Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 822 ggr
Sandra
0

En fundering...

… Jag kom och tänka på en grej när jag borstade på Sandy igår. Ni som har egna hästar, har ni syskon eller är ni "ensambarn"? Om ni hade häst när ni bodde/bor hemma hos era föräldrar, har/hade syskonet också en häst eller fick han/hon något annat så det blev "rättvist"?

Vet inte varför jag började fundera på det. Kanske för att jag själv har syskon och mina föräldrar alltid varit noga med att göra det rättvist mellan oss barn så vi slapp bråk.

MiaMaria
0

När jag gick i skola och inte kunde betala själv så betalade min ängel till mamma. Min lillebror hade skoter som pappa betalade. Så gjorde vi, belv jämt och utan bråk, visserligen kunde jag låna skotern men han kunde inte låna hästen men men ;-)

Sandra
0

Det lät ju som en bra lösning ändå tycker jag =)

Lina
0

Jag har två syskon. en systar och en bror men jag har haft hästen ifred. Ibland har min syster följt med på en tur. Nu tycker jag att det är kul när hon hänger med men när jag var liten var det inte särskilt populärt:/

[slo]
0

Min syster har haft häst i flera år… Jag har alltid kunnat låna hästar här och där, så har aldrig direkt klagat :)

Permis, wohooo :D

Faxlin
0

Ohh, vet hör inte till tråden. Men ack vad skojigt att se dig slo. ;-)

Ja, det är en intressant tråd dock. Hade syskon när jag var liten, de var inte intresserade av hästar och inte mina föräldrar heller. Fick aldrig ha häst, inte gå på ridskola eller något sådant. Tvingade mig in på Gävletravet med envishet och på samma sätt på ridskolan. ;-)

Nu är jag själv mamma och då blir det skillnad. Vi försöker göra det så rättvist vi kan liksom. Alla barnen är väldigt djurintresserade så djuren är barnens och mina. Sedan är det döttrarna som har häst och grabbarna med skoter faktiskt. Men vi använder nog varandras intressen lite över gränserna liksom. Även grabbarna rider ibland numera. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Jag har två brorsor och en syrra. Det är hyffsat jämt mellan mig och min syster, vi båda har ju egen häst. Bägge brorsorna är så bortskämda så jag vet inte vad…Men det är jämt mellan dom oxå….

[slo]
0

#5 ta vara på tiden, jag sticker på söndag eftermiddag igen ;)

AusaBausa
0

Har 2 syskon en äldre syrra o en yngre bror. Hela min fam var/ är totalt ointresserade av hästar. Hästar var farliga o otrevliga djur, enligt dem (brossan gillade väl dem mest men var allergisk)Nej det skulle var fotboll, dans o orientering…BLÄÄ säger jag!Höll mig t mina hästar o fortsatte med det upp i vuxen ålder. Det roliga i kråksången är att syrrans äldsta tjej är helt frälst i hästar. Hehe kul kul! Syrran är inte glad.

Där hemma var det lillebror som fick allt. Var sååå grymt bortskämd…. mellanbarn som man är så var man ju antingen för liten eller för stor!

DojoKelder
0

Det är först sedan jag flyttade hemifrån som jag har skaffat häst. Har två yngre systrar som inte är speciellt intresserade av hästar men följer med ut ibland. Den "lilla" på 15 år rider tom ibland.

Faxlin
0

#7: Ska jag göra ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Heda
0

Jag har nog varit rätt så bortskämd som yngre.

När jag var 1-4 år var vi många i famlijen ,5 barn och 2 vuxna,men eftersom de skiljde så många år mellan oss flyttade dem hemmifrån snabbt och pappa och mamma kunde köpa mig fler saker eftersom dem inte hade andra barn att försörja då.men de tog lång tid innan jag fick skaffa mig en egen häst.

betalde visserligen hästen själv,men alla andra kostnader utöver själva häst köpet betalde pappa.

Innan hästen fick jag även en kanin,hund,hamstrar,så lite bortskämd har man allt varit;)

lisette
0

har aldrig fått en häst - det är pappa som stått för hästägandet. däremot hade jag vänner med hästar som jag skötte…

Peppe
0

har en äldre bror som kört speedway hela livet typ men han slutade nu i höst…så vi har haft ganska jämnt men mer til hans fördel. dom har åkt land och rike runt med honom flera dagar i veckan (t ex en vecka i somras såg ut såhär: torsdag:Hagfors, Fredag:Göteborg Lördag Hagfors igen. och vi bor i småland.) sen klagar dom när jag åker på träning varannan-vartredje vecka ca 30 min härifrån… dels därför jag aldrig tävlar heller för jag tar mig helt enkelt inte dit… men nu när han slutat hoppas jag på lite fler åkturer…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

har lyckats övertala mina föräldrar att låna mig pengar till foderhäst + att studiebidraget går till hästen, inga födelsedagspresenter eller julklappar men fördelsedagspresent fick jag iaf.

min bror var ändå helt emot detta trots att det inte rör honom ett dugg! han ahr moped nu men det hade jag innan också + attd et avr min gamla han fick.

men jag skulle nog säga att det är rätt rättvist ändå eftersom det bara är ett lån. men pappa tror inte att jag kommer betala tillbaka men men…

gejsa
0

Jag har en syster som är 9 år äldre än mig. När jag var barn ville jag ha en hund. Men vi fick ett marsvin i stället. Sedan en undulat när marsvinet höll på att dö pga mig. Jag höll på att leka ihjäl den. Den fick aldrig vara ifred så dom var tvungna att ge bort den till någon annan. *stackaren*

När jag sedan var 10 år fick jag och syrran äntligen köpa vår älskade hund. Vi delade på kostnaden på 150 kr. Jag hade sparat på banken. Men eftersom då syrran var 19 år gammal så flyttade hon ju tidigt hemifrån så hunden blev bara min.

Några år senare vill jag börja rida men det hade dom inte råd med. Så jag fick lifta ja, jag liftade två mil ut från stan för att få rida. Det är ju livsfarligt men så gjorde jag iaf.

Hästar köpte jag ju när jag var vuxen och hade ett barn och var gift redan. Skrattande

bubbelbubbel
0

jag har tre syskon, två hos pappa, en hos mamma, och eftersom mina föräldrar är skiljda, och jag deras enda gemensamma barn, var det väldigt mycket jag fick göra hos mamma, inte fick göra hos pappa. jag red ju på ridskola, men pappa ville inte köra, så jag fick sluta. jag ville börja spela fotboll, och fick inte för pappa, för tjejer skulle inte hålla på med sånt, nu spelar min lillebror OCH min lillasyster…
min andra lillasyster har velat göra tusen olika grejjer, och mamma har ställt upp och fixat det, hon körde ju förvisso mig fram och tillbaka till stallet på den tiden, men körde som ett pendeltåg för att linn skulle få simma. dvs, 5 dar i veckan i 1,5 år.

jag kan tänka mig att det var rätt besvärligt att vara rättvis mot mig jäntemot dom andra, eftersom jag flög som en kappsäck mellan två hem, som hade olika uppfattningar.
men jag blev rätt bra funtad ändå ;)

linasvovvar
0

Jag hade häst när jag bodde hemma och det va mamma och pappa som betalade den, jag har aldrig upplevt att min bror va avundsjuk på mig el så. Vet inte vad han fick istället. Sånt va inte så noga när vi bodde hemma. Behövde man något fick man det , sen spelade det ingen roll om jag fått flest saker den månaden el inte.

Sandra
0

Det är kul o se hur föräldrar löst det mellan syskon om man nu har såna =) Det kan ju va väldigt kinkigt ibland när man är liten.

Vi har aldrig ägt någon häst, men däremot har vi haft smådjur såsom hamstrar och så. Jag o syrran gick alltid ihop o försökte vertala våra föräldrar på varsit håll, men mot samma mål =) Men däremot så va nog brorsan lite utanför. Han hade sin bilar som han älskade över allt annat. Men vi har däremot fått spara ihop pengar själva till allt vi köpt.

slo - välkommen tillbaka en snabbis ;P