Längd på D-ponny
Okej, för att gå rakt på sak:
Jag sitter och nojar mig över att vara för lång för Wilda hela dagarna nästan… Hon är 3 år nu sommar och ägarna vill sälja henne till mig när hon är inriden, vilket jag SJÄLVKLART vill.
Men så sitter jag bara och tänker "är jag för lång? kommer det skada henne?" hela tiden…
Wilda är en korsning arab/pinto/connemara (50% connemara), kraftig och skulle nog klassas som viktbärande. I dagsläget 143cm i manken och 145cm bak, slutar nog på 145cm i manken också.
Jag är 168cm lång och väger ca 53-54kg.
Vad tror ni? *orolig*
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Kan tillägga att jag var medryttare på hennes mamma som också var 145cm hög i ca 5 år och kände mig inte lång på henne.
Är inte ute efter att tävla utan lite träning och lulla i skogen!

Du är inte förlång, själv är jag 164 cm och tänker inte sluta rida ponny 

har du vuxit färdigt?
rent proptionerligt så är väl 168 i längsta laget. det beror mycket på hur man själv är byggd, och hur mycket längd hästen kan bära upp.
jag är 170 och jag såg lång ut på japp när jag red honom, och han är 147.
men du är ju absolut inte för tung.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja jag har vuxit färdigt.
Jag är ca 165 och väger 56 kg och får för de mesta rida D-ponnyerna på ridskolan där jag rider :) Vilker jag uppskattar!
Jag tror inte de är någon fara. :)

#3 man brukar räkna att hästens hästens mankhöjd min ska var vid ryttarens axel

Wilda är ju byggd som en connemara så hon sväljer säker en hel del längd! Dvs bred över bålen, så ryttaren ser mindre ut
Så länge du känner att du har bra balans när du rider henne lär du inte skada henne. Du är ju inte för tung i alla fall, så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är ungefär lika stor som du (skiljer någon centimeter i längd och något kilo) och min medryttarponny är ca 143 cm, hon är ungefär som Wilda i kroppen. Jag tycker att det går bra! 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#8 det är många som vägrar erkänna att dom vuxit ur sin ponny
axeln tycker jag är ett ärligt sätt att se om man är för lång 

Ska du inte tävla har längden ingen betydelse alls. Rid på du bara. Det är bara elaka människor som säger att man inte ska rida sin ponny om man råkar bli lite lång. I så fall är varenda Islandsryttare för lång, alla westernryttare (i USA) och alla i sydeuropa som rider sina mindre hästar också för långa. Det är rent ut sagt löjligt hur folk håller på och tjatar om längder här uppe i norr.
Köp hästen och lycka till. Du kommer kunna ha mycket roligt med en sådan ponny i många år.
Åh vad skönt det känns med era kommentarer!
Tack! Nu kan jag sova gott inatt 

måste hålla med tusen =) du kommer ha många långa fina år med wilda anna!
Gör som Lorita skrev, kolla med axelmåttet. :)

Jag är ungefär lika lång som du och väger ungefär samma och jag får t.o.m. rida en större c-ponny på ridskolan. Jag säger som andra att du behöver nog inte oroa dig för att vara för stor!

vikten är inga problem. MEN…. du måste se till så att ditt överliv inte blir för långt.
För det är svårare för en häst att balansera både sig själv och en lång person.
Tex på bild #11, så är personen lite lång i överlivet.
För som sagt, om man skall begära att hästen skall gå rätt så måste man sitta rätt och om man är för lång, så ja… då är man för lång.
Jag är ca 175 cm och väger ca 54 kg, och jag rider d-ponny och det går alldeles utmärkt. Nu har jag längre ben och kortare överliv, men det är ändå balanserat och hästarna arbetar bra så det tar jag som att det inte är några problem. Man märker om man är för lång, det är bara att många har svårt att erkänna det..
mm jag rider en liten d ponny och jag är 174, nemas problemas
jag är 173 och rider dponny på ca 145cm utan problemas :) Ena var fjording och den andra var någon korsning. Red även en cponny någon gång men slutade då jag tyckte jag var alldelens för lång så det blev svårt med balansen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag är 158 cm och skulle definitivt kunna rida ponny storleksmässigt, men jag är för tung. Du kan utan problem rida henne skulle jag vilja påstå faktiskt! Du är dessutom, verkar vara iallafall eftersom jag inte vet så mycket om hur du rider egentligen, en rutinerad och duktig ryttare, och då är din längd inte alls något problem!
Tack för alla svar!
Kan säga att det mesta av min längd sitter i benen, har långa ben och kortare överliv eftersom min ryggrad växer snett (har skolios). Så överlivet är kort jämförelse med benen.
Jätteskönt att ni verkar tycka det ska gå bra iallafall, har verkligen oroat mig sjukt mycket över detta!
#21 Tack för de fina orden! Har inte ridit seriöst sedan i somras nu eftersommin medryttarhäst avlivades (Wildas mamma), men har ridit i 10 år, så =)
#17 Nu skulle hon ha hästen att gå hemma och träna lite på hemmaplan och så himla svårt kan väl inte en D-ponny ha med att hålla balansen på både sig själv och ryttaren. Jag tycker ni överdriver längdens betydelse. Pratar man om hästar i dressyrtävlingar så kanske det stämmer. Annars är det rent "bull****".
Inom andra hästgrenar pratar man om att manken helst inte ska understiga måttet till armhålan. Men man måste också titta på hur hästen är byggd. En B-ponny kan i många fall bära upp samma ryttare bättre än om ryttaren t.ex sitter på en C-ponny. Längden och mankhöjden är inte allt.
om ryttaren har sin balans rätt även om denne e lång ska de väll inte påverka hästen.
jag är 164 och red b-ponny väldigt länge men sedan bommade jag att benen blev lite för långa men hästen gick i bra form mm och tävlade små klubbtävlingar i dressyr på ridskolan som hästen fanns,
som #23 sa måste man kolla hästens uppbyggnad mm, en liten nordsvensk kan bära upp både tyngre och större ryttare utan problem.

Har man bra balans och kan balansera upp sig är oftast längden inga problem :) Tror inte dte är några problem! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Nu red jag förvisso en väldigt stor D-ponny i slutet maxad och ganska bred, han hade pinto drag i sig, men jag var 172cm redan då och såg inte för lång ut och var inte lång på honom heller 
precis, och hur det ser ut beror ju på hästen, om den är "uppblåsig" eller "säckig" hoppas ni fattade det där *funderar* den måste ju kunna bära upp en ryttare bra
Jag är 176cm lång och hästen jag köpt hamnar runt 152-155cm. Tror inte jag kommer känna mig lång, då jag också har långa ben, men inte så långt överliv.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

jag är 170 och rider en maxad c ponny :P så tror itne det är någon fara
Ser att flera redan har hjälpt dej men om jag också får XD Jag tycker du är i längsta laget. Du är absolut inte för tung. Det är inga som helst problem sen om du skulle vara lite för lång så kanske det inte spelar någon roll eftersom ponnyn är viktbärande. Det går utan problem och ingen komer att reagera så där jätte mycket på att du är förstor men växer du mycket mer är risken att du är för lång.
MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag är 173,5 och rider en D-ponny på 146cm. Funkar alldeles utmärkt :) Har långa ben och inte så lång i överlivet.
#30 Jag är färdigvuxen enligt min skoliosläkare, så det är ingen risk att jag växer mer 
Tack för alla svar!
32 då tror jag inte att det är några som helst prblem. Det är en ungponny och när den fått muskler kommer det vara skit bra. Lycka till me hästen :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag tycker inte att du är för lång. Allt beror självklart också på hur häst och ryttare är byggda, så det vore ju lättare att "bedöma" om man såg en bild när du satt på hästen.
Nej du är absolut inte för lång! Du kan känna dej lugn ;)
#34 Kan inte ta några sådana bilder då hästen inte är inriden ännu ;)
#36 Nej, jag förstod det :) Men du behöver säkert inte oroa dig, du är nog i lagom längd.