Halt häst, sår vid kronranden
Igår skulle jag och min ponny på tävling. Vi hade äntligen fått henne att gå in i transporten (tidigare har hon varit mkt svårlastad) och jag var så glad att jag äntligen skulle få tävla. Vi märkte att hon sparkade mkt i transporten på vägen dit, men tänkte att det är väl inte så farligt, vi är snart framme. Så när vi kommer fram möts vi av en hemsk syn. Blodiga väggar och golv i transporten, samt en genomsvettig orolig häst! Det var ingen trevlig syn kan jag säga och jag blev så rädd och ledsen :( Nå, vi tar ut henne och sköljer benen med vatten (hade boots och transportskydd på, vissa var helt blodiga och söndriga!). Vi leder henne länge, och hon verkar inte halta, bara ibland i början efter att hon stått stilla en stund.
Nu idag har jag varit ut och gått med henne. Hon haltar ibland i skritt, men inte så farligt. I traven haltar hon. Mamma har ringt till veterinären (som inte kunde komma idag) och hämtat penicillin som vi ska ge i 10 dagar. Jag har sköljt benen med vatten, och lagt på Betadin. Nu är det främst det ena frambenet jag är orolig för, bifogar bild på detta, vad tycker ni? Finns det något mer vi kan göra? Hur länge tror ni hon är halt (svårt att svara på men..)?

å så söt hon är. borde du inte lägga om benet/hoven så inget smutts kommer i såret.

nja lite svårt att linda då hon inte tkr om att man rör där, men jag vet inte. kanske har ut en veterinär att komma o kolla om nån dag.

ja om en veterinär kommer så lägger dom kanske på ett bandage.
Men passa dig för så att det inte kommer bildas en hovböld. Brukar vara följden efter en häst har skadad sig runt kronranden.
men jag hoppas på att allt kommer gå bra.

Hade jag varit du hade jag åkt till klinik! Med tanke på att hon tom haltar i skritt.
Dessutom ser jag att hon är broddad. Och det vill jag höja ett varningens finger för. Man ska aldrig köra en broddad häst.
Ser verkligen inte kul ut, men ibland ser det ju värre ut än det är, vilket jag såklart hoppas för din skull=) Jag hoppas det ordnar sig!:D
O glöm inte brodda ur innan du lastar henne nästa gång ;)

okej, närmaste klinik är ca 7 timmars bilåkande härifrån, så hellre tar vi ut en veterinär.
Ja, hon är broddad men vi har ingen broddhålsnyckel och har aldrig broddat en häst (vi skulle ju ha behövat brodda igen eftersom framridningen skedde på uteridbanan, ganska isigt där). har inte så mkt erfarenhet av sånt :/

usch det ser verkligen inte trevligt ut. har hon trampat sönder hela kronranden?

jaa visst ser det hemskt ut :/ nästan, inte hela ändå. får hoppas att såret läker och att hon slutar halta så fort som möjligt..<3

jag hade nog bara valt att hålla det rent, utan att lägga om det och låta hästen stå på ren box och avvakta några dagar. klart att hästen har ont, och inte förvånande om den haltar.
tror nog det lägger sig om någar dagar..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men det ser ut som ni har mycket snö där ni bor. Kanske är det så i hagen med och då blir det ju inte lika smutsigt. Bättre att låta det lufta om det är rent i hagen.

#9 jag skulle aldrig låta sånt sår bara vara och avvakta.
Jätte bra att ni har tillkallat veterinär eftersom hovar är väldigt känslig ställe på häst.
Ingen Hov, Ingen Häst!
Men då vet du om det till nästa gång att brodda av vid transport. Broddar är väldigt farligt men det är även väldigt bra att ha =)

#6 Jaha, ja, men då skulle jag ta ut distriktsveterinären först o fråga vad h*n tycker. Broddar brukar kunna göra väldigt illa saker när olyckan är framme. Jag tänker på så hon inte slitit sönder nåt. Verkar ju ha tagit väldigt illa. Men det borde ju Dveterinären kunna avgöra=)
Är det inte din egna ponny? Iaf, så kan du eller den som sköter broddning o sånt, gå igenom en verktygslåda o leta fram en skiftnyckel eller nåt så länge om ni behöver brodda ur=) Det är hur lätt som helst, bara skruva i och ur.=) Kanske finns nån som kan visa?
Man blir aldrig fullärd och man lär sig av sina misstag=)

#11 det beror ju på hur djupt det är, eller om det bara är uppskrapat.
enligt bilden tycker jag inte det ser så fruktansvärt ut.
hästen läker ofta väldigt bra själv, men visst beror det ju på, om det inte är ligament, senor som är skadade o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
om hon blir arg när ni lindar, får du väl bremse, och sen kanske ni borde överväga att skaffa nya transportskydd som går lite längre ner? eller ha boot i transport =)
och så farligt verkar det inte vara, ser nog farligare ut än vad det är…
ooo NU såg jag att hon varit broddad hoppsan :P

sår på kronrander brukar oftas alltid ge någon sorts hovböld.
Min häst fick sin senaste hovböld pga han hade skrapat i ena kronranden så det blödde ymmigt.
Så nej…. där nere skall man ALLTID ta en extra försiktighets åtgärd. De säger även de flesta veterinärer och det undervisas även att man skall vara extra försiktig där.

#16# Min gobban brukar ofta ställa sig på hoven och just på kronranden. Han har ofta ett sår där pga klumpighet när han leker. Han har aldrig fått en hovböld pga det.

#14 vi hade senskydd, boots & transportskydd på alla fyra, men hon var verkligen orolig i transporten.
veterinär & hovslagare var hit idag. vet. rengjorde med saltvatten. hon är ganska mkt svullen i den benet nu :/ haltade innan i skritt, fick smärtstillande och haltar nu "bara" lite i traven. kanske börjar halta igen när vi slutat ge smärtstillande (ska ge i 5 dagar)? :/
Vill hon inte stå still när ni lindar kan ni prova att hålla upp ett annat ben, då brukar hästarna hålla ner de andra benen, men inte alltid… =)
Hoppas såren läker snabbt utan att nåt mer uppstår!
Lär dig brodda av och på. Det är superenkelt men bråddarna kan ibland sitta lite hårt, men det är värt att kunna!

okej :) joo men vi vill inte linda, vet. tyckte inte att vi skulle göra det.

#20# Har du haft veterinären ute så lyd hans råd och gör som han sa.
# 18 aa som sagt såg itne att ni hade broddar:P

okej :) joo vet. var hit idag :)

imorse åt hon inget, varken hö, kraftfoder eller äppelbitar! men efter ca 2 timmar började hon äta igen - märkligt, men tur att det inte var ngt allvarligt!
Lägger in en bild på hennes hov från idag, vad tycker ni? ;)
var ute och gick med henne idag, hon var rent ut sagt PIGG och verkade ha massa energi! ^^

Eh ett litet tips bara, har du en typ spruta att spruta koksaltlösning med eller bara "duttar" ni? För som man ser på bilden verkar hon ha massa små spånbitar och sådant i såren och det måste ni nog försöka få bort annars är risken stor att det fastnar nå smuts inne i såret medans det läker.
Har ni en spruta (går att göra enkelt av en petflaska med ett litet hål i korken) så kan man spruta ganska hårt så att dom där småkornen försvinner. Se till att ni tvättar "inne" i såret också.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

okej tack för tipset! :) men hon står ju i spånbox varje natt, men jag rengör varje dag, försöker få bort de (dock inte så lätt då hon inte vill att jag ska röra där) :)

#0 Ajaj, såg inget vidare ut. Som andra har sagt innan: Åk ALDRIG med broddar på i transport. Rekomenderar att ni tar bort broddarna nu också så länge hon är skadad. Vill eller "kan" man inte brodda av och på, så tycker jag att man inte ska ha broddar alls. Har man ingen brodnyckel går det bra med skiftnyckel. Du kratsar väl hovarna? Då kan du brodda också, men som sagt så kan de sitta rätt hårt. Be någon stark göra det isåfall. Men låt henne inte åka transport med broddar igen bara. Jag har sett en liknande broddskada då det glömdes broddas av innan transport.
Använd transportskydd som är svåra att trampa av sig (inga utstickande flärpar) då skydden kan ge hästen panik om de kliver på och drar av sig.

#26 Det är därför det är så bra när man kan spruta för då behöver man inte vara där med fingrarna utan kan stå en bit ifrån.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#27 jaha men vi kan inte ha henne utan broddar, har ingen manege att rida i så i så fall skulle jag ju nästan inte alls kunna rida på vintern.. jo jag kratsar hovarna ;) okej, jag är en rätt svag person men kan ju be ngn annan ^^
Ok, men har ju också hittat orsaken till vrf hon var så orolig den resan. Hon kmr inte att bli så där orolig igen :)

#26 jaha du menar med vattenslang? xD haha jag tänkte på ngt annat jag xD men smart, det måste jag ju göra bara jag får ngn att hålla i pållen :D

#29 Nej, jag menar inte att hon ska vara utan broddar helt, bara just nu då hon läker så hon inte trampar sönder såret, mest för att vara på den säkra sidan. Man kan köpa broddhålsplugg att sätta i hålen så inte gängorna slits sönder, annars finns även hålrensare att köpa.
Även om hon inte kommer att bli orolig i transporten (vilket man aldrig vet) så kan de trampa sig av misstag så att låta broddarna sitta kvar vid transportresa är bara dumt då såna skador kan få stora konsekvenser. Det är inte värt att ta risken med tanke på hur lätt det ändå är att brodda av och på.

#30. Ja försök tvätta rent med en vattenslang först med vanligt vatten men försök att spruta koksaltlösning där sedan då det verkligen renar. men spån och sådant kan du försöka tvätta bort med vattenslang.
Vet inte om jag kanske förklarade lite tokigt men gör ett nytt försök.
Häll koksaltlösning i en pet-flaska och gör ett pyttelitet hål i korken så att när du trycker på själva flaskan så sprutar koksaltlösningen ut ur det lilla hålet i korken. Då får du ett ganska bra tryck som gör att du kommer ner i botten på såret.
Hoppas det blev en liten bättre förklaring nu :P
#32 Hur får du koksaltet att förbli ren när du häller den i en pet-flaska? Kokar vatten och sköljer flaskan innan eller? Förstår inte heller varför koksalt ska vara så super, det blir ju lika smutsigt som om man använt vatten sen när hästen kliver tillbaka i boxen.
Minetta: Bästa sårtvätten är tvål och vatten, sen skulle jag smörja med en skyddande och läkningsfrämjande salva. Föredrar själv aloe vera salva!
Klarar man inte att brodda ur så ska man banne mig låta bli att rida också - hur i … kan man vara så DUM och nonchalant att åka med broddad häst i släpen!?
Det ÄR jobbigt att brodda i och ur men orkar man inte detta så kan man ju alltid gå och köpa sig en plyschhäst i stället

#33, Man tvättar ur flaskan ordentligt innan?
Jag gav henne tips om hur hon på lättaste sätt skulle tvätta ur såret med koksalt eftersom det va de hennes veterinär hade tvättat med.
Chansen att få såret helt rent utan bakterier är näst intill omöjligt och om du då lägger på salva uppepå det "som en skyddande hinna" så stänger du ju in alla dessa bakterier istället för att låta dom komma ut genom att hålla såret öppet och låta det läka innifrån.
Btw har du läst på dom flesta tvålflaskor hur mycket kemikaler och skit dom innehåller, jag skulle inte vilja ha det i såret på min häst.

Koksalt är bäst att tvätta med. Gärna att man sprutar rent som ovanstående beskriver, det tar bort bakterier. Små sågspånsbitar är nog inte så farligt, de brukar ramla bort allt eftersom såret läker om det får hållas öppet utan bandage eller salva. Koksalt används också inom vården på svårläkta sår hos människor. Tvål ska inte användas, det torkar ut och förstör den naturliga läkningsprocessen.

lactacyd, vatten och sedan sköljs det ut med koksalt. går att köpa i engångs förpackningar. helt klart det bästa att rengöra sår med.

Nu har jag tvättat med vatten, sen sprayar aloe vera på och till sist blue spray. funkade verkligen super, INGET spån i såret nu :D hon är på bättringsvägen!! :D
#38 Vad härligt! Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#34 vilka positiva ord man får då -.-
jag är bara 14 år, hade jag varit 40 hade jag förstått att jag skulle brodda ur, MEN nu har jag ju lärt mig för i fortsättningen kmr jag att brodda ur (köpt en broddhålsnyckel).
"#34 Det ÄR jobbigt att brodda i och ur men orkar man inte detta så kan man ju alltid gå och köpa sig en plyschhäst i stället" Det var ju inte drf jag inte broddade ur, anledningen var ju dels att jag inte hade nån broddhålsnyckel och ingen erfarenhet om sådant, det var INTE för att jag tyckte det var jobbigt att göra det!
Då ska man inte handha hästen på egen hand utan ha en kunnig förälder vid sin sida eller annan äldre hästkunnig person - det är inte ok att hästen blir lidande för att den tas om hand av en alltför ung eller ej tillräckligt kunnig person.
Jag har en 15 årig tjej i stallet, hon tar hand om sin egen häst på ett mkt bra sätt så det hänger kanske inte alltid på ålder heller utan mer på kunskap/erfarenhet.
Nu är ju skadan på din häst redan ett faktum men jag hoppas att du lärt dig ngt av detta och att du i fortsättningen tar hjälp av ngn med större erfarenhet för det lär uppstår fler frågetecken även framöver.

Nu var det inte så att jag menar att jag är totalt okunnig med hästar. Jag lever för NH och rider ofta utan träns (bilden) och anser att jag är duktig inom det. Det var bara det om broddning som jag inte har erfarenhet inom :)
Jag tar också hand om min häst på ett mycket bra sätt :O är med henne varje dag, ryktar länge, hon får bra foder & mår mkt bra. och vi älskar varandra<3

Bra att hon är på bättringsvägen, men har veterinären varit och kollat till henne? Det ser ju fortfarande inte trevligt ut :/
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#42 tror itne att hon menade att du var en dålig hästägare, hon blev nog mer upprörd över en sån egentligen självklar grej… nu vet jag ju inte, men det var så jag tolkade henne iaf =)
och jag håller till viss del med, har man ingen erfarenhet av det får man fråga någon annan som har det, eller googla fram svaret. inte lätt att veta och det är alltid tråkigt att lära sig den hårda vägen, men också den (tyvärr) mest effektiva..
men som sagt, nu vet du ju, och det hade kunnat bli värre skador det kan man ju vara tacksam för =)
(fräsigt att du rider utan tyglar så där btw)
Tycker också det är skönt att det läker utan krångel!
Man kan ju faktiskt inte veta allt! Sen är det ju svårt att leta specifik kunskap när man inte vet vad man ska leta efter (om ni förstår vad jag menar).
Också impad över ridningen utan tillbehör!

#42 jo vet. har varit hit 2 ggr :) ah, vet, men det ser nog lite bättre ut nu, när vi har använt blue spray. Inte helt fint, men tror nog det läker bra nu! :) hon haltar ju inte nu heller, har inte haltat på ca en vecka.
#44/45 Jaa, precis, tänk hade det blivit en senskada eller något annat allvarligt. Tur i oturen :)
ah det är superhärligt att kunna rida så :D

uppdaterar med en bild på hennes hov, tagen igår.
Har boots på som skydd över natten då hon står i spånbox, vill inte att det ska komma in spånor i såret. På dagen är hon oftast utan boots, så att såret ska växa ihop. sen sköljer vi med vatten 2 ggr/dag.
Har även börjat rida henne nu, riktigt pigg är hon! bockade en gång igår och tkr det är så kul att få vara ute och springa xd
har du fått klartecken att rida med det såret?

#49 Vad har texten på bilden med din hästs skada att göra? Det är väl ang hovbölder?
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
aa det undrar jag med… så vitt jag vet rekommenderar de att man itne rider med sår på fötterna…

Jag tycker det ser ganska fint ut på sista bilden. Det verkar inte som om det har blivit värre iallafall, såret ser friskt ut och benet ser inte svullet ut. Det är säkert ok att rida om din vet säger att det är ok. Själv hade jag litat på min veterinär och min magkänsla och kanske skrittat ut på korta promenader då och då.

#50 jo jag vet xd och ponnyn har ju inte en hovböld heller, men jag har varit så orolig för att det ska bli till en hovböld. så därför har jag läst typ allt jag kommit över om hovbölder på internet men nu verkar det inte vara en hovböld - otroligt lättad är jag, men är ännu försiktig förstås!
#51 jasså okej, jag har iaf alltid på en neoprenboots på den hoven då jag rider, för att skydda de.
#52 ja benet är ju inte svullet numera, (har varit förr) :) och inga spånor i såret, är ju bra.