Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5075 ggr
Parla
0

Ny till flocken!

Idag kommer vår ponny hem till oss.

Tänkte höra hur ni har gjort när ni fått hem en ny häst/ponny och ska sammanföra den med flocken som redan finns i hagen?

Ska jag bara släppa in henne till dom eller ska jag ställa henne i hagen bredvid och låta henne gå där i några dagar så att dom bekantar sig över stängslet?

Tacksam för hjälp!

Molla
0

Hoppas inte du menar att hästarna ska få nosa på varandra över stängslet, det kan gå illa om de slår med frambenen och trasslar in sig.

När jag hade häst i kollektivstall lät vi hästarna stå inne i stallet över natten, sen släppte vi ut i en hage som var så rund som möjligt för att undvika att någon häst blir trängd iett hörn. Och så skulle alla hästägare vara med i fall att nåt händer, bra att vara flera då!

Lycka till!

Repoort
0

Jag har aldrig haft en flock med hästar, utan bara två och två och vid vissa tillfällen tre. Kommer hästen på kvällen å får de stå i stallet över natten, annars får den gå in i hagen direkt.

Kanske kan man ta in den hästen som är högst i rang och låta den stå inne en stund medan den nya får bekanta sig lite med de övriga

gejsa
0

Jag hade haft hästen några dagar i en annan hage. Så den får boa in sig och få samma lukt som dom andra hästarna.

lisette
0

jag har släppt ihop hästarna direkt, aldrig varit några problem.

running
0

Jag har gjort devärse dom senaste i hopsläppen har vi släppt i lag hästarn .

De har funkat bra faktiskt

lisette
0

jag undrar hur ni gör när det är sommarbete och det är kanske ett helt nytt bete med nya hästar. då kan man inte låta hästarna gå i hagar brevid varandra/stå i boxar.

Hannybee
0

Släpp en häst som är i mitten i rang tillsammans med din nya häst i en annan hage. När de har lärt känna varandra är risken inte lika stor att den nya blir utstött eller så.

Du kanske till och med kan låta den nya gå med flera olika hästar som du har, (fast inte flera på en gång såklart), så den nya "kommer inte i flocken" så att säga.

hestellen
0

Ha den i en egen hage 2-3dar!!! Det har jag alltid gjort om det inte varit nåt specialfall då det inte gått.

Det kan gå så himla illa när man släpper ihop nya hästar!:/

Se också till att hagen är tillräckligt stor när ni släpper ihop dom. Och om dom är många, inga hörn eller fållor som hästen kan bli träng i.=) Lycka till!

Manda29
0

Har man bytt stall och kommit när det varit dags att ta in dom andra hästarna, har det blivit dan efter. Annars har det blivit direkt. På bete har det blivit direkt.

Parla
0

Våran nya ponny fick stå inne med "ledar" stoet i boxarna bredvid varandra ett par timmar igår. Gick bra skrek lite på varandra det var allt.

Idag står hon i hagen med en lugn fjording och det ända dom gjorde när dom kom ut tillsammans var att gå till varsin höhög och började äta. Stog bredvid varandra hela natten dock.

"Ledar" stoet och de andra 2 går i hagen bredvid och där blev det lite race på morgonen innan dom kunde äta sitt hö.

#1 Det är en liten grusväg mellan hagarna, så jag bör nog slippa att dom trasslar in sig.

QALM
0

Hallå allihoppa! Nu har ni helt glömt bort vem som är ledare över era hästar. Det är ni som äger dom! Har ni gjort erat arbete som ledare så är det aldrig problem att släppa in hästar till varandra.

Det dummaste man kan göra är att släppa in den nya hästen i en hage bredvid. Som Molla redan nämt så är skade risken enorm.

Om man är osäker på om hästarna ska vara dumma mot den nya hästen så kan man släppa ut dom en och en. Först den nya hästen som kan kolla in hagen och sedan hästar efter rang (om man vet det) Den häst som är mest elak mot en ny häst är den som är lägst i rang inte högst. Den som har en låg rang vill skydda sin plats så han/hon inte åker ner ett snäpp till.

Visst finns det undantag för hästar som just blivit hög i rang skyddar sin plats mer än hästar som alltid är självklar ledare.

Jag har 30 egna hästar och på sommaren kommer det hit ca 20 till. Alla hästar även dom jag aldrig träffat förut släpper jag in utan problem i den hage som jag bestämmer åt den. Jag har stora hagar så ingen blir trängd och känner sig tvingad att försvara sig.

Men det viktigaste av allt jag är ledare över hästarna och min vilja är deras lag. Om ni har den tanken när ni arbetar med hästarna så ser dom er som sin ledare och ifrågasätter er inte. Men visar ni er osäkra tar dom över ledarskapet med en gång.

Skruttan-1
0

så här gör jag. Ny häst får gå själv o rota i hagen se hur hagen är, hur hagen går osv. Sen tar jag en häst som jag tror den blir vän med bäst o släpper ihop dom 2. när allt är tryggt med dessa så ut med en till osv aldrig släpper jag ut en ny till en flock på mer än 2 andra det kan gå åtfanders. Och just det ofta får alla vara inne en natt för pratas vid innan utsläpp o lärakänna hagen sker. :)

silvery
0

min förra häst var ranglåg, så det var bara släppa in, de pep och saken var klar, men min nya häst är ranghög, och utmanar ledaren hela tiden. han har inte heller umgåtts med ston innan på flera år, och sätter på alla. han är ganska hingstig, så han får gå i en egen hage med en annan häst som är nummer två i rang av alla hästar. min ligger under honom så där e de lugnt…

elin
0

Stallet under natten (om de kommit eftermiddag/kväll.)
Annars hage brevid. (dubbla staket.) Så den får samma lukt som de andra :)

/Elin

Hannybee
0

#10 Tror du har börjat helt rätt. Kanske som andra säger inte släppa i hagen brevid, men man måste ju börja någonstans. Det är bra att låta det nya lära känna flera andra av hästarna, helst i mitten i rang. :) Det är vad jag har lärt mig i alla fall.

Russtoka
0

Jag släpper ihop dem direkt. Se bara till att de har ordentligt med yta att springa på.

Parla
0

Idag är dom i samma hage allihop. Tjejen som tog ut dom i morse sa att allt gick lugnt till.

Tack för alla råd!