Gör ni alltid samma?
Skulle vilja höra hur ni gör med er ridning. Främst då när ni rider ut, har ni vägar/platser osv som ni alltid brukar trava eller galoppera på? Vad har det för effekt på era hästar att ni gör så som ni gör?
Jag har ju ganska nyligen (i vintras) tagit över ett varmblod och jag tycker det verkar som om han är van vid att på ängar där galopperar man tex. Sedan även två vägsträckor där det tydligen ofta har galopperats klarar jag inte av honom i galoppen utan han bara drar för mig. Vi har någon vägsträcka där det är näst intill omöjligt att öka tempot, kanske man alltid har skrittat där det vet jga inte.
Sedan även samma tanke på ridbanan när ni tränar, gör ni oftast samma övningar? Hur mkt varierar ni er? Kör ni övningarna i samma ordning? Vad har det för effekt att rida så som ni gör?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ibland rider vi till en by utanför stan, det tar ca 1 timme fram och tillbaka. Där har hästarna gått massor av gånger och det finns perfekta galoppsträckor, så när man kommer fram dit är det ingen mening att försöka ta sig fram i en annan gångart 
Tycker inte att det påverkar våra hästar negativt eller så, vi ska ju galoppera där (och galopperar nästan alltid där om underlaget tillåter förstås) så att dom blir lite extra laddade och busiga just där gör oss inte speciellt mycket 
Jag försöker variera min ridbane-ridning så mycket som möjligt, gärna en sväng ut i skogen som framskritt och sedan en stund på ridbanan. Försöker att variera dressyr/hoppning/markarbete så gott det går.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Nej, jag har inga speciella trav- och galoppsträckor, utan varierar mig från dag till dag. Är inte alls kul att ha en häst som "vet om" att det blir galopp efter den kurvan och börjar hetsa upp sig, utan det är roligare när jag själv bestämmer "nu ökar vi till trav" och "nu ökar vi till galopp".
På ridbanan är jag ytterst sällan men då är det till 98% skritt som gäller. :)

Jo visst har ja vissa ställen där ja all´tid galloperar elr travar på tex men de är inte svårt att hålla igen henne om de är så hon är bara väldigt lätt i stegen hehe är lite svårare för min kompis då hon inte har samma disiplin på hästen och för min mamma men de brukar funka om ja säger till henne (hästen) de är inget negativt med de tkr ja =)
Jag brukar ju galoppera/tölta där vägen erbjuder det, finns en hel del sträckor som bara är så underbara :P
Händer att jag galopperar/töltar på vanliga grusvägen också, men det är inte like ''fast''.
Däremot fattar jag inte tölt eller galopp om han inte skrittar avspänt… Senast idag red jag på galoppsträckan men idag skrittade jag bara och det var inga problem alls.. sen alopperade jag en liten bit och skrittade igen, innan galoppsträckan var slut :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag skulle inte vilja ha sträckor som blir hetsiga, men sålänge han håller sig lugn skulle jag kunna tänka mig att galoppera på samma ställe, men eftersom vi har 2 vägsträckor + ängar som det inte fungerar så på (än iaf) så är det skritt som gäller där. Jag vill kunna jobba med min häst i alla gångarter.
När jag rider på ridbanan har min instruktör övningar (övn. 1 övn. 2 osv) och jag försöker att följa dessa övningar men precis som instruktören gör så lägger jag in andra övningar som kan passa lite här och var (så det inte blir exakt samma) även variera utförandet på övningar i den mån det går. Men jag gillar att ha ett mönster att följa på ridbanan så jag har en liten plan och inte behöver tänka om varje gång. Men sedan är det ju ofta så att en dag lägger vi extra krut på en sak och nästa dag lägger vi krut på en annan, och det gör att det automatiskt inte blir upprepning/slentrian.
Jag tycker det fungerar bra, men jag tycker det är intressant att hör ahur andra gör och vad ni har för erfarenheter av "ert" sätt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Brukar försöka variera mig, men det är inte lätt i vår skoj, den är inte gjord för att rida i =P Finns bara några få ställen där man kan öka farten lite, och då får man ju passa på… Finns en stig där ägaren alltid galopperade, hästen försökte med mig också, men nej, det GÅR inte längre, stigen är sönderkörd (var några årsedan ägaren red där innan jag blev medryttare på hästen) och går bara skritta på nu. Hästen har insett det nu och försöker aldrig öka takten.

Jag rider ju inte. Men jag kör, så kan ju svara ändå=)
Men ja vissa sträckor blir det ofta just trav och galopp på samma ställen. Men där det går att variera så gör jag det. Hittills har det inte visat sig negativt på min pålle.