Prova ut ny sadel
På onsdag, 8 april, kommer det ut en sadelutprovare som ska kolla på Astras sadel och ta med sig andra sadlar.
Jag frågade honom om han tyckte att det var värt att testa sadel nu, även om hon fortfarande ömmar lite i ryggen (som brukar släppa efter uppvärmning) eller om jag bör vänta.
Han tyckte vi kunde testa för hästen måste ju ändå arbetas. Jag ska hålla koll på hur hon känns och hur hon reagerar, funkar det inte så funkar det inte.
Det känns i alla fall väldigt skönt att få det gjort.
Så håll tummarna för att det går bra.

Precis samma dag som jag ska med min stallkompis och prova ut sadel till hennes dam :)
Lycka till båda två!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#1 Såg i en annan tråd att du bor någonstans vid Göteborg. Var ska ni åka och prova ut? Jag skulle behöva lite tips på var man kan åka med hästen och prova sadlar, gärna söder om Göteborg, men andra ställen kan gå bra om det inte blir för långt :)

Tre Hästar i Kungälv har sadlar för under 1000 kr - 25 000 kr. Vi ska åka dit och prova, de har gratis utprovning :)
#3 Jaha, spännande och tack för ett bra tips :) men det blir tyvärr lite för långt för vår del.
Lycka till alla som ska prova sadlar i alla fall. :)
Håller tummarna! 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#1 Lycka till! :)
Det ska bli riktigt spännade! Speciellt eftersom jag inte har ridit Astra på snart över ett år. (Har suttit på henne och skrittat, men jag kan nog inte riktigt kalla det ridning :P)

#6 Tack, och detsamma såklart. :)
# 3. Har VÄLDIGT dåliga erfarenheter av 3 hästars sadelutprovning tyvärr =( En häst som fick knölar på hela ryggen.
# 4 Sadelmakare.tk Åker ut på hembesök och provar ut sadlar. Billig. Finns norr om GBG men åker över hela västsverige.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Okej, tack för tipset, den sidan såg väldigt bra ut.
Lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#8 Jasså? :O Har ju aldrig behövt prova ut sadel tidigare så jag kan inte den branschen riktigt..

#8 jag har bara bra att säga om hela butiken, dom har mycket bred kunskap.
När jag pratat sadel där, så får man mycket hjälp, nu litar jag bara på mig själv när det gäller att prova ut sadeln.

#12 Ja jag gillar ju butiken i allmänhet. Bra utbud och trevlig peronal.
Självklart måste man använda sitt sunda förnuft och "tänka själv" vid sadelutprovning, men man vill ju kunna lita på "experterna"..

#12 Menar du tre hästar eller sadelmakar-affären? x)
Lycka till! :)
Det gick kalasbra!
Sadeln jag har ligger perfekt på Astra. Det enda vi gjorde var att byta sadelgjord. Den gamla gjorden var heeelt värdelös (elastisk) och gjorde så att sadeln åkte både hit och dit.
Det enda som kom på tal var att jag kanske skulle byta upp mig till en 16,5" istället för 16" som jag har nu, för jag har säkert suttit för långt bak i sadeln vilket har gjort att det har tryckt på ryggen. Men ska tänka riktigt ordentligt på hur jag sitter och se hur det funkar.
Ska bara skritta skritta skritta i mängder nu i drygt en månad och stå i lite lätt sits. Ska INTE sitta med hela tyngden i sadeln. Ska hålla koll på hur hon känns i ryggen och när det blir bättre kan jag sitta mer i sadeln.
Premiärturen skedde ikväll, en liten 20 minuters skrittur runt ena sommarhagen :) Mysigt! Astra var lite chicken bara, måste ju testa mig lite nu när jag inte har suttit där uppe på evigheter haha :P
"Billigt" blev det också :) Billigare än vad jag förväntade åtminstone. Besöket kostade 1400:- och gjorden kostade 690:- men snäll som han var så fick jag gjorden helt gratis :D

Vilken trevlig rackare! Skönt att sadeln passar.

#16 Tänk om det var så smidigt jämt =)

Min kompis Jennifer åkte hem med en helt ny sadel! :)

Skönt att det gick så bra! Snällt att du fick gjorden gratis!
Hoppas det funkar nu. Snacka om att du kommer bygga benmuskler om du ska stå mycket. Hihi! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vad fick du för gjord istället? repgjord?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#18 Ja för en gångs skull ska man väl få ha det lite smidigt åminstone :)
#21 Nej, den är också elastisk men långt långt långt ifrån samma elasticitet (heter det så?) som i den gamla. Sadeln ligger verkligen stilla nu. Så himla skönt :)