sakta in?
Bara på en vecka har varenda häst jag sett/mött inte saktat in vid möte av bilar. Varför saktar man inte in i skritt när man får möte? De har jag aldrig förstått.. :S Vill man visa sej duktig?
Ni som gör så, varför? Jag vill bara förstå..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Är hästen inte bildrädd finns det ju ingen specifik anledning. Jag har inga problem med att trava mina hästar när det kommer bilar t.ex., de är inte rädda och reagerar inte ens. Däremot är min väg ganska smal på sina ställen, så får jag möte där brukar jag gå ner i diket för att inte krocka.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag saktar alltid av till skritt fast jag vet att min häst inte gör något. Men vem vet vad som kan hända?
Jag bukar kunna fortsätta trava lugnt om en bil kommer förbi, ser ingen anledning att sakta in för en bil. Hästen är ju inte alls rädd för bilar.

Jag tycker att man alltid saktar in vid möte, oavsett om det är bilar, hästar eller fotgängare man möter. Det är bäst att vara så säker som möjligt och ta hänsyn. Även om hästen inte är rädd för bilar kan den man möter vara rädd för hästar.
Jag brukar sakta av… men för det mesta så fortsätter jag att trava..

Travar man så går ju mötet fortare faktiskt. Jag brukar skritta, eftersom vi oftast möter bilar på den asfalterade vägen och där är det ju inte riktigt lämpligt att trava.

:o Jag är helt stum! Trodde det var en självklarhet att man saktar av till skritt vid möte av all sort! Speciellt vid bilar. Tänker man inte på säkerheten?
Haha, min ponny är trafiksäker men jag skulle aldrig få för mig o trava eller galoppera vid möte på väg för det! Herregud..
Som ett tillägg vill jag bara säga morr till alla bilister som inte saktar in o svänger ut!!
Det beror väl på när man har mest kontroll av hästen?
Har man bäst kontroll över hästen när den travar samlat så finns det ju ingen anledning att sakta ner om man möter en bil. Möter man fotgängare så kan man ju sakta ner för deras skull.
lurvponnyn.vimeddjur.se

håller med #4 :P

Jag tycker att de är skitjobbigt när hästar med eller utan vagn kommer springande mot en.. De kan ju prassla till i diket och så har man en häst/vagn i bilen! Livsfarligt tycker jag, hur säker hästen är..
Jag vart chockad när de va så måga som inte saktande in!
Vi har en på byn som måste ha blivit anmäld för vårdslöshet i trafiken, för han dundrade fram med sina hästar mitt i vägen.. Han saktade inte in när jag mötte nonom med min häst, min häst vart rädd när dom kom i full fart! Backade å ja viftade med armarna åt honom, men han saktade inte in och vi vart påkörda..
Nä, man ska fanemej sakta in! Tänk på dom andra i trafiken oxå.. Bilarna saktar in för oss, vi ska väll göra samma sak där..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Jag går alltid ner till skritt vid möte.
Marsvin 4-ever
.

Jag saktar av till skritt och det mycket för att få bilföraren att sakta av också, det blir trevligare möte då 
ja saktar in och stannar eller skrittar långsamnt förbi, tycker det blir en bra miljö träning för hästen…
ja har råkat ut för idioter som tutat när man ridit förbi. men även super snälla bussshaförer som stannat och stängt av motorn när dom märkt att hästen blivit lite rädd, mn även om hästen e lungn… men ja tycker att man oavsett om man e fotgångare, rider eller kör m.m. så ska man sagta in. vad som hälst kan hända. har själv råkat ut för en olycka med en bil en häst och en traktor.
ja prov red en häst för två år sedan som va helt trafik säker, mötte en bil på en smal väg som stannade, bakom mig kom helt plötsligt en traktor, om skulle förbi, hästen fick total panik när trakton kom upp i rumpan på henne och jag med. hästen ser bara utvägen att hoppa över det 2,5 m breda diket. ja flyger som en vante, men hamnade på vägen och stutsade ner i diket… ja kunde lika gjärna hanmat under traktor däcket, och ja skrittade långsamt, tänk vad som hadde kunnat hända om ja travade..

Jag saktar alltid ner i skritt det är en själcklarhet tkr jag. Även om man har full kontroll över hästen så är det ändå djur vi hanskas med och det kan hända förödande skador!
håller med #12 och jag tycker det är mycket viktigt att sakta av till skritt när man möter fotgängare eftersom det finns så många som är hästrädda och man ska visa hänsyn till dom!
jag tror att jag tillochmed brukar stanna vid möte, det är så längesen jag red, så jag minns knappt :p
men kör jag bil kör jag sakta förbi och om möjlighet finns på andra sidan vägen, när jag körde ut till gamla stallet mötte jag ofta småflickor på deras små ponnies, och det uppskattades ju eftersom dom alltid hälsade så..

Ser det som en självklarhet att sakta in, oavsett vad jag möter - bilar, cyklar, skidåkare, gående m.m. Man ska visa hänsyn o respekt åt alla. Tänk om resten av människorna man möter beter sig på samma vis - alla hästar är inte lika "säkra" utav sig, en ren säkerhetsfråga.

#16 Men att stanna med en bil kan ju även förvirra hästarna då dom är vana att bilar skall rulla.
Kommer ihåg då min häst var fölunge och jag gick promenader med honom, då var det ju många som ville stanna sina bilar "för att visa hänsyn och inte skrämma honom" men då reagerade min häst med att tycka att det var ju konstiga bilar som stod stilla. fniss.
Marsvin 4-ever
.
Jag kan ju tycka att vill man bilarna ska sakta ner farten när de kör förbi så varför kan man inte visa hänsyn tillbaka och sakta ner i skritt.
Här brukar det vara tvärtom, hästarna skrittar och många bilar kör på tok för fort kring hästarna.

det är en självklarhet att man saktar av till skritt när det kommer en bil eller annat fordon, även när det kommer människor gåendes!
likaså när man ska rida igenom hussamlingar/gårdar. man SKA sakta av helt enkelt. jag hade INTE uppskattat om någon travat/galopperat igenom min gård. hade blivit totalt vansinnig faktiskt.

#10 Prasslar det till i diket och hästen blir rädd för det så blir den lika rädd om den skrittar - oavsett så kommer den i så fall landa på bilen, så tempot är inte särskilt viktigt i sammanhanget. Allt är inte säkrare för att man skrittar. Som någon skrev, mötet går fortare i trav så har man en småskraj häst kan trav faktiskt vara att föredra för att undvika ett tillbud.
# allmänt
Jag skäms inte det minsta för att jag ibland fortsätter i trav förbi en bil, förutsatt att vägen är tillräckligt bred, annars går jag som jag skrev tidigare ner i diket och väntar tills bilen har passerat. Här på landet sktar inte bilisterna in när det kommer hästar, människor, djur eller annat på vägarna, så det hjälper knappast mig att sakta in eller stanna. Hade jag haft en bilrädd häst hade det kanske varit annorlunda, men nu har jag inte det. Det är min mening att hästar som är så rädda för trafik att de inte klarar att möta en bil utan att hoppa till inte hör hemma i trafiken förrän de har lugnat sig. Sånt är definitivt farligt, både för ryttaren, hästen och bilisten, oavsett vilket tempo någon av dem håller. Hästar som vistas i trafiken ska vara kontrollerbara oavsett om det kommer bilar, traktorer, långtradare eller mopedister.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#18, men jag skrev inte att jag stannde med bil ;)
trodde det var underförstått att jag menade att jag stannade med häst, eftersom jag skrev hur jag gör med bil under :P

#22 Även den mest trafiksäkra hästen ka bli rädd, så ska ingen nånsin rida på vägen då?
Kommer man i skritt så kan kraften i kollisionen minskas än om man har ett högre tempo. Jag skrittar hellre in i en vägg en kommer i trav in i väggen.
O vissa har faktiskt inget annat val än o rida på vägen. Som jag. Jag kommer inte nånstans utan att rida en bit på vägen, nu har jag trafiksäkra hästar, men jag har även en 2åring. Visserligen är hon endast på vägen en liten bit när dom går i ena hagen. Men jag är säkert inte den enda som måste gå på vägen. Och om jag köper en ny häst är det ju inte säkert att den är lika säker som dom andra, ska jag avstå från att köpa den då?
Även om hästen är trafiksäker för det mesta så kan den ju va lite nipprig en dag, eller det kan komma ett fordon som låter högt o illa.
Nä, jag tycker faktiskt att bilister kan visa hänsyn! Så himla jobbigt o tidskrävande är det faktiskt inte att växla ner o bromsa lite o vrida lite på ratten! Hästar är så vanligt också.
#24 Jag blev på snäppet påkörd en gång med min trafikskygga häst, ändå var jag i rumpan på en orädd häst, bilen körde långsamt och vi skrittade. Frågan är om vi hade travat så hade risken minskat då jag oftast har större koll på hästens rörelser i trav än i skritt. Även om jag har kontakt med hästens mun i skritt.
Man kan ju påpeka att nästa gång jag mötte den bilen stannade den och stängde av motorn.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#22 Jag saktar eller stannar av säkerhetsskäl. Även om jag har koll på min del av situationen behöver inte de andra inblandade ha det. En gång för flera år sen sparkade min häst på en passerande bil på grund av att bilisten inte skötte sin del av situationen trots att jag skötte min. Numera försöker jag rida undan från vägen om det går för att göra vad jag kan för att inte liknande situationer ska uppstå igen.

#16 Hoppsan där läste jag för fort. 
Men det händer ju ibland att vissa bilister tror det är bättre att stanna.
Marsvin 4-ever
.
#27, 

i ett stall där jag stod innan, fick man gå på en 70-väg för att komma till ridvägarna.. Där höll INGEN hastigheten, kunde komma stora skolbussar som körde i 100, dom brydde sig inte.. Det störiga är, att om de hade varit en ÄLG TEx på vägen. så hade sdom tvärnitat. Varför bryr ingen sig om att de är en häst. ? Jag är så glad för att jag har en någorlunda trafiksäker häst. Inte 100%, hon kan bli rädd, men hon vet att hon inte kan hoppa ut mitt i vägen när de kommer fordon. :) Men man ska aldrig säga aldrig…
Jag tycker som många andra här att det handlar om säkerhet.. Och jag skrittar alltid när de kommer bilar.. Och om de skulle komma ett större fordon, såsom en traktor med stort släp, eller en stor lastbil, då JAG känner mig osäker, hade jag kunnat tänka mig att trava en bit för att komma in på en mindre väg för att sedan stanna under mötet..

Jag skrittar alltid..
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#25 Det kanske hade gått bättre men det hade ju kanske gått ännu värre med, det är ju sånt man aldrig får veta.
Jag tror dock att bilister blir mer nonchalanta o inte tar nån hänsyn om man kommer travandes, då tänker man verkligen att det inte är o bry sig om eftersom ryttaren själv inte tar det lugnt o saktar in. Varför ska då bilisten göra nåt? Jag fattar ju såklart bättre men folk som inte vet nåt om hästar kan ju inte veta.
Jag håller med dig #29! Hade det varit ett vilt djur hade dom minsann stannat! Även om det är en ryttare/kusk på så är det ju fortfarande ett djur o djur kan man inte alltid "kontrollera".
Jag försöker också undvika sånna saker som kan uppfattas som skrämmande för hästar. Varför chansa om man kan ta det säkra? Man är ju rädd om sina pållar=)
Håller med #8.
Ser det som en självklarhet att bilen saktar in och kör lugnt förbi mig på häst, och då är det hänsynslöst av mig som ryttare att inte göra detsamma!
Sen tycker jag alltid att man som ryttare ska visa uppskattning vid möte med bilist/cyklist/rullskridskoåkare osv som faktiskt saktar in eller visar hänsyn på bästa möjliga sätt. Det bidrar stort till trevlig uteridningsmiljö att man visar tacksamhet för sådant när man rider!

jag skrittar alltid förbi möte, i vissa fall stannar jag. Vill jag att bilisterna ska visa hänsyn åt mig får jag göra det åt dem. Genom att sakta av gör man bilisten medveten om att man sett bilen komma och att man är beredd på möte.
Jag saktar in för alla möten, andra hästar, cyklister, fotgängare m.fl. enda gången jag inte saktat in vid möte var med fotgängare när hästen stack för mig… och den människan såg både förvånad och förskräckt ut!
saktar av till skritt, för om hästen skulle slänga sig, tycker jag det är lättare att hålla sig kvar och återfå balansen om jag skrittar
Jag brukar nästan aldrig sakta in då jag vet att hästen är så pass van och rör inte en fena. Tycker därimot att dem som kör bilar ska ha mer översikt och sakta ner. Nu är min häst van men det händer nästan jämt att bilchafförerna bara gasar på eller liknande. Vad hade hänt om hästen hade blivit rädd liksom? 
skulle aldrig få för mig att trava/galoppera när jag möter bilar eller människor..saktar av till skritt oftast men ännu hellre gör jag halt. Trots jag vet att Ludde inte reagerar på bilar men man vet ju aldrig..