travaren jag hade på foder galopperde jag mindre än 10 ggr pga hennes ålder. men av ngn underlig anledning så fattade hon alltid rätt galopp och hon släng travade inte in i galoppen. fattar fortfarande inte hur det gick till. saknar henne ibland… :(

Ojj…. svår fråga…. =/
Jag har skolat om rätt många ridtravare/skolat och har provat att lära in galopp på flertal olika vis.
Jag tycker att det allra bästa viset är det sätt som jag tycker är det allra bästa på alla hästar. Tyvärr kräver det lite av ryttaren… Är iallafall; fattning för sitbenen på BRA grundskolad häst. Gör man grundskolningen rätt så behöver man inte hålla på och "lära in" någon galoppfattning, då kan man sätta igång hästens bakben genom att helt enkelt fatta galopp/sätta hästen i galopp med sätet bara sådär. Gör man det rätt så kan man på en häst som aldrig blivit galopperad under ryttare bara göra rätt och vips så sitter man på en häst som galopperar :)
Annars föreslår jag övlerag till ridtravare: nogran grundskolning, stärka hästen ORDENTLIGT så att den faktiskt orkar galoppera korrekt ifrån början och lär sig rätt galopp på en gång och lär in ifrån marken samtidigt som man kombinerar med "galoppskänkel" så att man för över röst/mark-komandot till ryggen och den signal man vill använda där. Tänk trick-träning ;)

Jag håller helt med #3
Så gjorde jag när jag lärde min gamle galoppera. Jag stärkte honom ordentligt i skritt och trav så han fick styrkan och balansen att orka hålla igång en galopp.
På honom galopperade jag på lösa tyglar i långsam samlad galopp…inget travsläng där inte :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tack!

Mycket volter och serpentiner, men inte allt för mkt så att han tröttnade Det är såklart väldigt svårt i början, men man lyckas tillslut.
Lycka till! 
Kan göra ett tillägg när jag ändå satt och läste övriga svar…
Jag rekommenderar varmt att hoppa över traven totalt och rida galoppen innan traven på varmblodstravare som gått på travet om man klarar av att göra det korrekt. Har iofs bara gjort det på fyra testkaniner hittills nu men, resultaten av hur galoppen i sig har blivit har varit markant bättre!
Krävs förstås att man stärker och rider skritten ordentligt så att hästen är stark nog för galoppen innan man börjar med galoppen.
Hästen slutar då tänka travar-trav vid ridning, blir mer samling och bättre grund-galopp då man kopplar bort traven och bakbenen har kommit med mkt bättre då hästen inte tänker trav, vilket travtränade varmblod annars värkar vilja göra även i galopp, antagligen mkt ifrån att de blivit bestraffade när de galopperat och traven är starkare.

#7 lustigt, min tränare sa att jag inte skulle galoppera för mkt innan vi hade koll på skritten/traven. men å andra sidan var tosan inte framför vagnen mer än ca 40 ggr och hon var bara tre år.