Skavsår?
Igår efter hopplektionen så såg jag att hästen min har ett litet sår på ryggen. (vet inte hur länge den har funnits där då jag inte ser hästen varje dag).
Den sitter inte uner sadeln, den sitter där schabraket slutar, vid länden.
Så jag undrade om någon har bilder på hästar som har fått skavsår av sadeln.
För det ser inte ut som ett vanlig skavsår, det ser ut som ett insektsbett (?) men han har alltid täcke på sig.
Har någon en idé?

Kan det vara en skarpare kant på schabraket? De kan ju också ge skav.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Tänkte samma som #1. Schabraket kan ge skav!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

..eller att schabraket inte är tvättat på länge?
medarbetare på djurskydd.ifokus

Det finns faktiskt hästar som får skav just där av av täcket också. Du kan prova spraya på det stället med pälsglans innan du sätter på schabrak och täcke, eller helt enkelt köpa ett täcke med bättre passform, och/eller ett mjukare schabrak (:
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Min fodervärd byter schabrak en gång i veckan om inte mer just för att skavet skall försvinna.
Hon drar fram schabraket långt fram varje gång hon sadlar men efter 25 min arbete så ligger vilket schabrak som helst och skaver på.
Så jag böjar fundera om man kasnek skall lägga någon sorts pad under sadel, typ gelepadd.
Och ja, sadeln är tillpassad till hans rygg så det är nästan så man kan rida utan schabrak, men jag vill inte att sadeln skall bli förstörd av all svett ifrån hästen.
Spraya med glansspray på ställena hästen får skav på, då glider det lättare där och gnager inte så mycket.

#6 då är det bara att hoppas på att skavet inte är på manken eller mitt i sadelläget. ;)
är det likadant på alla schabrak?
#7 Va? Vad spelar det för roll…? ;)
lättare att veta med bild, men hästen kan ha blivit biten av en annan häst

#8 sadel som glider av… =)
#10 Du använder väl sadelgjord? ;) Jag använder glansspray över hela hästen och min sadel sitter där den ska…
men den kan ju glida även om den är välspänd den kan ju "vicka" fram och tillbaka, det glider ju lättare med glanssprej

#12 precis det jag tänkte. jag tar aldrig glansspray i själva sadelläget.
inte jag heller, man vill itne riskera att sitta under magen hehe och den kan ju faktiskt glida BAKÅT om inte annat
#12, #13, #14 Jag använder glidpadd för att den inte ska glida framåt, då bör den ju heller inte glida bakåt. Dessutom har jag ju schabrak också, glider inte lika lätt som bara sadeln.
om du itne haft glanssprej hade du inte behövt glidpad, och jag använder schabrak och om den glider bra eller inte beror på materialet
#16 Sadeln glider inte p.g.a glanssprayen, utan p.g.a hur min ponny är byggd.
kanske du behöver en ny sadle som ligger bättre? =)
#18 Det finns inte många sadlar som passar på min ponny då han har hög manke, lite svankig och rätt kort rygg, ganska bred över ryggen också. Den sadeln jag har nu ligger bra på honom men glider tyvärr fram, men det finns ingen annan som funkar. Vissa hästar har svårt sadelläge bara. Därför har jag en glidpadd vilket förhindrar att den glider, därmed har jag en sadel som ligger väldigt bra på hästen.
svanskappa är också bra
#20 Svanskappa är också en utav de fulaste sakerna man kan sätta på sin häst ;)
sa jag att det var snyggt? men man behöver ju itne bara gå efter utseende ;P
#22 Nej, men jag kanske tänker rätt mycket på det? Jag vill se bra ut tillsammans med min häst, så är det bara. Jag tänker aldrig visa mig officiellt (inte inofficiellt heller för den delen) med svanskappa på hästen.
Om jag nu har en glidpadd som funkar bra, varför använda något jag inte vill använda?
Om du vill fortsätta diskussionen så kan du väl PM:a mig istället så vi slipper förstöra denna tråden?
men jösses människa jag frågade och föreslog bara
#24 PM vare ja…
Herregud, ta det lugnt. Vad sa jag nu som var så hemskt?
vem sa att du sa något hemskt? nej orka diskutera med dig
#26 Jag orkar inte diskutera med dig och du orkar inte diskutera med mig. End of diskussion, alltså.
Okej jag utgår från trådens start….
Det kan ju vara ett skav av shabraket och enklast är att byta ofta gärna vid varje ridning.
Men det kan ju vara så att en kompis i hagen har bitit hästen även att den har täcke kan nypet gå igenom.
Men att ett täcke skulle skava uppe på ryggen har jag aldrig varit med om. Där emot är det ju inte ovanligt runt hals och bog och då är ju ett bogskydd kanon att ta till, alt ha två täcke att växla mellan.