KAN NOEN HJELPE?
hva heter det på svenska når man har to tygler men den ene sitter i bette og den andre i nose reimen?
min travar tok opp sitt hode i dag i galoppen og ristet på hode og han var umulig og stanna.
hvilket bett er best og bruke han har nå 3 delt eggbett?
fölesen av og ikke kunne stanna han var ikke rolig

använer du martingal på honom?
jag kan inte komma på vad du menar med två tyglar, en i bette och en i nosremmen. tror aldrig jag sett något sådant.
martingal var det ja vad bett burde jeg bruke for og stanna han?
han har et 3 delt eggebitt nå og det fungerer ikke han er 5 år gammel.
han er blitt riden på hjelpetygler men jeg liker ikke og ride med dem da han går bra på tyglen selv.
det er leski når jeg ikke kan stanna han

ah, var det martingal du menade?
för en martingal är ju något som du bör använda om han slänger upp huvudet, för din egen säkerhet. är den rätt inställd så påverkar den ingenting på hästen.
har du kollat munnen på honom?

#0, du kanske menar ett Gagg bett? Då kan man ha två tyglar, en i bettringen och en i sidostycket …
tror hon menar ett akademiskt bett annars.. då är det en stång och en nosgrimma
haha jag MÅSTE lära mig läsa hela tråden innan jag svarar :P
Finns en ''tie down'' till westernhästar (säkert till engelsk ridning med) en slags fast martingal som sitter i nosremmen. Menar du en sån? Kolla i westernbutiker om det är en sån du vill ha och inte kan hitta.
Den här hästen ar en sån, från nosremmen till sadelgjorden.

Att byta bett tror jag inte hjälper, ta hjälp av en tränare istället. Låter som om hästen undandrar sig bettet, det händer ofta när man rider på hjälptygel. Sen finns det inget bett som man ''ska ha'' till en si eller så gammal häst med det eller det problemet ;) Bettet ska passa hästen och ge rätt signaler.
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
hej
ja det er nok en sånn ser ut som en martingal men det var en snor til nese grimen.
jeg har en trener men hun kunne ikke si hva som var best og sette på han (han er 5 år) og noen ganger hopper han hit og ditt stresser opp seg og pröver og holde meg lungn men liker ikke fölesen av at han ikke stannar.
ok en trener fåreslo dette
med denne på
eller denne
hva tykker dere?
Ser ut som ett vanligt kandar tycker jag…
Skulle vara mycket försiktig med sånt, men ett pelham skulle du ju kunna prova, då kan du rida på två tyglar och börja med att bruka den milda tygeln mest och ha den andra som "reserv"..
Själv skulle jag föredra att träna med en massa "mer eller mindre konstiga rörelser" på ridbanan och att leka med bettet… det hjälpte på min häst som jag hade i 6 år (köpte henne från ett ridlekis)…
Bara lite tankar från mig
denne som er 2 delt
eller stang hva er best??????????
[
](http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500389&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC)
Ok, då är det pelham…
Skulle leta efter ett delat gummipelham med metalkärna eller det nedre som du har på bilden där… Tyvärr händer det att de biter av raka gummibett om du har otur, men inom travet finns det något som heter säkerhetskedja som är ett "verkningslöst" bett så länge det vanliga bettet är helt… kan pma dig med lite mer info om det om du är intresserad..
Hade en liknande lösning på bett till min fjording som fungerade utmärkt på henne (ett delat pessoa med dubla tyglar), men det är enklare och snyggare med pelham om du frågar mig…
Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig och din häst!
hej
ja tror jeg pröver dette
det virker ikke så volsomt.
han er en titti häst også hopper hitt og ditt og flyger så jeg må pröve og fodre han ned.
på treinings stallen der han sto fikk han bett foder og havre men tror ikke han trenger det.
han skall ha krafft foder men havre fri må det bli jeg vet det er noe man kan gi häster i maten eller så for og lungne dem ned men kommer ikke i håg hva det var.
han kan väre rett heftig og jeg önsker ikke og komme i en häste ulykke så derfor ville jeg bytte bett for stope må han bare gjöre.
akkurat nå föles hele häste håplöst siden han har også fått for seg at han skall ikke gå p å slepet han stresser opp seg og fatter ikke hvorfor siden han var flink til og gå på slepet för men plutselig fant han ut at nei det var leski og skall ikke på.
så nå må jeg også trene han med slepet og PRÖVE OG HOLDE MEG LUNGN 
Du kan använda pelham med dubbla tyglar, så kan stngtygeln hänga helt lös och bara användas i nödfall. På så sätt kan du rida säkert medans du tränar in rätt beteende hos hästen och utan att göra hästen känslig för bettet.
Jag skulle i så fall valt ett rakt pelham (inte ledat) eftersom hävstångsbett inte ska vara ledade.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.