta häst och inte såpa ^^ Ja förra året så använde jag hästsalva,. i den svarta burken. De fungerade rättsåbra.. luktar ju crap, men ja,
Men hur länge brukar era hästar lukta när ni har tvättat som med såpa ?:P tror inte min luktar längre. inte så mkt iaf. men igår lukta hon lite .. puuhh!

Luktar inte så himla länge. Det försvinner rätt så fort.
#21, jag har citronsåpa hemma, och den är ju gul/vit, men den innehåller endast tallolja coh en gnutta citronparfym, inget annat. eller är det en annan gul såpa du menar?
Har såpa till ben och svans. Till resten har jag glansschampo och skimmelschampo.
# 30. Ingen dum grej! Ett "gammalt" botemedel mot mugg är att att ställa hoven i ett span med såpvatten och låta Brunte få ett "fotbad".
Det här rekomenderade min farfar till mig under min ponnytid och vetrinärens råd inte hjäkpte. Men när jag gjorde som farfar visade mig försvann muggen illa kvickt.
Det som var det svåra. var att lyckas få hästen att stå still och inte spilla ut spannet…. ha ha ha. =D
hehe hej tack för tippset
hade inte haft en tanke på grön sopa, tvättade hunden i det igår, å va han luktar gott nu.
hästen ska ochå få ducha/bada någon dag, vill bara att det ska bli lite varmare först bara
Jag kör alltid på hästschampoo men man kanske skulle prova? :) Bra att rengöra i stallet med iaf!
#21 Numera så innehåller Grönsåpa och Gulsåpa samma sak.