stobedömning
putt
Vad tjusig hon är, dock lite liten hans till förhållandet till huvudet, fast det kanske bara är bilden?! Men oj, va fin hon är :D
hon var otroooooligt smal där… nu är hon mycket grövre.. ska försöka ta foto snart som är mer representativt…
ingen som vet?

#4 Jag kan höra mig för i morgon på skolan om du vill? Tror jag vet en som kan det där. Få se om hon är där i morgon :)

7,25 är medelbetyget hon fick på en 10:gradig skala om jag inte tar helt fel.

Fin hon är! Och fina knoppar! :D

Ja, där var hon verkligen smal. Herregud!
men är 7,25 bra eller dåligt?
gejsa, ja suuupersmal
är det ingen som har någon aning om det är bra eller dåligt? någon måste väl veta?

Jag har väntat på att …. ska svara, hon kanske vet.
Om det är som jag tror som jag skrev ovan så borde det väl va hyfsade resultat iaf. Har du ingen bedömning för dom olika delarna?
jo men det är 2 sidor med olika siffror så.. haha

Jaha ok =)
…. Vet du?
#14 Jag är inte helt säker på vad för typ utav stobedömning det är och vad betyget står för faktiskt… Var det värkligen den enda siffran?
som jag förstår det är detta betyget för dressyr delen, (mängder av olika bedömningar i olika gångarter både påsuttet och vid hand) och så finns det ett till papper som verkar vara exteriör.. där hon har 6,74 Punkten.
på det första finns bla dessa moment med:
Leistungsbereitschaft Trainingsnoten med Wertpunkte 0.800, Grundgangarten Trainingsnoten Wertpunkte 0,617, grundgangarten sachverständige wertpunkte 1,334 osv, totlat 7,25.
på den andra är det tex:
rasse- und geschlechtstyp endnote 6,58,
qualität des Körperbaus endnote 6,67, korrektheit des ganges 6,67, schwung und elastizität in der Bewegung 6,83.
osv osv osv
Aha, då är det första du tog fram i tråden antagligen en samanslagen poäng overall.
Är som så att 10 är det ultimata som alltid, 1 är inte godkänt. Står det vart/vad för förening det var som höll denna bedömning? - Kan skilja sig mkt lite mellan olika föreningar, men annars är det som vanligt i poäng systemet, som svenska.
jo men det jag undrar, är om denna poäng är bra eller inte? alltså, är 7 typ normalt eller bättre än normalt eller under normalt
Det är inte anmärkningsvärt och absolut inte dåligt!
Hur pass bra det gills som vet jag inte utan att veta vilka det som satt poängen (rasförbund). Jag skulle säga att 6-7 är rätt normalt. Har man under det ska man bli lite fundersam och över det så är det mkt bra. Lite generellt över en kam…
det är mecklenburg.

Är det en svensk tiogradig skala och bedömd som i Sverige, då är 7 godkänd och man ska vara nöjd 8 eller mer på ett moment och du ska vara riktigt nöjd. 6 är godkänd men kunde vara bättre och under 5 på något moment det är ett underkände och oftast ett alvarligt fel på hästen
Så här blir det
- 5 eller under = IG
- 6 = G
- 7 = VG
- 8 eller mer MVG
Detta är ungefär hur man ska tolka det svenska sen så vet jag inget om tyskland och det varierar också från domare och domare en del domare kan ligga lite lågt. Jag brukar alltid läsa dom sämsta siffrorna först när jag får ett protokoll i min hand, då ser jag hästens svagheter och vad jag bör ta hänsyn till när jag arbetar vidare med hästen. Dom höga siffrorna dom läser jag sen för att bli lite glad och stolt över min älskling. Får hästen någon siffra under 6 så bör den inte användas i avel och man bör exteriört se upp för der finns svagheter som man bör ta hänsyn till när man rider den för att hästen ska hålla.
Hästar som vissas som ett och två åringar kan få lägre poäng då dom är inne i tillväxt faser och stundtals är lite komiska i koppen och valpiga i steget så dom poängen är inte så blodigt alvarliga, när det gäller framtida avel, det är bara en fingervisning.
tack lorita!