Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4902 ggr
DojoKelder
0

Stallregler!

Vad har ni för viktiga stallregler?? Håller på att sätta ihop en lista till stallet och vill kolla så att jag inte missar något viktigt!

jen
0

vi har några få skrivna…

mocka på ridbanan efter oss.

hålla rent i stallgångarna.

stalljouren som alla har var 5e helg så städar vi och håller snyggt.

sen gäller ju självklart de oskrivna reglerna såsom: ej spring i stallet när någon häst är inne. mocka varje dag osv…

bubbelbubbel
1

ehm. ge inte mamma häst foder och godis. det är nog vad jag har lärt mig, och att vara försiktig när man kommer upp på hennes högra sida, tror jag det blir.

kemikal
0

Kommer nog inte ihåg alla. Men ger exempel på det jag kommer ihåg från stallen.

Gå inte in till okända hästar.
Lugn och ro när hästarna äter.
Lämna ingenting ute i gången av säkerhetsskäl.
Håll rent och snyggt (sopa gången efter dig, kratta om du spiller på stallplanen etc).
Rid inte på åkrar och skogsplanteringar.
Sparka undan högar från vägar.
Inget spring i stallgången.
Mata inte hästarna utan lov.
Säg till innan du öppnar ridhusdörren.
Vid akut skada ring veterinär först och sedan ägare.
Släck när stallet är tomt/ingen är i sadelkammaren osv.

Det är ju bra att ha regler för hur/var/när man tar in och ut hästar, fodrar, binder upp, om det är ett kollektivstall. Typ att hästar inte ska tas in två och två, eller att man inte får binda upp i en viss del av stallgången, beroende på hur det funkar i stallet. Man beöver inte ta upp alla detaljer, men sånt som har betydelse.

DojoKelder
0

#3 Den med att vid akut skada ring först veterinär och sedan ägaren hade jag inte ens en tanke på men den är juh jätte viktig!!

Tack såp hemskt mycket för den påminnelsen!

lisette
0

hmm jag har inga regler. annat än att ingen får ge brago godis från handen. de andra två är ok, men inte honom. samt att man nite ska störa hästarna när de äter.

LinaN
0

sopa inte gången när hästarna är inne (sånt lär man sig med hosthästar i stallet)

om du lånar något lämna tilblaka det i samma skick, rent och snyggt, om det går sönder, ersätt det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

#6# Helt rätt LinaN.

LinaN
0

tycker det är väldigt bra stallregler, alla får låna saker av mig, sålänge jag får tillbaka det i samma skick eller rentav renare ^^

och oavsett omman ahr hosthästar elelr ej ska ma nundvika att röra upp med sopandet (själv är man ju allergisk mot hö och halm så gissa hur kul det är att ha stalltjänsten med mockning?)

kemikal
0

#4 Så lite så. Den hade jag i minnet rakt av från ena stallet :) Glöm inte att skriva upp numret till veterinär, kanske en lista på viktiga nummer på samma ställe som reglerna så det blir ordning och reda.

DojoKelder
0

#9 jo vi har en lista med alla viktiga nr. men jag borde kanske sätta den bredvid. Tack tack!

LinaN
0

Ha okcså en nödlista, vem ska stallvärden ringa om hon/han inte får tag på dig?

Min nödlista ser ut följande;

Jag själv

Mamma

Helst hade ajg velat ha några till på nödlistan men det kommer det att bli….

För ex en olycka har hänt och vetrinären bedömer att avlivning är enda rätta, så måste ju ändå stallvärden ha ett godkännande från hästägareneller familjen….. För att ah ryggen fri dvs.

Sen när jag flyttar komemr det vara följande:

Jag själv

Daniel (min sambo)

Mamma

Lisette (om jag får ah dig som kontaktperson?)

Luthien89
0

Har ju hästarna hemma, så jag har ju inte skrivit upp några regler! Men jag sopar aldrig när hästarna är inne. Stör dem inte när dem äter krafftfoder.

lisette
0

lina - *flin* det är lugnt! ;)

tessa
0

#3: Låter som en bra lista. Själv hade jag däremot velat bli uppringd FÖRST av alla, inklusive veterinär om något akut hände min tös. Tänk om någon skulle ringa vetten akut och sedan visar det sig att personen ifråga bara stressade upp sig helt i onödan och det inte alls var så illa som h*n trodde.. självklart är det viktigt och bra att veterinär snabbt tillkallas om något akut har hänt, men att först åtminstone testa att söka ägaren på t.ex mobil tar inte många minuter.. Då är man iaf som ägare informerad och eftersom man har det yttersta ansvaret så tycker jag att detta vore rimligt.

Så tycker jag i alla fall, men vi har ingen sådan regel så det spelar ingen roll =)

Annars har vi regler som att man plockar bort och sopar efter sig, håller rent och snyggt i stall och sadelkammare, inklusive diskho (där det gärna samlas bl.a betforrester och snuskar till det), att man släcker och låser om man är ensam i stallet och lämnar det, att man tar in sista hästen om ens egen häst som tas in är näst sist kvar i hagen osv..

kemikal
0

#14 Jo, men jag tror väl att det är menat som så att man inte ska hålla på och försöka få tag i ägaren för att få godkännande innan man ringer veterinär, så att det blir för sent. Utan istället ringa efter veterinär på direkten och sen kan man sitta och ringa runt efter ägaren. Som med alla regler får man använda sitt sunda fönuft istället ibland. En genomgång och diskussion kring reglerna när de införs är kanske lösningen, då kan man ta upp sånahär saker lite mer detaljerat.

#10 Eller bredvid telefonen, eller både och. Huvudsaken att den inte ligger undangömd nånstans utan syns ordentligt när den behövs. Och på tal om det, glöm inte att sätta upp en lapp med vägbeskrivning och information som behövs när man ringer efter veterinär, brandkår etc.