Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 18703 ggr
Katter3
20

Kostnad för islandshäst

Hur mycket kostar det på ett ungefär att ha en islandshäst? I månaden, om man har eget stall. Kostnader för foder, hovslagare osv.
Ni kan skriva hur mycket era islandshästar kostar i månaden, och vad det är som kostar.

Är nyfiken! :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

mickis90
1

Hejsan!
Hovslagaren kan variera jätte mycket som allt annat men ca,500-1500 kr var 6-8 vecka. En islandshäst kan vara lite dyrare att köpa än en annan häst, men dom kostar ändå lika mycket i månaden. Fast det beror ju helt på vad hästen behöver, om man köper en häst med exem då blir det såklart dyrare.
Men min islänning kostar ca: Försäkring: 500kr Foder: 200kr i månaden, hö ingår i min stallhyra så det vet jag inte. Men man kan lägga på en 200 kr för små grejer som man bara köper endå, tex, salva, myggmedel, morötter mm..
För mig blir det ungefär 3000 kr i månaden, då är stallhyran inräknad som är på 1800 kr. Vill du veta nå mer så skriv bara, svarar gärna! :)

Josefineep
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har islänning, ska försöka förklara, men kommer glömma en massa saker så ni andra får fylla på :)

Först och främst kostar ju hästen allt från 10.000 till oändligt, beror på vad du ska ha för häst. Har du stall hemma kostar spån, ca 1 bal i veckan á 60 kr. Sedan foder vi låssas att du ger din häst havre och hö, havre á 100 kr säcken och hö 2,50 kr kilo. Osäker på vad mineraler och vitaminer kostar men säkert runt 200 kr hink, saltsten 20 kr alt. himalaya saltsten (REKOMENDERAS) 50 kr, Hovslagare brukar ta runt 1000 kr per vinter skoning och 600-800 kr sommar skoning, var 6 - 8 vecka ska hästen bli omskodd. Försäkring kostar ju beroende på vad man försäkrar för samt vad man vill ha för försäkring, sedan är det ju utrustning som ska köpas :D

Eftersom jag även har en stallplatshyra att betala á 2100 kr, brukar jag räkna på att Herkule skostar mig runt 3500 kr - 4000 kr i månaden.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Katter3
1

Tack för svaren. :)

Puttar upp så fler kan svara.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

anna-mana
1

Hejsan!!

Jga har mina hästar hemma och betaler inget för halm, hö eller ensilage det som kostar för mina hästar är skoning 800:-var sjunde vecka, försäkring 3800:- på ett år, vacination, och på vintern köper jag till eget kraftfoder ca 200:- i månaden. Som du ser kommer jag ganska billigt undan men läger då mer pengar på träningar och kurser..Lycka till!!!

anna-mana
0

Jag satt just och räknade ut mer exakt  vad det kostar mig på ett år att ha två hästar (en islandshäst och en shettis). Jag har dem hemma och betalar inget foder eller stö häller ingen el utan det som kostar är skoning, försäkring, vacination, avmaskning och extra kraftfoder vintertid.                                                   Jag fick fram en summa som gäller båda hästarna och den slutade på  15340:- FörvånadOjOjOj

Det är inte billigt att ha häst men smakar det så kostar det eller??? Sen kostar det med träningar och kurser…om man räknar med att rida en lektion i månaden á´300:- det blir 3600:- omk året + bensinpengarSkrattande

lisette
1

fast 15000 är inte mkt egentligen. det finns de som får betala 5000 i månaden för uppstallning.

Absolutviktoria
0

Hovslagarn: 620 kr var 6-8 vecka.                                           

foder: krafft groov 90 178 kr räker bra 25 dagar, Krafft salt 10 kg 68 kr räker ganska länge, betfor 114 kr räker jätte länge!

Stall hyra: 1500 kr allt ingår förutom mockning och foder.

Försäkring: 1500 om år.

Sen är det vacination vet ej vad det går på har bara haft min häst i 4 månader. 

Så ca 2166 kr i månaden, och islandshästar är inte nå dyrare en att ha en andra hästar.

Holidey
12

heej jag behöver råd för jag ska köpa en häst och jag ska köpa en islandshäst vad ska jag tänka på   ni kan majla mig

Alex
0

Min islandshäst kostar mig ca 3000 kr/månad. Då är stallhyran på 1750 kr inräknad, men i den ingår hösilage och strö.

Men om man räknar i runda slängar så säg 500 kr/månad för skoning (1000 kr/gång, varannan månad) och 200 kr/månad för försäkring (beror ju dock en hel del på bolag och vilken försäkring). Då är vi uppe i 700 kr.

När det gäller strö kostar både spån och torv ungefär lika mycket (ca 60 kr) och använder du en bal i veckan blir det då ca 250 kr/månad. Så om vi säger att höet kostar 2,50 kr/kg och din häst äter 6 kg hö om dagen så blir det 450 kr i månaden. Då är det 700 kr där också.

Så runt 1500 kr i månaden för "grundkostnaderna", skoning, strö, hö och försäkring. Sen så kanske du behöver nåt mer foder, och så blir det ju alltid småkostnader som vaccinationer, ny utrustning till både dig och hästen samt underhåll av stall och hagar.

Så du kan nog räkna på 2000 kr i månaden i alla fall. Så får man ju alltid vara beredd på stora extrautgifter som veterinär och så, om det händer något.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst