Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5105 ggr
L_J
0

Priser!

Har tankar på att låna ett stos mage. Dvs, att ägaren till stoet har stoet hos sig, de betalar alla vanliga kostnader. Medans jag betalar alla föravgifter. Sto ägaren står sedan som uoofödare, men jag är ägaren.

MEN, det är sååå mycket som ska göras mm.

Priserna har jag fastnat vid..

Någon som har någon aning hur mycket detta kan gå på?

(Skall ha en dressyr hingst)

Luthien89
0

Beror helt och hållet på vad du ska ha för hingst! Om det ska va nån riiktigt fin och duktig eller nån lite mindre fin och duktig. Sen beror det väl på med om du ska ha fölförsäkring m.m. Så jag har inte den blekaste aning, men med fiiin hingst så kanske 50-70-000 till fölet är ute ur magen :P

L_J
0

Tänkte mig mer någon som Aikrobi eller något liknande, finns på flyinge.se.

(Station: Minigården, Hedekas. Tel. 0524-620 80, 0703-54 24 42.
Avgifter: 2.000 kr (2.500 kr inkl. moms) vid 16 dagars dräktighet samt
7.000 kr (8.750 kr inkl. moms) vid levande föl, inkl. SH/BT-avgifter.
AI, TAI)

Hur går en försäkring till?

Luthien89
0

Jag har ingen aning, men foderhästen jag hade innan, hon blev betäckt med Cardento och bara betäckningen kostade 33.000 :P Agria har ju fölförsäkring går in där och titta vettja :)

Vad är det för sto du ska använda?

Aikrobi, han är fiiiiiin :D

gejsa
0

#3# Hur kan betäckningen gå på så mycket? Fick dom göra om flera ggr? För vad jag vet så kostade det väl ca 10.000 kr eller under t o m med Cardento.

L_J
0

Jag tänkte se om det finns något intresse för "låna ett stos mage". Dva, ägaren behåller stoet hos sig, betalar allt som vanligt, förutom jag som betalar föravgifterna. Sen, står stoets ägare som uppfödare.

Station: Flyinge, tel. 046-649 30, 649 00
Avgifter: 3.000 kr (3.750 kr inkl. moms) vid 16 dagars dräktighet samt
11.000 kr (13.750 kr inkl. moms) vid levande föl, inkl. SH/BT-avgifter.
AI, TAI, FAI Är Ditt sto lämpligt för fryst sperma?

Det är Cardentos priser. Men tänk att de bara är för bestäckningen, sen skall en andra massa priser på.

Luthien89
0

Jag vet inte hur han bestäckte, men han sa att det kostade 33.000 att betäcka.

L_J
0

Jag tror att 33 000 kr är troligt, jag menar, 16 dagars, och levande föl avgift går på 17 500 kr, sen ska andra avgifter på, bla vetsinär.

gejsa
0

#7# Jo, men att komma upp till 33.000 kr från 17.500 kr är en bit.

Har haft en tjej i mitt stall som hade en unghäst efter Cardento och jag har för mig att priset inte var så farligt. Men var det inte fryst sperma han hade bara?

L_J
0

Gejsa, kan du mycket om avel och sådant? :)

Luthien89
0

Jag har iingen som helst aning! Men jag vet att hästen som hette Hilda va väldigt jobbig att få i brunst m.m. Så antagligen har han betäckt ett par gånger kanske, jag är inte bra på det här med betäckningar ;P

gejsa
0

#9# Nej, jag är inte så duktig i avel. Har fött upp 3 föl själv. Men hade då eget sto hemma. Finns nog andra som kan svara bättre på din fråga om priser.

L_J
0

De förklarar väl att de blev så mycket pengar då i slutänden ;) Haha.

Okej, men tack ändå :)

L_J
0

Kanske någon åtminstonde kan säga vad som menas med station?

Det är stället där man tar stoet till under betäckining, right?

gejsa
0

ja, det är hingststation där hingsten är. Sedan kan man även köpa fryst sperma som din veterinär inseminerar. Från vissa hingstar alltså.

L_J
0

Tack! Tror jag har börjat fatta själv. och allt har klanat upp :)

L_J
0

Tack! Tror jag har börjat fatta själv. och allt har klanat upp :)

Gyllan
0

Det är ganska dyrt att betäcka,, en ja känner betäckte med twilight och de kostade 29.000 tror ja,, lixom de är väldigt många kostnader så 33 kan stämma,,

Lorita
0

L_J du kommer även att få betala stationsavgift/uppstallning det är uppstallning ca 100 kr och dygn brukar det kosta 1000-4000 kr får du räkna med där, sen kommer ultraljud ca 800 kr har jag för mig att jag betalade för min Kiara i somras. Sen ska ditt sto vaccineras mot virusabort blir nog ca 1200 kr där också, också får du räkna med att hon äter mer sista halvåret 250 kr * 6 månader = 1500 kr och stoavgift olika för olika raser jag har betalat 250 till welshföreningen och kommer att betala 500 kr till knabstrupper föreningen när fölet kommer, men det är ovanligt med två raser på ett föl så en avgift brukar vara normalt och då får man passet till fölet när det kommer om man anmäler födelsen samma år som fölet är fött. Också kommer kostnad för idekontrollant och chip, jag har fått det billigt men någon satans vid 500 kr skulle jag tro.

Det blir 4000+800+1200+1500+500+500+2500+8750 = 19750 ca 20000 kr får du minst räkna med och det kommer att vara värt varenda krona tro mig Skrattande

Jag kan ha missat något men jag tror jag fått med det viktigaste, också resor och bensin och hyra av transport och så kommer ju klart till så klart Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tessa
0

800 kr för ultraljud? enbart ultraljud?

Undrar därför att vetten ska komma till vårt stall i övermorgon och ev. undersöka Yrla på detta sätt.

gejsa
0

#17# Jag har betäckt mina ston med hingstar så vad det kostar vet jag allt det där runtomkring. Men att få sperma från Cardento kostar inte över 20000 kr eller mer. Isf måste dom ha prövat minst tre ggr eller så. Och så dyrt blir det ju inte alltid utan det beror ju då på att stoet inte tog sig.

gejsa
0

#19# Ja, tessa det kostar runt 700-1000 kr för att ultraljuda din häst. Men det är en väldigt dyr maskin och många ggr vill inte veterinären ta med den utan man får komma till deras mottagning i stället. Men om du har gjort det så är du ju iaf säker på om hon är dräktig eller inte. *ler*

1111
0

Jag betalde per dos ca 15.000skr, och stona som bara behövde en dos räknar jag kommer landa på för att få levande föl, med bara vetrinär, check-up kostander odyl ca 45.000kr.

Stoet som  behöver tre doser och även medicinsk behandling för att bli dräktig kommer antagligen kosta mig runt 55-60.000kr att få ett levande föl ur…

gejsa
0

Ja, vad spermierna kostar är ju för vad hingsten har presterat. Ingen har ju samma pris för en dos spermie.

lisette
0

betalar man per dos? så om stoet inte blir konstaterad dräktig får man hosta upp mer pengar? jisses.

gejsa
0

Ja, för varje försök får man ju betala. Det är dyrt med sperma från en hingst som presterar mycket. Det är ju även jobbbigt för hästen att få fram sperman. Det tär ju på hästen bara det. *ler*

1111
0

#24 Man gör det på dyrqa hingstar rätt ofta… Jag har haft tur och två av stona har tagit på första försöket, den andra var jag tvungen att betala dubbelt för…

lisette
0

#25 hehe jag tror dom gör det med glädje.. ;)

men hur är det med naturlig betäckning då? betalar man per språng då?

tycker det är konstigt. för på travare så betalar man ju språngavgift på x antal tusen och sedan en levande fölavgift… hmm…

1111
0

#27 Finare hingstar/dyrare betäcker inte naturligt ;)

Är alldeles för stor skaderisk!

Så hingstarna som gör det är redan ifrån början mkt biligare… Sedan så är ju naturlig betäckning biligare eftersom det inte kräver särskilt mkt tid och hantering ifrån människor…

Man kan få  betala dos + levande fölavgift med… I min deal gör jag inte det däremot, vilket jag mest slupit undan för att det är en vän som jag gör/köper det hela egenom.

Peppe
0

#28 har inget med detta att gör men är nyfiken…hur många hästar har du? som du äger och som du har på utbildning eller vad det nu är…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#28 nej det är ju nästan självklart. dumma mig.. :D men nu vet jag hur det ligger till. tack!

gejsa
0

#27# Nej, man betalar inte per språng. Men det beror ju på vilken hingst det är. Min hingst som jag hade fick man betala en betäckning på en säsong. Blir inte stoet dräktig på första så får man försöka igen. Men det blir per brunst då. Man väntar tills stoet är brunstig eller också ger man en spruta så den blir fortare brunstig. Sedan får den betäcka naturligt varannan dag. Tills stoet säger ifrån. Då är det ofta dräktigt eller också är brunsten över. Då får man vänta till nästa brunst för att se om den vill betäckas. Om man tror att hästen är dräktig gör man ett ultraljud efter vissa dagar. Kommer inte ihåg nu hur många dagar.