Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1020 ggr
Lina
0

Sitta ner i traven.

Vad ska jag göra för att lära mig sitta ner i traven? Jag har börjat rida utan stigbyglar och jag kan sitta ner i 10-20 m men sen kommer jag i obalans och studsar som satan och då ökar han..

Peppe
0

har haft/har delvis samma problem. har tränat på det på sista tiden så nu kan jag sitta i vänster varv, höger blir lite värre för Peppe har svårt för det varvet så han blir spänd, kör upp huvet och blir allmänt jobbig så jag rider lätt i det varvet för att få koll på honom. har bara travat honom 2 ggr sen kotledsinflammationen så vill inte rida på volter och sånt och han är väldigt svår att få att slappna av på rakt spår när han väl börjat spänna sig. Har faktiskt inget bra tips…

"…." vet nog nåt bra…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CBA
0

Tänk på att inte spänna er i ryggen och benen. En spänd rygg förhindrar så du inte mjukt kan följa med i hästens rörelser. Likaså med spända ben, de gör så du pressas upp ur sadeln istället för att mjukt sjunka ner i den.

Sen är det viktigt att ta upp blicken och titta dit du ska för att komma rätt över hästen. Tittar man ner på hästens hals eller öron så faller man fram och balansen rubbas.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Courage.C
0

Om du får hästen att trampa under sig ordentligt så är det en dröm att sitta där.

Cevir
0

Jag tycker det är svårt att slappna av när man sitter ner i sadeln, så jag spänner mig rätt så lätt dock. Vilket oftast är ett stort problem faktiskt.
Men som jag har fått lära mig, sitt ner, slappna av i hela kroppen men akta dig för att falla ihop till en "hösäck"..slappna av min tänk på sisten!

/ Sara & Casper

steffy
0

samma sak för mig tills jag fick helskodda.

Lorita
0

Troligen så spänner du dig och kommer ovanpå sadeln när du rider, jag skulle råda dig att bara trava mycket korta sträckor och då koncentrera dig på din sits, axel höft och fotleden ska vara en rak linje, det roliga är att du drar upp knäna, försök i sällett att få så långa avslappnade ben som möjligt, trava bara några meter, sakta av skritta och hitta sitsen och trava en bit på nytt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

1111
0

Är bara att felsöka, vad är det du gör som gör att du INTE kan sitta ner och följa med i traven?

Spänner du dig? Vart?
Har du svårt för balansen? Hur felbalanserar du dig själv?
Har du svårt att följa med i rörelsen? Vart är det i din kropp det tar stopp? 

Jag tycker inte om träning utan stigbyglar, tar du bort dem, så som du gör nu, tvingar du ner dig själv i sadeln och eftersom du ännu inte vet vad för fel du gör som du behöver jobba bort kommer du nu antagligen utveckla motspännigar när du försöker tvinga dig ner i sadeln… Sit ner när du orkar och gör det rätt och släpp det sedan en stund, rid lite lätt/stå och sitt ner sedan en stund igen. Det tar ju en hel del muskler och styrka att orka sitta ner och bara följa med korrekt, är inte underligt om du i början inte orka sitta ner och balansera korrekt! :)

Lina
0

Det som är problemet är att jag har fått ny häst och hans steg är helt annorlunda gemfört men min ponnys så jag kan inte hans rörelser än. Jag spänner mig inte. Jag har provat att han något att hålla i men då spänner jag mig så det skippa jag för länge sen.