Delägare!
Hej på er!
Tänkte höra här med er va ni tycker om min systers idé om att vi ska vara två ägare på hennes häst. Att vi bara skriver ett intyg på att jag är delägare och betalar hälften av summan som hästen kostar! Detta fick jag reda på idag och det kom som en chock. Det jag får betala i månaden är ca 1500 kr och var 3:e månad blir det ca 2000 kr och buffert har jag ialla fall på 9000 kr.
Va tycker ni?
Behöver lite råd!
Tack på förhand jag skickar in en bild på honom.
Ja alltså det är ju väldigt svårt att ge råd i frågan eftersom man (jag) knappt vet något om din situaiton.
Vill du ha häst? Vad får du ut av det? Har du pengarna? Har du tid för häst? Vill du få bli delägare i en häst? Det är ju inga stora pengar (om man jämför vad häst kostar, men det beror ju även på var i landet ni bor och om ni har hästen uppstallad osv) så det låter ju som att ni delar summan rakt av och det är ju det man ska göra när man deläger en häst (men då ska man ju kunna få utnyttja häten lika mycket också). Men om det är något för dig kan ju bara du svara på =) Vad är det som gör att hästen kostar 500:- mer var tredje månad?
Men rider du och håller på med häst och vill ha egen häst (men tycker det är skönt att inte ha häst på heltid) så är det väl en jättebra idé. Tänk på att skriva allt ordentligt, så det inte blir bråk (även syskon så kan man råka rätt ordentligt i luven på varandra så det är alltid bra att ha allt skrivet ordentligt).
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det som kan bli svårt är om ni inte är överens om vilken riktning hästen skal tränas mot. Om ni båda är hobbyryttare som älskar att lulla i skogen och skutta nån bom i bland, rida lite dressyrpass i bland, så lär det knappast bli nåt större bekymmer, men om en vill western och en annan vill dressyr och båda vill LÅNGT, kan det bli lite svårt att få i hop målriktat proff träning om båda vill sikta profetionellt och stort.
Ni borde i så fall sätta er ner och prata nogrannt och ärligt om vad ni vill ha ut av ridningen för egen del, och även hästens del, det måste ju koordinerast så inte hästen eksempelvis hoppas 5 dar i rad eller så.
Att va delägare på en häst är annars inget negativt anser jag, så länge man har fastsatta regler och avtal sinsimellan :) Så länge ni är överens och skriver ett avtal om det så vet ni vad den andra tycker och vill och ni undviker en hel del problem :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Vad menar du med att du fick reda på det idag och att det kom som en chock?
Tycker att en sådan här idé oftast växer fram.
Viktigast är ju att ni har en bra relation samt delar samma syn på hästen, och kan lägga upp ett bra chema passande både hästen och er.
Sen som andra ju skrivit så är det oerhört viktigt att ni skriver ett ordentligt kontrakt. Både gällande den ekonomiska biten samt skötseln av hästen.
Om summorna du anger är relevanta går inte att svara på, då ju månadskostnader för en häst varierar från fall till fall. Hur stor stallhyran är samt hur mycket hästen kräver i form av foder. Försäkringar samt hovslagarkostnader. Träningsavgifter m.m.
Marsvin 4-ever
.
Tänk på att om det skulle hända något med hästen så måste ni båda godkänna ev behandling innan veterinären får göra något.
värsta senariot t ex att den blir allvarligt skadad, ena parten vill ta bort hästen för att den ska slippa lida. Andra parten vill att allt ska göras för att rädda hästen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4 Ja det kan verkligen bli ett dilemma. Det svåra kan ju vara i en sådan sitts att den ena har pengar till "sin del" medan den andra inte har pengar att göra så stor behandling osv. Det kan bli väldigt jobbigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det bästa enligt min mening är att en av er står som ägare och den andra blir halvfodervärd. Det fungerar ju på samma sätt, bara att det är en av er som har det yttersta ansvaret och kan ta de viktigaste besluten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Håller med Alex till 100%.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Det är mycket som ska tas hänsyn till vid ett sånt beslut, och det är svårt att veta hur man ska råda dig när man inte riktigt känner till er situation alls…
Jag tycker att tidigare inlägg har haft många vettiga synpunkter som du bör tänka över. Framförallt måste ni tala ut exakt om vad som gäller och vid vilka situationer, så att ni inte en dag står och blir osams över något ni inte tänkt genom rejält innan.
Tycker det där med att en är ägare och en blir halvfodervärd låter toppen, ni kan ju fortfarande dela kostnaderna lika och ta hand om hästen lika mycket, men det blir lättare om något skulle hända.
Men jag har bestämt mig nu att jag blir inte delägare eller fodervärd. Har faktiskt inte den summan av pengar varje månad som behövs eller riktigt den tiden som verkligen som behövs. Men har sagt till henne att jag kan hjälpa till och ta hand om honom när hon behöver ha hjälp. För plånboken är ju den som måste bestämma.
Men tack för alla svar. :)