Kissar MÄNGDER
Friesern jag rider kissar otroliga mängder.
Han har två 20 liters hinkar i boxen som behöver fyllas på till natten och till morgonmaten.
Det finns vatten i hagen så det kan inte vara så att han dricker igen det han missat under dagen när han kommer in.
Igår tog jag bort saltstenen och började ge honom fodersalt istället för han står och konstant suger på saltstenen vilket måste göra honom ännu mer törstig.
Var tredje till fjärde dag måste jag lägga in en ny bal(torv/spånblandning) som han gör till total sörja på bara någon dag.
Idag la jag in två balar idag för det var total katastrof i boxen.
Han har mycket strö och jag försöker hålla bädd men han kissar sönder den hela tiden.
Nu är han ju stor och tung och har 4 brodd i varje hov så han river lätt upp den bädd som jag lyckas hålla och blandar rund det blöta med det torra…men det är mängden kiss som bekymrar mig.
I höstas bekymrade jag mig åt andra hållet, för då kissade han knappt alls i boxen.
Han är sig lik för övrigt…
Vad fasiken skall man göra?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Vi har en ponny på ridskolan som åt upp en saltsten på bara några dagar, vilket gjorde att han blev törstig, drack massor och sen kommer det ju ut också. Så han kissade också mycket. Han får nu typ ½-1 dl månd+fred med salt istället. Det är bättre än när han får fri tillgång.
Det låter som om det är samma för din häst. Du gjorde rätt i som tog bort saltstenen och lägger i salt själv. Det tar nog ett litet tag innan man märker skillnad skulle jag tro. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag hängde in en ny saltsten till honom för 4 dagar sadan och igår när jag plockade bort den hade han slickat i sig en tredjedel av den redan *ops*
Jag hoppas det kommer göra skillnad med att han får fodersalt istället.
Det ingår 4 balar strö/månad och han förbrukar 7-8 balar/månad 

#2 Oj!
Många balar. Men ta bort saltstenen helt! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Ha inte bädd om han kissar så mycket, är det första jag kan säga. Då förlorar den funktionen och risken för hovröta blir betydligt större.
Men ja, förhoppningsvis hjälper det väl nu när du tog bort saltstenen. Och att han åt så mycket för att han tyckte det var gott, och inte för att han hade brist på något.
ar det en ren saltsten, eller var det en mineralsten eller nåt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hur mkt ger du av fodersaltet? Bara nyfiken fråga för det är relativt nytt för mig.

Vad har han för foderstat? För mkt protein kan oxå leda till en "blöt" häst
Här har vi samma problem, men saltstenen går inte åt så överdrivet fort även om det kissas friskt och man får fylla på strö hela tiden.
Du ska nog kolla upp så att har inte fått diabetes, med så mycket vatten och salt konsumtion tyder oftast på njur svikt, och värkligen om han kissar sådanna mängder.
på människor märks ju oftast diabetes med ett gigantiskt, salt intag, och vatten intag samt att man kissar otroliga mängder även ett stort sötsug.
Hadde kollat med vetten diräckt för blod prov. för stort salt intag kan paja njurarna, eller ge njur sten.

#6# Det har jag aldrig hört förut. Var har du läst det?
Min först tanke var "ond cirkel". Vi hade nämligen en häst i stallet som hade brist på salt och totalt slukade saltsten efter saltsten. Sedan blev han törstig såklart och drack ju hur mycket vatten som helst vilket ledde till en kissig häst. Eftersom han hinkade mycket vatten och därmed kissade en massa fick han brist på salter i kroppen igen (för mycket vatten är ju inte bra) och ville därför ha mer saltsten.
Lösningen var enkel, men tog tid. Vi fick helt enkelt styra både hans salt och vattenintag tills det uppnådde rätt balans igen…

Sen jag tog bort saltstenen har det blivit mycket bättre i boxen.
Idag var första dagen på 6 dagar som jag la in en ny bal till honom och då var det ändå inte riktigt behövligt än.
Jag mockar alltid bort det mesta av kisset och ser till att han står på tjockt av torr strö så han inte står i kisset…men som sagt nu är det mer normala mängder somjag mockar ut.
Han får 2 msk= ca 30 gr av fodersaltet varje dag.
Hans foderstat är noga uträknad så han får inte för mycket protein…han behöver det han får för att få igång lite muskeltillväxt igen, nått att bygga muskler av.
Att en häst skulle ha diabetes pga att den slickar mycket salt och som följd dricker mycket vatten, har jag aldrig hört talas om.
Med tanke på hans storlek så tycker jag nog att hans vattenkonsumtion är rätt normal i dagsläget.
Hade han inte druckit alls hade jag blivit mycket mer orolig då han lätt blir svettig vid ridning.
Att han knappt drack och kissade i höstas kan jag tänka mig bero lite på att han inte gjorde något arbete alls så han förbrukade ingen vätska.
Hans vätskeintag har blivit mer normalt nu sedan han får fodersalt istället.

#9 Oj de vet jag inte, skolan för massvis med år sen kanske. Men de va iaf att om en häst får för mkt protein så omvandlar den de till vätska och kissar ut de. Lika så kan man få så kallade blöta ben på en häst som får för mkt protein, dvs mjuka gallor