Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 460 ggr
L_J
0

Göra med 0-3 åring?

Planerat att föda upp min egna pålle. Aldrig gjort de innan, kanske någon skriva vad man ska träna på, göra osv för varje år?Cool

Luthien89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär gjorde jag med min fölis :) Grimma 2 andra dagen. Klappade på fölis varje dag, började rykta när han var några månader, lyfta hovar m.m. jag följde ofta med och ledde fölis när syster red på mamma i skogen, bara korta runder dock. Sen avvänjdes fölis när han var 9 månader. Gick hur bra som helst. Började vänjas vid transport vid 10 månader, och följde med på små åkturer med mamma då, så han blev lite lugnare. Rykta mer och ut och gå mer, träns när han var 1,5 år. Sen flöt det på och när han var två år började jag tömköra lite, och sen vid 3 årsålder började jag vänja han vid täcke, sadel. Och sen vid 3,½ års ålder reds fölis in :)

Nu är föis såld :/ Bild på honom när han bara var några dagar gammal :)

Neywaz
0

Naturlig hantering :)

Min fölunge bands upp första gången när han var ett dygn gammal, och han följde med lös när jag red hans mamma ut i skogen där vi bor på korta svängar. Han fyller två i januari och jag har tömkört honom då och då sedan i somras, numera går han ca 2 dagar i veckan med körgjorden på. Grimma på huvudet. Vagnen har han provat ett par gånger, tanken är att vi ska köra lite med något lätt släp bakom honom. Jag har suttit på honom ett par gånger också.

Han är sadel och tränsvan, täcke och benskydd har han haft på när han var liten, lyfta ben etc gör jag på dem från första dagen, det är en ren vanesak. Han åker transport utan problemoch är väldigt lättlastad, han springer nästan in i släpet, varför vet jag inte men han går in av sig självt.

Eftersom han fortfarande är så ung och växer så måste man vara noga med att inte belasta dem för mycket tyngdmässigt, men små små stunder då och då tror jag bara gör dem gott. I vår då han är strax över två tänkte jag rida korta stunder på honom, typ 5 minuter åt gången. Sedan lutar det åt att han får vila över sommaren då han troligtsvis får en växtperiod och sedan sätter vi igång till hösten igen! :)

CBA
0

Det finns MASSOR av markarbete man kan göra med en häst i de åldrarna.

Tömköra, ut och gå, imunträna, lära sig att flyttan undan för tryck överallt på kroppen, lära sig stå uppbunden, är man intresserad av western så kan man lägga ut en trailbana och göra hästen bekant för allehanda saker, vänja den vid vatten och att bli duschad, lastträna etc etc.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

LinaN
0

Jag ahr börjat täckesträna min lillkille. Han har nu haft täcket på sig en gång när Lisette var där, och en gång til lsedan dess.

första gången lades det bara över ryggen p åhonom o det var litet läskigt.

nu senast så lades täcket tillrätta på ryggen, och bogknäppningen av kardborr knäpptes men inte själva dom riktiga knäppena i bogen,Ville kunna få av hono mtäcket om det blev för läskigt, sedan så klappade jag honom genom täcket på rygg, på sidorna och på rumpan, men på rumpan vart det väldans läskigt…..

Sedan tog vi av täcket och sen skulle man tugga litet på det ansåg Harry. (vilket itne matte ansåg)

Håller till och fårn på med att öva tygeltag på honom så han ska vänja sig vid det emn det går inget bra direkt.

Lyfta hovar gör jag nästan varje gång jag är i stallet o kratsar dom även när han försöker hoppa rundor på tre ben.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

LEK! Hitta på saker, busa och ha kul. Men tänk på att det aldrig får gå till den punkt då hästen tror sig ha övertaget, det är alltid du som bestämmer. Var konsekvent ;)