Myggmedel?
Hej!
Jag vet att jag är tidigt ute men har ni nå tips på myggmedel som verkligen funkar? Myggen är inte värst, knotten och svidonen är hemska… Jag vet bara ett men det är förbjudet i sverige… fast det funkar skitbra.
Jag vill vara lite förberädd för sommaren ifall jag tar hem sköthästen…

Absorbine Ultra Sheild är klart bäst.
Switch funkar ganska bra mot knott
Vi använder hjorthornsolja på våra hästar. Inte en broms, mygga, fluga eller människa vill komma i närheten då
.

#3 vart finns denna olja? :) låter bra själv har jag kört med Switch men tycker inte den hjälper till fullo, trots att jag kompleterar upp den men spryen under magen så finns det knott o fästingar som trivs.

#3 Jo hjorthornsolja vet jag fast det är ju förbjudet. Men det funkar ju så himla bra. Vet du vart man köper det?

Håller med #1

Jag vet inte vad det är för märke på de, men använder ett mot mygg och knott och ett mot bromsarna. Det medlet mot bromsarna fungerar kanon bra!
#3, 4 Jag hade turen att få köpa en STOR flaska av en bekant som i sin tur köpt den i tyskland. Där går det tydligen att köpa.
Varför e hjorthornsolja förbjudet. e det gjort på hjort horn??
Ekholms tycker jag fungerar bäst.
Switch är portförbjudet här.
Håller med de som sagt Absorbine Ultra Shield. Det fungerar hur bra som helst, och då bor jag ändå i ett extremt knottrikt område!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#10 Varför då? Här funkar switch hur bra som helst. ger jag mina var 4e vecka efter en häst dog i erlichias. Ger dom dock bara längs ryggen, ej i man och svans.
#12: En häst fick kraftiga brännskaodor efter att ha behandlats med Switch. Hade det i en sträng på ryggen (ej i man och svans). Trodde då det var en tillfällighet men efter att ha hört och sett många många som har hästar som tappar tagel, får brännskador och blir allmänt överkänsliga så vågar jag inte helt enkelt. Har man sett hur hästarna ser ut efter detta, så drar iaf jag öronen åt mig! Men det kanske funkar för andra och att medlet har verkan tvivlar jag inte på.

#13# Samma med mina två. Gobban och Fille fick sår när jag hade lagt på switch. Det liksom brände där jag lagt dropparna. Så aldrig mer switch på dom.

Jag ser att de är fler än jag som tycker att Absorbine är de klart bästa! De är väldigt enkelt att applicera så det känns hur smidigt som helst att använda! Våra hästar brukade som så många andra få sår och flugbett fram i bringan men efter att jag börja använda Absorbine så har de inte vart några sår och hästarna står lugna och trygga hela kvällarna och nätterna när knotten kommer :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#9 Det har nåt med att hästens kött börjar lukta… tror jag. Eller att man inte får slakta hästar som har använt det. Det är vad jag har hört iallafall.
#13 oj, det har jag aldrig råkat ut för men ska vara extra uppmärksam kan jag säga. Men av två onda ting så väljer jag nog switchen tills man själv märkt nåt. Kanske inte så bra sätta på det i stekande solsken? Jag brukar göra det på kvällen.

Absorbine Ultra Shield är det bästa jag någonsin har provat och jag kan inget annat än att hålla med #15 :o)
Jag gjorde ett test förut…de andra hade Switch på sina hästar och de stod och viftade med svansarna och stampade med hovarna och väldigt irriterade på bromsarna och knotten…jag hade sprayat Mirabil med Absorbine Ultra Shield och han stod och sov mitt i högen av de andra irriterade hästarna :o)
Han har inte fått ett enda bett från något flygfä och inte en enda fästing under de två säsongerna som jag har sprayat honom med Absorbine.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hur ofta sprutar ni på Absorbine Ultra Shield? För det är spray va?! Försvinner det av regn?

#19# Jag sprutar på oftare på fille än vad som står. Har för mig var 6 dag eller något sånt enl flaskan men jag sätter på varannan dag. Regnar det mycket så får man sätta på efter torka. Ja, det är en sprayflaska luktar inget heller.
#19 Jag hade väl på ca 1-2 gånger i veckan i somras. Och ja, blir hästen väldigt blöt försvinner det, men lite duggregn ska inte göra nåt. Luktar gör det väl lite, men gott, tycker jag i alla fall.
Luktar väl som "vanlig insektsspray" eller vad man ska säga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

har läst tråden. och undrar nu vart man köper Absorbine Ultra Shield? på hööks eller apoteket eller vart?
#22 Finns i de flesta ridsportsbutiker, samt Granngården. En svart sprayflaska.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#23 - okejs :) då vet jag det :) Tackar :)

Inte dyr heller ca 250 kr flaskan. Jag gjorde av med 3 stycken flaskor förra sommaren och så hade jag Horsol på min islänning dom andra fick bara så som det stod på flaskan. Till 3 hästar. Luktar faktist inte illa utan lite citronella.

switch använder jag fungerar jätte bra :) förbjudet men de säljs på Hööks…stryker bara de längs ryggen dock.

Switch är inte förbjudet. Men det är starkt för vissa hästar. Dom kan få sår av det tex.

Oj jaha hade hört att de skulle vara förbjudet men okej då, men ja använder de bara då i juli mest för de är så varmt och mkt flugor då har ett annat medel oxå men kmr inte ihåg va de heter det är mildare :) men de är så jobbigt när dom går i hagen är de inte mkt flugor om dom har medlet på sig men när man rider är det stora klägar över allt
sett på hööks att de finns ett flugmedel för ridning men ja tkr att de medlet dom redan har på sig borde verka när man rider oxå (?)

För mig räcker en flaska en hel sommar och jag behöver bara spraya ca var 14 dag, om det inte har regnat då måste man ju spraya igen :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag har använt en bäckoljeblandning, fungerade jättebra, men inehåller tjära, så inte så kul på en skimmel :P

#30 - Ja det förstås, men jag tycker tjära luktar gott ju!

Switch tkr jag inte om, hade en häst som började klia sig av det, det gick över efter några dagar men jag kmr inte använda det igen. annars gillar jag Absorbine Ultra Sheild:)

#31 aa, det tycker jag med ^^
Absorbine Ultra Sheild är överlägset bäst! Tycker det funkar super och så räcker det väldigt länge :)