Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 396 ggr
PimTheGreat
0

Härligt

Hej igen. ¨Några dagar sen jag hunnit med er här nu…. mkt att läsa och hinner inte så mkt idag heller. Börjar jobba 14. Nu till vad inlägget ska handla om….. nu i förgår (söndags) och idag (tisdag) så har jag suttit på Fontane med sadel för första gången (ja första var ju i söndags då givetvis) Han var jätteduktig. Rädd i början men accepterade mer och mer ju mer vi höll på. Shirley har tagit kort när jag sitter på honom i stallgången idag så hon sätter nog in det här sen när hon har tid. Tycker det är så skoj att pyssla med honom. Så härlig häst…. ville bara skriva av mig min glädje. Måste nu iväg. ska köpa avmaskningsmedel innan jag börjar med. Kramar till allihop….

Eve
0

Vad kul! Grattis :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

PimTheGreat
0

Tackar och bugar….

Maja
0

Grattis!! :D

1111
0

Måste fråga om jag missuppfattat dig nu, men är det oinsuttna unghästar du har?

Sitter du på dem när de står i gången? Uppbunda i gången?

Gratulerar till att du har en häst med bra huvud :) - Se bara till att behålla den positiva inställningen till människor och arbete :)

shirley
0

#4 sofie har en unghäst…. nej hästen är inte uppbunden, står lös med grimskaftet på marken. binder aldrig våra hästar….

shirley
0

#4 sofie har en unghäst…. nej hästen är inte uppbunden, står lös med grimskaftet på marken. binder aldrig våra hästar….

shirley
0

PimTheGreat
0

ser att Shirley lagt in bilderna i ett annat inlägg.

#4 man kan så gott som säga att han är helt oinsutten. Inte förstått riktigt hur det var i tyskland men kanske sutten på någon enstaka gång…. men de e någa år sen… Bara han jag har som är ung. Min travare är 17 Shirley och Moye tillhör  Linda(Shirley här). Ja, jag satt på honom i gången men han är inte uppbunden, grimskaftet hänger löst….binder aldrig mina hästar mer än i träningssyfte för att de ska kunna stå bundna också…. Varit en hel del förarbete innan jag satt upp, sen får man lära sig läsa av hästen också vad han accepterar och inte.Fontane måste jag säga är mkt accepterande för mkt. Förresten vad menar du med den positiva inställningen till människor och arbete???? att behålla den..???

1111
0

#5-7 Vågar jag fråga hur ni vågar ha era unghästar lösa när ni sitter på dem i början?

Och hur ni vågar att göra det i stallet?

- Menar inget illa, är mest nyfiken på hur ni tänker/resonerar/varför ni gör som ni gör.

1111
0

#8 Du får gärna svara på frågorna i mitt föregående inlägg med om du vill…

Hur kommer det sig att du inte håller på mer säkerhet när du håller på med unghästar (att någon håller den/att du håller i den)? Eller är denna otroligt lugn?

Vad har ni för stallgolv?

Menade med den positiva inställningen: du skrev att du var glad över hur bra din häst var, jag uppfattade det som en trevlig häst, du gillade att hantera den = att din häst ger bra gensvar = har bra huvud = inte är förstörd… Något positivt som man vill behålla och som inte är så lätt…

shirley
0

har alltid tränat mina pållar så. kan inte hästen stå still med grimskaftet på marken när jag sitter upp, anser jag ej att den är mogen för uppsittning. gör likadant ute i det fria. varför i stallet? en plats där han känner trygghet. man kan borsta lite, hoppa upp och ner, göra det till "vardagsmat"

1111
0

#11 Att hästar ska kunna stå stilla det tycker jag alla hanterade hästar ska kunna, handlar inte om det. Utan att hästar faktiskt är levande varelser med egna huvuden och som desutom är rätt lättskrämda… - Är ren säkerhet för både hästen och min skull som jag håller i den eller låter någon annan göra det, absolut när det kommer till unghästar som kan få för sig lite roliga saker till och från…

Jag gör det till vardagsmat med, fast ute. Är bättre säkerhet igen… Förstår din tanke, som jag tycker är bra, men sedan så prioriterar jag min och hästarnas säkerhet för mkt för att välja det ni gör (stall och löst)…

PimTheGreat
0

I denna fråga litar jag fullt på Shirley. Hon har hållt på med så många unghästar och problemhästar att hon vet nog vad hon håller på med. Jag e nybörjare(med unghästar) men det kan jag inte kalla Shirley och jag tycker ite då att hon inte tänker på säkerheten för hästarna eller oss….. allt hänger på situationen i sig.

PimTheGreat
0

allra första gången jag satt upp höll givetvis Shirely i Fontane men det behövdes inte längre sen när vi tog kortet

lisette
0

för första gången håller jag med … att sitta upp på en unghäst i stallet är nog inte så smart. precis vad som helst kan hända. jag skulle inte ens få för mig att rida in mina hästar i stallet.

DojoKelder
0

Först och främst vill jag grattulera dig Sofie! Ett stort grattis till dig!! Verkligen jätte kul att det går så bra!

Sedan vill jag bara säga att jag aldrig varit med om att Shirley har gjort något som inte varit bra varken för henne eller hästarna. Det lilla jag sett av henne har gjort mig mäkta imponerad och jag skulle lita på henne fullt och fast om det gällde min häst.
Jag har sett skillnaden bara på hennes unghäst Shirley från när hon kom till nu och den skillnaden säger mig att Linda vet vad hon gör!

shirley
0

#17 tack! de va snällt av dej…..! å hoppas allt e bra å lugnt i ert stall nu…. ;-)

DojoKelder
0

#17  jodå.. d funkar..