Halsförlängare på ridskola...
Jag har ju kommit igång riktigt med jobbet på ridskolan nu, och det har satt fart på en hel del frågor kring hur vi har det med hästarna och varför.
Bland annat har alla våra hästar (utom gamlingen) alltid halsförlängare vid alla ridlektioner utom hoppning, från nybörjarna till de väl rutinerade. Jag ifrågasatte detta och fick som svar att det är för att hästarna inte ska kunna dra upp huvudet och hitta på dumheter så lätt. Jag tycket det låter dumt, och känns som en dålig orsak, men jag kan inte göra något mer än ifrågasätta.
När jag red på ridskola var det sällan man såg en halsförlängare, i någon av grupperna.
Vad är er erfarenhet av detta? Hur är det på er ridskola, har ni halsförlängare? Varför? Vad tycker ni om att man har halsförlängare på hästarna sådär?
Vill gärna få mer kött på benen i frågan eftersom jag tycker det känns som en konstig och dum grej vi har för oss, att alla alltid har halsförlängare. Vad säger ni andra?

jag tycker det låter jättebra med en löst spänd halsförlängare, så slipper man hästar som går stelt med huvudet i vädret eller hästar som drar ner huvudet för att beta på långritter.
Halsförlängare är den ända hjälptygel jag kan tänka mig att använda 
Föreslå martingal istället. Den är ju till för att hästen inte ska kunna dra upp huvudet, men är svårare att "missbruka" eller snarare så låser den inte hästen lika mycket. Med halsförlängare bör man ha koll på vad man gör, men det är min åsikt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hästarna på min ridskola har sällan halsförlängare.. Varför dom andvänds vet jag inte riktigt, men ibland finns det någon snodd på nybörjarlektionerna. Kan vara för att få ner hästens huvud lite, men den sitter jäättelöst! Jag rider nästan aldrig med halsförlängare, tycker det är mycket "roligare" att rida utan :)
En lös snodd har jag inget emot, men sitter den för hårt spänd så nej!

#2 martingal gör händerna starkare, så en halsförlägare är bättre för hästen framförallt när det är nybörjare som rider.
#4 Jaså, det var mer än jag visste. På vilket sätt då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har själv inte så bra koll på hjälptyglar och vet inte riktigt meningen med halsförlängaren?
Hos oss används den för att hästen inte lika lätt ska kunna dra upp huvudet, eller busa/bocka, har jag ju fått till svar, vilket jag inte tror på eftersom våra monster bockar likaväl ändå… Andra har sagt att den ska hjälpa till att få hästen att gå i form… anyone? varför används egentligen halsförlängare?
#7 Jag skulle säga att halsförlängare är ett hjälpmedel för att få hästen att söka sig framåt-nedåt. Så därmed kan den ju på ett sätt hindra hästen från att dra upp huvudet, eller om inte annat blir det jobbigare och tar emot.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 vet du hur ett skot fungerar (båt) som kraft förstärkare, eller om du drar något i vinkel så ökar din kraft. Ökad kraft det är inget jag vill att en nybörjare ska ha på en häst.
Halsförlängaren, trycker mot hästens nacke om hästen vill kasta upp huvudet och svarar direkt med eftergift när hästen åter går till en låg form. Att svara direkt och rätt kan man inte begära av en nybörjare.
#9 Jaa, du tänker så! Det är ju vettigt, det har jag aldrig tänkt på. Fast å andra sidan använder jag aldrig martingal heller, har bara hört från de som gör att det är pga att hästen slänger upp huvudet. 
Det enda jag tänkte på var att halsförlängaren på hästen på bilden sitter fast på sidan av sadeln, och borde ju därmed ta emot även när hästen söker sig framåt-nedåt? Fast å andra sidan kanske inte det har så stor betydelse, om de bara vill att hästarna ska hålla huvudena i "normalläge".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vi hade tillgång till halsförlängare på min gamla ridskola, men det var ytterst sällan man såg någon använda det.
Enligt mig, av egen erfarenhet från den ridskolan, så är de bara skitsnack. Jag har nu, sen jag skaffat egen häst och annan tränare, förstått att jag aldrig lärt mig rida på riktigt på den ridskolan (red där i ca 6-7år). För dom spänner in hästen åt en och sen sitter man där och känner sig duktig. Och ja, hästarna bockar iväg endå, spelar ingen roll hur mkt man spänner in ex nickolina för hon bockar likförväl alltid om hon vill. (om hon finns kvar)
Vf inte lära folk rida på riktigt istället för att sitta och spänna in halsarna? För den hänger inte alltid löst.
Vf nybörjare har den säger dom är för att de ska bli stabilare och att de sk akunna släppa tyglarna utan att hästen drar iväg. Men jag tror inte på något som den verksamheten säger.
(Har inte varit där på några år nu men så var det innan)

#10 ja om man sätter den i sidan på hästen så hindrar den hästen från att ta ner huvudet för långt, tex beta.
Själkart måste halsförlängaren var rätt spänd så den inte påverkar den vanliga ridningen.
#12 allt som används fel är ju felanvänt.
När jag spänner en halsfölängare så spänner jag den så löst att hästen skrittar behagligt på lång tygel.

tycker att det är dåligt med halsförlängare (om man har det hela tiden)
man lär ju sig ingenting man bara åker med då ju…
tycker att det är bättre att man rider utan iafall om man är lite ducktigare, tänk om dom små barnen tror att dom är jätteducktiga pga att dom tror att hästen går korekt bara för att dom har halsförlängare så kanske dom ska rida en privat häst och blir avslägda pga att dom inte har ridigt "vanligt" :S
hej
jeg har nett fått min hest hem from treningsstall der er han riden på gamal hjelpe tygler da jeg hentet han ble jeg bet om og fortsatt ride han på gamal hjelpe tygler eller på halsforlenger strikk.
jeg har dålig tak på min gamal tygler blir så mange tygler og de skall ikke strammes for mykke de må man kunne ride rett med.
hals forlenger strikk kan også festes i jorden under maven eller på siden og den skall ikke strames for mykke heller.
dette er for at hesten skall jobbe med ryggen og läre og gå så fikk jeg forklart.
han har värt i trening 2 monther og ja han er 10 ganger bedre nå end han var når det gjelder og gå p å tyglen.
hva er best (dere smening) av gamal hjelpe tygler eller halsforlenger strikk?
jag tycker inte att halsförlängare hör hemma på en ridskola.
håller med ovanstående, hur ska eleverna lära sig rida hästen i form, om dom redan från start får använda sig av hjälptyglar?
Även om man använder hjälptyglar, är det viktigt att rida på rätt sätt och veta VAD form är och HUR man utför det.
Formen ska komma bakifrån, genom en aktiv skänkel. Att sätta på halsförlängare tycker jag ger fel signaler till eleverna hur man rider hästen i form.
Håller helt med # 14 o #16! Halsförlängaren hör inte hemma på en ridskola!!! Den används i utbildningsyfte av hästen. För att visa hästen vad/vart man vill att den ska ha huvudet placerat. Jag annvänder min max 10 min/arbetspass. endast som vägvisare för hästen! Oavsett vilka hjälptyglar man annvänder måste man kunna rida utan först!
martingal är ju till för att förhindra att hästen ska kunna slå upp huvudet flera meter, och förhindra så att ryttaren inte blir nockad.
På skolan så rider vi hästarna ibland med olika inspänningar. Nybörjarna rider nästan alltid med halsförlängare ( eller någon annan inspänning ) för att lärarana tycker att de sparar på hästarna och ryttarna får mindre press på sig.
När jag red på ridskolan så användes inspänningarna mycket sällan.
Men jag tycker det är bra att de spänner in hästarna när nybörjarna rider. är bra för hästarna att jobba rätt för det sliter ju mindre på dem då.
Men tycker att de ändå ska få gå utan några gånger i veckan.
Är nog inte heller så kul för de duktiga o behöva rida med inspänningar hela tiden.

#18 halsförlängare, tycker jag bara men ska använda till nybörjare (privat häst, unghäst hjälp som stör åt hästen)
På "min" ridskola har man halsförlängare för nybörjare men sedan tas de bort allt eftersom eleverna börjar lära sig att arbeta hästarna mot korrekt form. Det är individuellt för varje kombination av häst och elev om halsförlängaren kommer på eller inte. Och på min ridskola lär man sig verkligen att rida
. Om en häst till exempel varit halt och nyss satts igång kan den gå med halsförlängare även med mer erfarna elever just för att den behöver bygga upp korrekta ryggmuskler efter uppehållet.
Där jag red innan användes aldrig halsförlängare på ponnysarna, de hade aldrig några hjälptyglar eller skydd överhuvud taget.
På storhästarna har dock vissa halsförlängare när de rider "dressyr" och martingal när de hoppar. Detta för de inte ska dra upp huvudet och sticka och andra för de ska få hjälp att söka sig neråt då de annars går med huvudet i vädret och spänner sig.
Jag tycker hjälptyglar är helt okej om de används på rätt sätt.
Vet en annan ridskola här i närheten som innan alltid hade halsförlängare på alla sina ponnysar, vet de bytt ut vissas mot martingal nu ist, kan ev va samma ridskola som Pixelmollan pratar om. Men de va hemskt att se, många av de ungarna trodde/tror de är sååå duktiga på att rida, men de kan inte få en häst att jobba korekt för de har aldrig ridigt en häst utan halsförlängare.

På de ställen jag ridit så har det bara varit två hästar som haft halsförlängare, och tyvärr vet jag inte anledningen, och en häst med martingal för hon kunde få sina spel, särskilt vid hoppning, där hon ryckte upp huvudet och rusade runt i ridhuset.
#4 en rättspänd martingal gör inte händerna starkare, då ska den inte ge ett "veck" på tygeln. Fast det kanske den gör när den gör "nytta"?

På den ridskolan jag jobbar på, och förut red på, är det en hel del hästar som går på halsförlängare/snodd. Jag gillade inte alls att rida med snodden då jag tyckte det kändes som att hästen tog allt stöd i snodden, blev hård i munnen och man tappade hela bakdelen. Inte alls bra enligt mig. Många av snoddarna är också ganska hårt åtdragna och hästarna kan inte ens gå utan inspänning i skritten.
Anledning som #7 tar upp, med bockningarna. Det gör det ju absolut inte bättre av att spänna in hästen neråt. Då får den ännu mera kraft till att bocka, därför ska man upp med huvudet när hästen bockar. Då försvinner kraften liksom. Menar inget illa mot dig, det är ju inte du som bestämt att dom ska vara på
Utan påpekade det bara så fler ska veta.
Jag gillar verkligen inte halsförlängare/snodd ö.h.t. Det blir helt fel som sagt. Borde inte finnas på ridskolor. Borde vara bättre att hitta bra hästar istället som barnen klarar av utan konstiga inspänningar. Plus att man kanske kan se till så hästen går under någon bra ryttare lika ofta, så den arbetar rätt ändå. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Våra elever får tyvärr inte lära sig rida i form.. Eller, de har inte gjort det tidigare, vi fick en ny ridlärare nu denna terminen som är jättebra och verkligen lär eleverna något! Det var faktiskt till och med elever som satt och motarbetade när hästen föll in io rätt form, eftersom de trodde att hästen gjorde något konstigt. De hade aldrig förr känt en häst i rätt form och blev helt förvirrade istället för att bli stolta. Så, ny ridlärare är definitivt bra. Hon spänner inte heller in hästarna så mycket, utan låter den hänga löst…
PixelMollan, visste inte ens att du var från Lund ;) Jag har ju bara varit här i detta stallet ett år, men jag vet vad du menar. Det är mycket konstigheter, även om det är mycket bra också.. Jodå, Nicko är kvar, men hon har lugnat sig lite iallafall..

#24 Den nya ridläraren låter bra!
*tumme upp*
Ha en bra dag!

Jag har en bild på hur jag spänner halsförlängaren som absolut hårdast.
(jag ber om ursäkt för nosgrimman, den kunnde ha suttit bättre)
jeg vill heller rida med thiedemantygel
#25. Hon är faktiskt jättebra, jag kommer skitbra överens med henne eftersom vi ser saker ganska lika angående dessa ridlektioner och stackars elever som betalar dyrt för dåliga ridlektioner.

#27 Sätter du helt nybörjare på tidermanstygel, halsförlängaren är för att spara hästen.
unge hester ofte rides med tidermanstygel han er 5 år for og lære og gå i form.
sa de på trenings stallen
nei jeg ville ikke satt noen som ikke kunne ride opp på en hest med halsforlenger eltidermanstygeller
Det ridskolan säger kan ju inte stämma. Det man naturligt gör när hästen bockar är ju att lyfta huvudet och driva på framåt, en gummisnodd som mer eller mindre spänner ner huvudet gör ju att man inte kan göra det. Thiedemantygel skulle jag aldrig sätta på en nybörjare det heller, det blir aldelles för starkt. Vi har thiedeman på min medryttarhäst, i alla fall hade vi det förrut, men då lärde jag mig rida med den ordentligt först och hade den alltid på första hålet.
Jag är i stora drag negativ till att låta nybörjare rida med hjälptyglar överhuvudtaget, tycker man ska lära sig rida med bara "vanlig" utrustning först. Annars blir det lätt att man använder hjälptygeln senare också, bara för att man fått lära sig att använda den och det känns tryggt. Sedan kanske det kan behövas något litet på ridskolan också. Om en häst ofta slår upp med huvudet kan man ju ha en martingal eller något till den, men inte bara-för-att.
Jag tycker att man i så stor mån som möjligt ska rida utan hjälptyglar, inte bara på ridskolan utan överhuvudtaget. 
Fast å andra sidan så när våra hästar bockar så flyger ungarna direkt ändå, så de behöver inte ens fundera på hur man motverkar en bockande häst…
Det är bara de som är så kallat andelar (en form av medryttare de dagar det inte är ridskola) som faktiskt kan rida och är duktiga nog, men de använder inte halsförlängarna heller.
Jag tycker också att det är dumt att lära eleverna att rida med halsförlängare. Halsförlängarna gör en ju inte till en bättre ryttare om man inte lär sig rida korrekt ändå…

Vad är tidemantygeln bra för? En häst på ridskolan har sån på. Hur inverkar den liksom? Jag red aldrig den hästen med varken snodd eller tidemantygel för jag red honom mycket bättre utan.
Ha en bra dag!
hva heter det på svenska når man har to tygler men den ene sitter i bette og den andre i nose reimen?
min travar tok opp sitt hode i dag i galoppen og ristet på hode og han var umulig og stanna.
hvilket bett er best og bruke han har nå 3 delt eggbett????
fölesen av og ikke kunne stanna han var ikke rolig

På en ridskola i närheten var jag bor, rider nybörjare, som knappt kan rida lätt, med inspänningstyglar. Jag måste säga att jag tycker att det är ganska onödigt. Jag undrar varför de sätter på det på hästarna när det är nybörjare på ryggen? Ingen av hästarna är speciellt bråkig heller, så det kan ju knappast vara därför..

#35 om det är snodd/halsförlängare så är det för att spara hästarna.
Precis som #36 säger: för att spara hästarna, så de inte kör upp huvudet för mycket när de har hösäckarna på ryggen. Jag tycker det är mycket klokt, jag.
Förlåt fetstilen, jag får inte bort den …

#37 Jaså, det hade jag ingen aning om :) Jag tänkte väl att de måste ha nån anledning, men man lär sej nått nytt varje dag =) Jag tyckte bara att det såg konstigt ut när nybörjare red med inspänningstyglar, nåväl, nu förstår jag deras tanke :)
En snodd/halsförlängare kan jag tycka är bra på ridskola där barnen ännu inte lärt sig att arbeta hästarna i en korrekt form. Då sparar man på hästarna och de slipper få hjorthals och slitas ut.
Om man lär eleverna rida korrekt från början med halsförlängare tycker jag det är helt okej, för när de då rider i rätt form kommer ju halsförlängaren inte "göra jobbet".
Det som stör på min ridskola är att man använder halsförlängaren som något slags fusk för att ryttaren ska tro att den rider bra… De använder halsförlängaren i "fel syfte" om man nu kan kalla det så. Vet flera elever som blivit förvirrade när hästen fallit in i rätt form och då gjort allt för att motverka det, för att de inte lärt sig rida egentligen. Då gör ju halsförlängaren snarare motsatt jobb, eftersom eleverna hela tiden litar på halsförlängarens jobb och inte själva rider.
Givetvis största delen dåliga tränares fel såklart tyvärr. Att man inte lär eleverna rida på riktigt bara för at halsförlängaren är på. Det bästa för hästarna vore ju att man lär eleverna rida dem i rätt form, så behövs inte halsförlängare ständigt…

#40 "Det bästa för hästarna vore ju att man lär eleverna rida dem i rätt form, så behövs inte halsförlängare ständigt…"
Det är ju målet, det är ju bara för att skydda hästen som man under en övergångsperiod behöver halsförlängaren. Allt som används fel är dåligt, så enkelt är det.
#41, givetvis är det ju så, jag tycker också man bör spara hästarna när tex nybörjare rider som ännu inte kommit så långt. Men de som ridit i 4-5 år borde ju iallafall ha påbörjat att rida i rätt form och de som ridit ännu längre skulle man ju tro kunde rida utan hjälptyglar. Tyvärr ligger väl problemet som sagt där, med att tränarna satsar mer på annat än själva hästens form och att faktiskt arbeta hästen rätt.. Och då behövs ju halsförlängarna alltid, så är det ju.

#42 problemet är väll att ridskolor är ganska oangagerade i eleven 
#43 Det beror ju också helt på vilken ridskola man rider. Jag har erfarenheter av både bra och dåliga ridskolor.

#44 helt rätt
kvalitén är ojämn
Jag skulle också säga att det beror helt på vilken ridskola, finns ju alla sorter.
Tyvärr är det hos oss mer inriktat på "andelarna", alltså en slags medryttare som har hästen de dagar det inte är ridskola. De andelar som är duktiga från början tävlar och tränar ambitiöst. De mindre duktiga andelarna kommer tyvärr inte heller långt. Så hos oss ska man tydligen vara duktig redan från början för att få chans att utvecklas.