Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 420 ggr
Sandra
0

Kan nån hjälpa mig?

Jag vet att det här inte har nåt alls med hästar att göra. Men jag är desperat nu! Jag sökte ju till yrkesförarutbildning i Upplands-Bro tidigare i höstas. Men min kommun vägrar lämna in papprena i tid och så fick jag höra att det är väldigt svårt att komma in där.
Jag MÅSTE komma bort från min nuvarande arbetsplats för jag är hemma titt som tätt pga att jag har så ont i magen (vantrivsel). Nu i veckan blev det liksom verkligt att jag inte kommer bort från jobbet. Vilket gjorde att jag fick panikångest =(

Jag vill komma bort därifrån, få mitt CE-kort och byta jobb så jag får köra mina lastbilar som jag så gärna vill! Hjälp mig nån… snälla…

LinaN
0

*kramar om Sandra och räcker över en burk med knallrosa piller* här, ta dom här, funkar finfint mot panikångest. ^^

skämt åsido,

din kommun är ett par arslen, gå up ptil ldom, kräv att dom ser til latt du kommer in på utbildningen (är du anställd via kommunen?) gör en hel del väsen av att dom gjort bort sig med dina papper, är det do msom anställt diog så kan du alltid hota med att gå till tidningen och berätta om att kommunen medvetet håller sina anställda kvar på yrkesposter som tvingar de anställda att sjukskriva sig och bli dåliga.

Få din läkare att skriva ett läkarintyg p åatt du har fått dina magåkommor pga din arbetsgivares sätt att tackla problemet. lovar dig, sånt här vill kommunen inte ha ut….. Det kommer orsaka massupplopp på deras anställda så då lär dom nog stryka dig medhårs o se till att du kommer in på din utbilning.

^^ Men hota inte så dom har anledning att ringa snuten, utan vänligt men vbestämt sakligt säga att det finns ju vissa medier som är intresserade av intressanta detaljer…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sandra
0

Nej, jag är inte anställd av kommunen. Jag jobbar i Bro på ett lager. Men det är min hemkommun som måste godkänna min ansökan till skolan som är grannkommunen. Asökan skulle varit inne redan den 1 nov. Men de vägrar bearbeta en enda ansökan innan den 15 nov. Det är ju bara 15 fjuttiga dagar. Dessutom skickade jag in min ansökan redan i september för att va säker på att ansökan skulle nå skolan i GOD TID.

Tro mig, jag har pratat med de tillräckligt så de inte vill ha nåt med mig at göra igen. Men jag blir så lessen. Har ju gått med mitt magont i drygt ett år nu för att läkarna inte visste vad det va för nåt. Nu när jag verkligen fått upp ögonen för vad det är jag vill göra, så får jag inte ens chansen till det =(

MiaMaria
0

Din kommun är nog skyldig att skicka in papprena, dom gör fel om dom bara skiter i det. När jag sökte till min yrkesförar utb så skickade jag in papprena själv och sen va det skolan som i sin tur frågade min hemkommun och dom har ingen rätt att säga nej om eleven inte tidigare gått för många ky-utbildningar, tror det är 2,5 år såna man får gå om jag inte minns fel och så är det över hela landet. Ring din nya skola och prata med dom, dom kan hjälpa dig, eller iaf försök få dom att hjälpa dig.

Hoppas det går bra nu och krya på dig!

Sandra
0

Jag har ju pratat med dem. Om de hade fått in papprena innan den 8:e då de hade intagning så hade det varit okej tydligen. Men jag får inte skicka in papprena till skolan själv enligt min kommun. Det är dessutom Komvux, inte KY-utbildning =/

Det är ju iaf för sent för det nu. Därför jag försöker hitta på en annan lösning. Skolorna omkring här har inga fler utbildningar nu. Snart skriker ju företagen efter förare o det är inte tillräckligt många som utbildas, så jag vet inte hur de tänkte få ihop det till slut.

MiaMaria
0

Kolla här, dom har en utbildning varje vår, resp höst, eller hade dom det. Ring och prata med dom, dom är helt suverräna!! Kursen heter Transportteknik, hette yrkesförarutbildning när jag gick men det är nog samma sak

bubbelbubbel
0

ååh sandra, jag hoppas det löser sig, vet hur det är att vantrivas på jobbet, och att få ångestattacker, inget man vill.
jag kan inget om utbildningar och sånt, men jag hoppas ändå det löser sig för dig. kram på dej.

Sandra
0

Tack för tipset Mia. Jag har kollat på sidan och det står bara att de haft kursstart i aug detta år. Men jag ska fråga om det börjar nån till våren.

Bubbel - Känns på nåt sätt skönt att höra att man inte är ensam om att vantrivas. Även om jag absolut inte vill att du ska vantrivas. Du förstår säkert hur jag menar =) Tack för stödet tjejen

bubbelbubbel
0

klart du itne är ensam, det är nog mååånga som vantrivs, jag gör det inte längre, bytte ju jobb, och har hamnar på en finfin avdelning med härliga människor, dock är jobbet rätt tråkigt i sig, men vi har kul ihop. sen är vi bara fyra st med, blir ganska tajt då. en tjej till i min ålder, min mamma ;) och en 55årig kvinna :)
jag hoppas du får ditt lastbilskort, och att du får en stor fin lastbil att köra runt i :)

CBA
0

Vad lustigt (inte det du Sandra berättar, det är för bedrövligt hur de gör med folk)…jag är lite sugen på att ta C kort men har inte råd att bekosta det själv och funderar på att kolla med A-förmedlingen vad det finns för möjligheter…jag är ju ändå arbetslös nu.

Jag vet att endel företag betalar förarutbildningen men att man då blir bunden till företaget under nått år.

Det behövs lite tjejer inom det yrket och det är som ni säger…ett generationsbyte nu och de skriker efter lastbilschaufförer.

Finns det nått coolare än en tjej bakom ratten på en stor lastbil :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sandra
0

#8 Kul att det löste sig för dig =) Jag ska köra den största bilen som finns jag lovar! Och visa upp den sen ;P

#9 Visst var det du som bodde i närheten av stockholm, eller kanske i stockholm till o med? En kille på mitt jobb sökte samma utbildning som jag när han va arbetslös, han sökte genom a-förmedlingen. Han kom inte in iaf =( Det va 48 sökande till 8 platser. Han kompå 11:e plats på reservlistan.
Jag har som du inte heller råd att ta det privat, men söker febrilt till skolor med komvux/KY-utbildning.

lisette
0

#9 många af betalar tyvärr inte utbildningar eftersom det inte finns pengar!

CBA
0

#10 Jag bor strax norr om stockholm….Arlanda.

Jag har inga större förhoppningar, men tänker iaf fråga…nått SKA jag få dom att göra på AF.

#11 Jo jag vet…sen hjälper de inte folk som har fullgjord gymn.utb även fast det är som jag har, enbart 2 årig barnskötar linje vilken det inte går att söka jobb på för idag ska man vara fritidspedagog eller förskolelärare.

Var på ett av deras värdelösa obligatoriska möten i veckan och de sa att -Vi är till för att hjälpa er, vi är på eran sida! bullsh** tänkte jag.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annette
0

Arbetsförmedlingen hjälper inte någon! Jag slutade skolan efter 9:an och började jobba direkt. När man efter att ha arbetat i 16 blir arbetslös får man ingen hjälp med någonting. Lägg ner AF!

Nu har jag fixat jobb själv.

LinaN
0

AF har inte gjort annat än r******lat mig sedan jag gick ut guymnasiet….. Do mvägrar hjälpa mig in på sadelmakarutbildning em nskickar mig emr än gärna på kursen "datakörkortet" inte heller hjälpte de mig emd praktikplatser och annat så jag sk afå min erfarenhet i hästhantering på papper……

*sucka* AF är ett gäng med r*vh*l som itne gör ngn nytta alls…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sandra
0

Jag är på nåt sätt glad att jag får inkomst från ett jobb iaf. Förstår att ni inte gillar a-förmedlingen. Har flera kompisar som inte vill nåt annat än att få ett jobb. De ska finnas där för er som inte har jobb, men de verkar ju snarare bara trycka ner er i skorna =(

Och ändå säger de "utbilda er"… hur i fridens dar ska man kunna utbilda sig när man inte får den hjälp man behöver?