Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2014 ggr
Zahara
0

tipps till mig?

Hej alla westernryttare! Nu har jag köpt sadel och förhoppningsvis passar den! Tycker nästan jag rider western på min gamla. Har alltid långa yglar och håller med en hand, styr mest med hjälp av vikter och skänklar och röst. enda gången jag tar i yglarna är när hon vill "sticka". Rider mycket mellan över bommar tunnor träd osv. rider med ett träns utan nosgrimma.

2 frågor..1 närmar jag mig det man kallar western eller e jag rent ute och cyklar?

2 vart i skån finns det så man kan träna westernridning? (ju närmre Hörby desto bättre!)

Tjingelling!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
0

har ngr under favoriter.

kyrkheddinge 

whao 

wris (du har anna löf i hörby!!!) 

westernvalley 

LinaN
0

Zahara, du har ju alltid ridit väldigt löst o ledigt så att säga på Dionne, och det är väl faktistk mer w än klassisk ridning du pysslar med.

Men det funkar ju för dig o Dionne. Så försök du att satsa på att fortsätta  iden stilen och lycka till med den nya sadeln (när får du hem den? vill ju se bilder på tanten o sadeln!)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Julia-Sirocco
0

1. Det beror helt på vad du har tänkt dig för westernridning. Det finns ju många olika grenar. Men det låter som att du är på god väg Glad. Svårt att veta när man inte ser.

2. Om du vill veta vart du kan träna så gå in på www.wras.se där kan du läsa om westernridning och vart dom har tränare.

Julia-Sirocco
0

En sak till. Det där med att köpa westernsadel. Då måste du nästan ha med dig hästen och testa den där. Man vet aldrig riktigt om en westernsadel passar. Kan vara lite bra att veta. Jag gjorde nämligen det misstaget. Jag köpte en sadel som det stod att den hade samma tum som han hade på sin vanliga sadel, men den passade inte.

CelsiusT
0

#4 Tum på en westernsadel är inte detsamma som tum på en klassisk sadel. Men det finns fortfarande storleksindelningar på en westernsadel och man behöver ha med sig hästen när man provar westernsadel lika mycket/lite som med klssisk sadel (om något så är det viktigare att prova ut en klassisk sadel än en westernsadel om ju har större anläggningsyta).

En klassisk sadel mäts häststorleken på sadeln i tum, men man har inget direkt mått på ryttarens sits.

En westernsadel mäts sitsen på sadeln (för ryttarens del) i tum (från framvalv till bakvalv). Sedan mäter man häststorleken på en westernsadel (trävidd) genom indelningen pony, semi quarter, quarter, full quarter.

Utöver detta så ser alla hästar olika ut i ryggen (med vinklar, muskelatur osv) och sadeln måste anpassas därefter. Dock så har en westernsadel mycket större anläggningsyta (om man jämför en engelskbom med ett westernträ är det enorm skillnad) och iom detta så är det inte lika mycket som tar skada på hästen om man har en sadel som sitter lite halvdant av westernstil än med klassisk sadel.

Åter till ämnen: Det låter som stor del av din ridning är väldigt westerninspirerad. Enhandsfattning brukar man dock inte ha förren man han neckreining på hästen, men det kanske du har? I vilket fall som helst låter det som du är på god väg. Fortsätt så och leta efter en duktig westernryttare som kan hjälpa dig med fortsatt utveckling av dig och omskolning av hästen!

Lycka till och välkommen till en underbar värld!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Julia-Sirocco
0

#5 ja, det har jag hört något om, men jag fick en bättre beskrivning av det när du sa det.

CelsiusT
0

#6 Vad bra =)

Julia-Sirocco
0

#7 ja de ä inte så lätt och köpa en sadel som en del tror. hehe men jag lärde mig en läxa i alla fall Skrattande

Chestnut
0

#5 På en "klassisk" sadel mäts bomvidden i grader dock anges storleken oftast som "normal", "vid", "x-vid" eller "30", "31" osv… Tumstorleken på sitsen mäts som på w-sadlar och anges i tum.

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
0

#5 Har inte westernsadlar dessutom rejält mycket kraftigare ''shabrak''/padd än engelsk, och att det hjälper till att fylla ut en inte helt formgjuten sadel? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#9 Jag har aldrig hört att man mäter i grader, men därremot vet jag att dom ibland kan vara lite bredare och då benämns det. Sen är ju det även lite olika för olika tillverkare hur dom väljer att beskriva sina sadlars (och även hur dom väljer att tillverka, med variationer osv). Det är lite skillnad när man pratar tum i wetsern och engelskt och inte riktigt så enkelt som jag beskrev innan (även om det är det som blir resultatet).

En engelsk sadel mäts från bakvalv till sadelspiken (som sitter på framvalvet) så ja det är igentligen där ryttaren sitter, men storleken på sitsen har inte så stor betydelse för ryttaren som för hästen i klassisk ridning (eftersom bossor och sits automatiskt hör ihop på en klassisk sadel). I westernridningen så har själva sitsen väldigt stor betydelse för ryttaren (iom momenten man jobbar med) och sitsen på en westernsadel talar inte om storlek på bärytan för hästen (vilket den gör på en klassisk sadel).

Hjälp, svårt att förklara, hänger ni med?

#10 Yepp visst har man en tjockare pad och ofta tom en filt (olika tjock) under en westernsadel. Det gör ju att alla små vinkelfel jämnas ut. Så det har du helt rätt i =) Det blir även lite mer fördelning av tryck och lite svikt (när hästen rör sig så rör ju sig även ryggen).