Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1289 ggr
Zadeira
1

Inridningstips?

Idag fick jag erbjudande om att hjälpa en kompis att rida en nordsvensk hos någon hon städar hos. Givetvis blev jag jätteglad och ställer mer än gärna upp!

Har ingen egen tidigare erfarenhet av inridning/unghästar så jag tänkte höra om ni kan tipsa om bra hemsidor, böcker, filmer och annat som kan vara lärorikt och ge mig en bra grund att stå.

Även om hon har vana och erfarenhet av inridning vill jag ju göra egen hemläxa och vara förberedd själv.

Toscany
0

Vet inte om jag har förstått rätt, men du ska alltså hjälpa en kompis att rida in en nordsvensk?

Jag tycker inte att man ska försöka sig på in- och tillridning om man inte har goda kunskaper inom området. Att skaffa kunskap genom böcker och filmer är bra, men om man sedan ska rida in en häst på riktigt tycker jag att man ska ha mer verklig kunskap.

Alltför många rider in och rider till sina hästar och det blir ofta omedvetna fel som kan förstöra otroligt mycket.

HannaT
0

Någon gång är den första för alla såklart, men det är viktigt att man har kunniga människor runt omkring sig.

Ett alternativ är att skicka hästen på inridning, det finns många duktiga människor som jobbar med det.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

MalinSandman
0

Frågan är ju hur mycket du kan och vad hästen egentligen skall behöva kunna… och vad den skall andvändas till…
Självklart om du inte är så ruttinerad av att rida in/ rida till hästar så borde du prata med en instruktör, och fråga om vad som skall göras osv.. Hur gammal är hästen och är det en bruks eller travar nordsvensk ?  Kan ha stor betydelse om hästen är inkörd också..
Har själv ridit in 4 hästar nu.. Håller på med den 5:e och har börjat led och träns vänja en 1,5 åring.. Som senare skall ridas in av mig xD Men jag har alltid nummret till min instruktör framme om jag skulle behöva fråga om någonting =)

Zadeira
0

Min kompis har ridit in hästar förr så själva kunskapen finns ju hos henne. Jag ska mest vara med som sällskap och assistans och för att lära mig själv! Hon är kunnig och har erfarenhet av inridning, så det är inte något problem med kunskap/erfarenhetsbiten från hennes sida. Det är alltså inte jag som ska stå för inridningen som så!

Frågan var ju om det finns något jag kan läsa så att jag inte känner mig helt oförberedd själv när vi står där. Så att jag har en liten grund att stå på rent teoretiskt, och att det då underlättar när jag praktiskt ska hjälpa henne.

Angående hästen vet jag inte mycket ännu, jag tror hon sa att han är ca 4 år och har haft sadel pålagt ett par gånger i höstas, men att det pga ägarens skada och operation fick läggas på is sålänge.

Lorita
0

#0 jag tycker du ska gå in i det hela öppen och låta henne föra inridingen framåt. Så trivs jag bäst när jag rider in hästar, jag har en toppen tjej som hjälper mig och vi har lyckats riktigt bra med tre hästar på raken nu Skrattande vissa medhjälpare är man exra rädd om Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MalinSandman
0

#4 okej,, trodde att du skulle vara den som red in hästen :P Sorry, mitt fel..
Just nu har jag inget i huvudet som kan hjälpa dig.. Men det går att googla på tex inridning eller utbildning för unghäst.. Eller så hör med någon i din närhet, tex instruktör eller någon liknande om de har något tips till dig..  Eller som du gjort här =)  Lycka till Hoppas att det går bra!

Zadeira
0

#6, ingen fara. Jag var kanske otydlig!

MalinSandman
0

#6, nja inte var du det, barajag som läste lite fort :P

Gronstedt
0

Boken Utbildning av den unga hästen ger många tips.

Zadeira
0

#9. Tackar, ska kolla upp den!

Skruttan-1
0

säger oxå att låt din kompis säga vad du ska göra hur hon vill gåtillväga osv om hon har kunskaper är du hennes "hjälpreda" :) Hoppas allt går bra tänk på säkerheten för alla du,vänen samt hästen :)