Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2611 ggr
m'Lady C
0

Skolor ovan mark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okie, vi flummade iväg i lykkas intima förhållande……

Så vi flummar vidare här på skolorna ovan mark….

E_hjo
0

Hahahaha =D

1111
0

Är det någon som planerar lära in skolor ovan mark ifrån ryggen eller marken?

Någon som håller på med det?

1111
0

Försöker lägga in två bilder, en som jag tycker gills som en stegring först…. Lite samling och tydligt mer skjut…

1111
0

Sedan en rätt fin pesad, mkt samling och kontrollerat jämfört med föregående ;)

bubbelbubbel
0

jag är verkligen dålig på allt som har med olika ridsätt att göra, någon som vill förklara ? :)

[slo]
0

#2 beskriv gärna teoretiskt hur man gör, jag är nyfiken även om det inte lär bli med nuvarande hästen :)

Sandra
0

Det verkar så häftigt sånt där! Men jag kan inte ett enda någe om det. Vill också veta mer!

Peppe
0

Peppe kan nåt liknande capriole. Han stegrar/hoppar framåt samtidigt, typ exploderar framåt uppåt och ibland lägger han till en bakutspark (capriole?), givetvis allt på kommando.

det är en häftig känsla iaf, mycket kraft! speciellt om man gör det barbacka

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Struten
0

#8 ha du nån bild på de?:D sku va kul o se:)

Peppe
0

ne tyvärr, har bara med en  på film men kan inte få in de i datan. har oftast inte med nån med kamera när jag rider och nu är han ju inte igång sen blir de fruset i marken och då vill jag inte att han gör de. men i vår eller sommar så :) om nån kommer ihåg *fniss*

Struten
0

okok:D tyckte bara de lät coolt:D måste kännas maffigt:D

m'Lady C
0

peppe? fruset i marken? o.O

Den första bilden du lade in med en stegring tycker ajg är en filmstegring, sån som alla hästar gör i alla underbara sötsliskiga black beauty-filmer :P

Medan den nadre verkligen är en samlad pesad. Av en annan mycket känd akademisk ryttare som ajg tien minsns vad ahn heter :/

Alex
0

Kan väl visa en bild på en i stallet (eller ja, hon har precis flyttat hästen) när hon och hennes nordsvensk gör levade. :)

http://www.alstrum.com/bilder/islandssida/gardenshastar/solmicke4.jpg

Han kan capriole också, men har inte gjort det på några år eftersom det gick så extremt bra en gång, så sen vågade inte ägaren göra det nåt mer. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

m'Lady C
0

*fniss* jättefin bild….. Jag är ingen expert direkt påsamlingen me nhan ser ju samlad ut, jag hade nog velat haft litet mera böj i nacken, men är det bara jag?

Peppe
0

#12 jag är så jäkla rädd om hans ben efter det här med kotledsinflammationen så jag tänker inte göra det på annat än perfekt underlag. frusen mark är inte perfekt, dels blir stöten för hård när han landar (ingen skulle väl nånsin komma på att hoppa ett hinder på stelfrusen mark) sen blir ju marken bucklig=lättare att han trampar fel. det är som sagt mycket kraft och jag vill inte ta några risker, men häftigt är det!

1111
0

#5 Högre skolor / skolor ovan mark har inte så mkt med ridstil att göra. Har med samling att göra och gamaldags stridskonst…
Sedan så är vissa ridstilar kända för att man inriktar sig mer på att komma till högre skolor, medans andra inte är särskilt intresserade uav samling alls eller så pass mkt samling. Beror helt på vart ifrån ridstilen härstammar och vad den används till. Inom western har man tex inte så mkt användning utav det, utan det skulle vara mer till besvär. Inom tysk dressyr så har man i stort sett plockat bort skolor ovan mark eftersom det inte längre finns någon anledning till att rida dem… Att man fortsätter rida dem inom SRS system är mer utav ren tradition - finns som sagt ingen riktigt använd för dem, utan det är mer för skojets skull…

#6 Kan börja med levade som är det lättaste. Är egentligen bara att samla hästen så pass mkt så att den lägger bak ALL vikt och vinklar haserna så pass mkt så att framdelen helt enkelt inte når ner till marken längre. Man ser rätt ofta dressyrhästar i piaff som feltolkar sina ryttare och väljer att samla sig /sätta sig för mkt och hamnar i levade istället…

m'Lady C det är Nuno Olivera :)

Eve
0

hihi, kul att jag och lykka kan inspirera också :P:P, haha.. tycker sånthär är så himla häftigt och jag tror att med rätt träning så skulle lykka kunna göra sådant, synd bara att jag inte kan ett jota :P

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

1111
0

lite ot

& här kan vi även spana sadlar åt högre skolor… ;)
Vanliga engelska duger till pesader, iallfall lägre och mer lugna sådana. Men ska man högre upp eller få till språng så får man problem och måste ha en riktig sadel för högre skolor är min upplevelse…

Peppe
0

#18 eller så klamrar man sig fast för glatta livet Flört hehe

LinaN
0

Vad var det jag sa i en annan tråd? Kast med liten lina- ny OS gren ^^

Men bra sadlar kan vi ju okcså diskutera här för AR ridning elelr barock elelr vad vi nu vill kalla det. Gammaldags Dressyr? GD?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ElinSa
0

Våran ena shettis kan stegra.

1111
0

#20 Jag gillar inte AR :P Så det hoppar jag över. Men bra sadlar för Klassisk dressyr/samling /vanlig dressyr och bra sadlar för högre skolor disskuterar jag gärna :)

Just nu är jag däremot lite för trött och seg för att orka säga något vidare om det, men det här blir en putt på tråden så att vi kan skriva vidare om det…

Peppe
0

#21 Smiggo i vårt stall kan det me…och piaff. så otroligt gulligt när han gör det med sina små korta ben :D