Barbacka

jag vågar inte, har inte trillat av hästen än. hade nog gjort det om jag ridit utan sadel! ;)

Jag var väldigt rädd ett tag. Föll med mitt russto för några år sedan när vi racade på slingan barbacka, hemsk olycka.
Jag var rädd väldigt länge men har arbetat med saken…
Nu är jag där jag är. Jag är stolt över mig själv…
Ett tips. *ängel*

Nu är jag för gammal
men när jag var yngre red jag nästan alltid barbacka, då på de russston vi hade. Balansen var väldigt bra och vi satt kvar i istort sett alla situationer.
jag rider barbacka jämt nästan. iaf varje gång jag rider ut rider dock bara på ängar typ så det är mysigt att komma i full galopp barbacka :) dressyren och hoppning rider jag ofta barbacka men hoppar max 60 barbacka sen blir de lite högt :P

#3 Man är aldrig för gammal för lite äventyr. 
#4 Jag har också hoppat i de höjderna ännu, men jobbar fortfarande på att Halvblodet ska förstå att vi inte ska springa för fort mot hindret, lite av en älskare till hoppning, den damen. ^^
Jag gjorde det mycket förr, främst för att jag inte orkade sadla…
Min nuvarande häst har jag ridit barbacka på en gång, och de var fram och tillbaka i korridoren på Ultuna hästklinik. Första gången nån red barbacka på henne, så hon tyckte nog det var lite småläskigt.
Och med tanke på hennes idéer så har jag nog gärna sadel ett tag till.
Har hänt att jag ridit barbacka på andra dock.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Rider aldrig barbacka, hästen har problem med ryggen och med sadel viktfördelasr man bättre.
rider väldigt ofta barbacka, tkr det är skönare, och så hatar jag min sadel, dessutom så får jag jätte bra balans 
jag rider ofta barbacka, otroligt mysigt :D

Jag älskar att rida barbacka! gjorde det dock mer förr, men det händer fortfarande=)
Beundrar dom som kan sitta kvar barbacka
. När jag rider blir det med sadel. Har så dålig balans och ingen ork numera.
Tränsa Manda och "red" barbacka 2 gånger i somras i skritt ca 100 meter till hagen.
Det kändes ostadigt och halt.
Var några år sen jag överhuvudtaget satt på nån häst.

Jag rider ofta barbacka då jag bara kan skritta och trava på Minja, och det blir ju så varmt och skönt om rumpan ^^

Haha om jag hoppade upp barbacka på en häst nu och red skulle jag med all säkerhet ligga på marken å sprattla inom 5 minuter ;)
//Mickan

Inte sen jag var tonåring. Skulle kunna göra det på en lugn och stabil häst men min häst är tyvärr för het och hoppig för att jag ska våga mig på det. Vill inte ramla av och kan inte ta mig upp på henne igen utan stigbygel.
Barbacka är jättemysigt! =) Har dock inte testat det på nuvarande kusen, men det ska jag göra någon gång! :)
Jag har en barbackagjord med stigbyglar. Får både rida barbacka men har lite stöd med hjälp av stigbyglarna. Rekomenderas
rider barbacka så ofta jag kan nuförtiden för han fortfarande är lite för rund och sadeln kommer inte riktigt runt.
de är ju oxå skönare för både han & mig.
Jag rider ofta barbacka, speciellt nu på vintern för att hålla värmen. Balansen förbättras när man rider barbacka och man får större känsla för hästens rörelsemönster.
Inte jag men mina barn. Kolla gärna in länken.
red alltid barbacka när jag var liten, på shettisarna jag och en kompis skötte om. vi hade ingen sadel och rida ville man ju göra :)
tänk om man hade kvar den balansen!

Har ridit ut några gonger barbacka, och även ridit litet dressyr barbacka med på Gejsa. Hur skönt som helst! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Rider mycket barbacka. Så mysig känsla att känna hästens muskler när man t.ex. sträcker ut i full galopp på ett fält.

Jag rider ofta min varmblodskille barbacka, då han går bättre då. Han spänner sig inte lika mycket, utan blir mer mjuk och följsam! :)
Jag rider även mitt D-ponnysto barbacka nu, men det beror endast på att hon är i nionde månaden. :)
Rider nästan aldrig barbacka, skulle nog inte sitta kvar på hästen jag rider nu. Han blir lätt skrämd och hoppar och studsar mycket. Fast kan hända ngn gång på sommaren om man bara skrittar ut 

Jag red barbacka på Dite i ca. 3 månader innan jag hade kunnat prova ut sadeln så det gör vi ofta :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Föredrar ochså barbacka framför sadeln men vill alltid ha en sadel tillhands om jag skulle vara ur balans.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
jag rider nästa aldrig barback nu, men på förra pållen var det att föredra. hon skulle alltid ha av en. så då fanns det ju ingen sadel att fastna i. :P
Jag rider barbacka några gånger per vecka, bra för balansen.

Det är ganska många som rider barbacka iallafall. Jag trodde faktiskt att det var färre. 

i somras när hon var rätt omusklad så vågade jag, barbacka och bara i grimman. men nu när hon har börjat få mer muskler och energi. vågar jag inte :P hon e så s*tans PIGG!

#5 Det är ryggen/knät som inte tål denna typ av äventyr. Annars är man "ung i sinnet" som det modernt heter 

#34 Haha, då är jag med! Annars har jag sett att du har superbra längd för russen. 
Men ingen har sagt att du ska drumla ned i backen. *vissel* Då tar inte knä eller rygg skada av att rida barbacka, bara du sitter kvar vill säga… 

Jag tycker också att det är jättekul att rida barbacka, mysigt! Jättehärligt att ta en barbacka skrittur 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Rider nästan alltid barbacka och med bettlöst träns.

inte så jätte ofta men ibland :) fast i galoppen änvänder ja helst en barbackagjord med stigbyglar då hon kan bli stark o ja behöver fortfarande lite stöd o balans haha
#7 halvsanning dar. Sadeln viktfordelar annorlunda men trycker pa samma (''stora'') yta hela tiden. Barbakarumpor trycker pa en mindre yta men inte hela tiden utan skiftar punkter. Manga hastar med ryggproblem ar rekommenderade barbackaridning hellre an (passande) sadel. Men det ar naturligtvis individuellt.
Rider barbacka ibland.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#40 Om jag sätter mig upp på hästen baracka märker jag direkt att han inte tycker om det och försöker komma undan. Han beter sig aldrig så med sadel. Så det är inviduellt. :)

Jag rider ofta barbacka, min pålle kan bli ganska het o stark, på något knasigt sätt tycker jag att jag sitter säkrare utan sadel ;D

Jag red mycket barbacka på min f.d. medryttarponny Briana då hennes sadel inte passade och hon gick därför bättre utan sadel
Hon var förvisso väldigt stabil och säker och jag vet inte om jag skulle vilja rida barbacka på min nuvarande medryttarhäst…

Nej, det är sällan jag rider barbacka. Tycker det känns så hårt att sitta utan sadel. Och allra helst på Gobban som har så hög manke. Men ska kanske pröva i vår sedan på min islänning men då inne på ridbanan. :)
#41 men det har ju inte att gora med huruvida det ar daligt/skadligt for dem :P Man ger ju helt nya signaler och ofta starkare viktsignaler (sitter man lite snett i en vanlig sadel sa marks det knappt, men gor du det utan sadel marks det valdigt mycket! Lagg sen till hur ryttaren ofta tappar lite balans den forsta minuten pa en hal hastrygg.. klart att det ar lite konstigt for hasten i borjan.) men det ger inte som manga tror ett skadligt punkttryck som ar daligt for hastryggen, eftersom man inte trycker pa samma stalle konstant, som en sadel mer eller mindre gor.
Jag tycker att det ar lite halt och labbigt i borjan nar jag rider barbacka pa en del hastar, speciellt om jag inte gjort det pa ett tag. Men det ar ju inte skadligt pga det. :)
Jag red mycket barbacka på min ponny. Till och från betet och sådär.
Sen har jag även ridit gymkana barbacka på ett danskt halvblod. Det var inte det lättaste, stackarn förstod inte vad han skulle göra. De ska vara ponnys till sånt, dom är självlärda på gymkana.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#45 Fast en sadel fördelar ju faktiskt trycket på ett bättre sätt. Varför trycker man inte på samma ställe hela tiden när man rider barbacka..?
Barbacka på vintern är riktigt mysigt (sommarn också såklart ;))! Man håller sig varm :)
Älskar också att rida barbacka, det är så mysigt ! ;) Ponnyn jag tävlar i dressyr går dessutom tiotusen gånger bättre utan sadel så jag tycker det är lite synd att man inte får tävla barbacka.. haha.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
ja rider barbacka på grande, doch har ja bara skrittat än så länge. annars e ja lite rädd för det, då ja ramlat av olyckligt en gång
#48 På ett annat sätt, inte nödvändigtvis bättre sätt. (skulle både veterinärer och hästmassörer rekommendera barbackaridning på en del hästar med dålig rygg, trots att passande sadel finns, om sadeln fördelade trycket ''bättre''?)
För att när man rider barbacka är man inte fastspänd runt hästens mage. Man flyttar på sig, lyfter delar av kroppen (inkl. häcken och låren) i takt med rörelsen på ett helt annat sätt än en död, stel, fastspänd sadel kan göra. Sadeln håller också ryttaren mer stilla, viket trycker ner sadeln osv.
Jag säger inte att barbacka alltid är bäst, speciellt inte på skadade hästar, eller att sadlar är dåliga, men de trycker på helt olika sätt. Sadeln måste ha en så stor anläggningsyta som möjligt för att utan skada kunna fördela trycket så pass statiskt som det ändå är trots hästens rörelser mot sadeln, medans en bar rumpa har mindre anläggnigsyta men inte trycker lika statiskt.

nej det e inte ofta rider hälst med sadel har så dålig balans … sen tycker jag det e läskigt med.. men som sagt det e bra för balansen ^^
har inte ridit barbacka på mitt halvblodssto än men nästan bara barbacka på min gamla ridskoleponny . sadeln ja har till honom är nämligen aldeles för liten för mej och passar inte helt på honom( tejen som hjälper mej med honom ska köpa en egen sadel å ska passa ut en till honom.
men du har rätt barbacka ÄGER! =) måste prova de me Wilma ( stoet)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#52 rider man för mycke barbacka så är de verkligen inte bra för hästen. man har inte samma balans som i sadel utan de e lätt att man dunsar ner på ryggen vilket lätt leder till ryggskador som inflamationer. men sadeln ska som du säger ha så sto undersida som möjligt och fördela trycket. gör den de so blir de bätre för hästens rygg. man kan fråga vilken sadelmästare som helst skulle ja tro
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Red ofta barbacka på en av våra isisar under uppväxten. Nu händer det sällan, har ingen häst jag litar till 100 på i ridningen.
Jag rider barback rätt mycket just nu pga att han har haft problem med ryggen och går på behandling hos kiropraktor. Jag får rida med sadel också för henne, men hon sa att det kan vara snällt mot honom att rida barbacka ett tag. Men jag vågar inte mig på att trava eller galoppera utan sadel eftersom vi just nu har en massa problem med trav och galopp.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har väldigt dålig balans vid barbackaridning har jag upptäckt. Är bara en häst jag klarade barbacka fint på, en mjuk och go fjording, annars skumpar jag mest runt och glider av.
Skulle alltså behöva träna egentligen, men har ingen häst nu heller så det är rätt svårt då ;)
Jag gillar barbackaridning, men Daisy som jag rider nu har en ovana att hoppa/stegra lite när hon får tråkigt, och utan stigbyglarna klarar jag nog inte att sitta kvar eftersom jag ju liksom står i dom när hon gör så 

Min häst har en hög manke som inte är särkilt skön på längre barbackaturer, men jag rider ändå barbacka ett par dagar i månaden, minst :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag är ju lite lat också, det är därför som jag började rida barbacka från början. Sedan kom andra bra förslag upp i huvudet på mig om varför det var kul och mysigt att rida barbacka.
Ja, regelbunden barbackaridning här, barbacka förbättar balansen mycket.