Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 820 ggr
RubHel
0

Förändringar och funderingar

Längesen det har kännts så här bra att ha häst nu måste jag säga *peppar peppar*

Tycker allt bara går bättre och bättre, det går verkligen framåt med Astra nu.

Har märkt flera positiva förändringar. T ex förut stod hon med benen väldigt mycket under sig, men nu står hon oftast normalt. :)

Hovslagaren var ute idag och han sa att det är för att höftböjaren som har blivit längre som gör att det blir lättare för hästen att sträcka benet bakåt, och att med mer träning så kommer hon att få supergångarter.

Han säger att hon skrittar ungefär som Lussans hästar, med det stora undantaget att Lussans hästar är väldigt vältränade :P

Nån som har mer info om det här med höftböjarmuskeln?

Han tyckte att jag kunde försöka massera den ibland.

Sen en annan sak är att hon knappt ömmar i höger fram (i sulan). Eller idag var hon extremt fin. Hovis sa att det var lääängesen hon var så snäll att spika i hoven. (När hon kom till mig och han skodde henne första gångerna fick han nästan inte spika i henne och hon fick gå med ponnysömmar för att hon hade så ont)

Däremot verkar hon ha blödningar i alla fyra hovarna? =S Hon är liksom lite rödaktig vid tådelen. Hovis trodde att hon hade ätit nåt, t ex om hon var allergisk mot nån medicin. Men det var längesen hon fick medicin nu, så det borde ju ha gått ur kroppen. Hon ömmade iaf inte som sagt och hon är ju inte halt eller så. Konstigt det där. Några idéer?

Sen verkar hon ha avlastat höger bak ganska mycket, för vänster framhov hade växt väldigt konstigt. På utsidan såg den rätt normal ut men hade växt lite över skon, medan på insidan var hon mer utfläkt men hade inte ens kommit ut till kanten. Kan ju vara för att det sker så mycket förändringar i kroppen nu, muskler som arbetar som inte arbetat på länge och så?

Kan det vara för att hon har belastat vänster fram som hon är gallig i kotan på samma ben? Hon har varit det ett tag, nästan som en liten "klump". Den är inte hård eller fast och hon är inte varm. Men den har funnits där nu en stund. På natten står hon med Back on Track-paddar och det hjälper, men det är inte helt borta.

Jag älskar när Astra är nyskodd, för hon blir alltid så himla fin i ryggen. Idag ömmade hon ingenting i ryggen efter skoningen. Det gör verkligen underverk för hennes del.

Hmm.. det är nog i stort sett det jag kan komma på som har hänt och det jag funderar över nu.

RubHel
0

Ingen som har några tankar eller idéer? Glad

lisette
0

men vad sa hovslagen om att hon belastat sig fel, hade han inga idéer?

RubHel
0

Jag minns inte exakt vad det var han sa, men det var han som sa nåt om det där med att det kan vara för att det sker så mycket förändringar i kroppen nu. Det var i stort sett det han sa om det.

Nu är i alla fall gallan så gott som borta, det känns skönt.