Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 1398 ggr
Shelthea
0

Westernridning?

Nåns som skulle kunna förklara de allra nödvändigaste "hjälperna" när man rider western? Hur man gör halt på rätt sätt, hur man svänger på rätt sätt och liknande!

Skulle vara jättebra! :)

CBA
0

I western rider du nästan enbart med hjälp av dina vikthjälper.

Det är för omfattande att gå igenom bit för bit hur du skall göra i de olika momenten så här i ett inlägg.
Det bästa är om du tar kontakt med en tränare som kan visa dig på plats hur du och din häst skall lära er rida western :o)

Jag vet att det inte är svaret du hoppades på, men det är den enklaste vägen att gå om du vill att ni skall lära er rätt och ordentligt :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Shelthea
0

Okej, tack för ditt svar iaf!=)

Det var så att jag fick en foderhäst för en vecka sen, och han är tränad i western. Mest skogsriden på senare tid, men det kändes ju bäst att lära sig ändå. När en tjej som kan grunderna i western skulle komma och lära mig, så visar det sig att han inte mår bra.. Han står på vila nu, så det är ändå lugnt, men jag har ändå tänkt lära mig grunderna i western! Det låter liksom perfekt för mig=)

Men, det är ingen brådska just nu ändå..

Molla
0

Detta kanske är nåt? (hann själv inte kolla riktigt vad det är)

Fasan det går inte att länka dit… googlade på lär dig rida western, sen träff nummer 6 och 7 var artikelserie från Lucky rider. Såg bra ut med bilder!!

jen
0

om du har möjlighet så kan du ju åka på en clinic med hästen hos någon duktig westerntränare en helg.

Julia-Sirocco
0

Vikten är väldigt viktig i westernridning, men man använder också skänklarna. I westernridning använder du knappt tyglarna. Du ska inte dra i dom men däremot ska du använda dom för att "stänga vägen" för hästen. Alltså om man ska t ex svänga åt vänster så tar man tyglarna lite lätt mot hästens hals på högra sidan, trycker med höger skänkel och använder sitsen och tyndgen.

Att göra halt på "rätt" sätt eller på ett fint sätt är inte lätt om inte hästen är van eller om inte ryttaren är så väldigt van. Men man ska sitta djupt i sadelntrycka ner skänklarna eller ibland ta fram dom en aning och oftast ta ner händerna på hästens manke.

För att hästen ska göra allt detta så krävs det ju att den är van och vet vad allt innebär.

För mer info om westernridning så kan du gå in på www.wras.se

jen
0

som andra skriver vikthjälper..

sen är ditt kroppsspråk viktigt också.

tex att du "tänker" att ni ska till höger med hela din kropp.

nästan som att DU går åt höger med DIN kropp.

"tänk" stanna med DIN kropp, "tänk" att du ska öka tempo med din kropp (ge mer energi i din kropp och minska din energi vid stopp) osv.

Svårt att förklara i text men jag hoppas du förstår hur jag menar.

CelsiusT
0

Ja som andra skrivit. Det bästa är om du an få tag i en duktig instruktör som kan hjälpa dig.

Lite kort och enkelt kan man ju ändå beskriva lite kanske. Sen varierar det ju ändå från häst till häst hur den är tränad och från ryttare till ryttare hur man vill att ens häst ska agera på olika hjälper. Jag tänker ungefär såhär:

När jag står på marken och vill flytta hästen (ex i boxen) lägger jag handen på sidan, flyttar sig inte hästen ökar jag sakta men succesivt trycket från min hand tills jag får en reaktion som jag önskar. När reaktionen (flytta sig ifrån min hand kommer) så följer handen efter men lättar snabbt i tryck (=eftergift). Vill jag flytta enbart framdelen så placerar jag handen längre fram på hästen och vill jag flytta bakdelen så placerar jag handen längre bak (rätt logiskt). Det jag gör är att "stänga väg", alltså låta hästen tänka själv och agera efter eget huvud men enkelt ta bort "hästens vilja" i att välja den väg jag inte vill (alltså lägga på tryck från det håll jag inte önskar att hästen går).

När jag är uppsutten jobbar jag lika dant som från marken (självklart kan detta inte översättas till dressyr rakt av då det är så mycket annat det handlar om men om vi pratar grunden i skogsridning typ). Vill jag ha hästen åt vänster så lägger jag över vikten åt höger i sadeln och kan även lägga skänkeln mot hästen högra sida (jag stänger alltså av hästens väg på höger sida, det blir då roliga/trevligare åt vänster där eftergiften kommer), svänger inte hästen med en gång kan jag även lägga på höger tygel mot halsen på hästen (om hästen är neckreinad, annars fattar den inte det och då struntar jag i tygel eller lägger på den i inlärningssyfte). Så fort man får resultatet man önskar ska hjälperna försvinna (eftergift=belöning). Samma här är ju att beroende på var på hästen skänkeln hamnar så rör den sig på olika sätt.

Ska jag stanna så det sista jag gör är att dra i tygeln, istället agerar jag med kroppen. Jag brukar säga att man ska bara sluta rida och låta luften gå ur en genom fötterna. Alltså sluta rid, ner med tygeln på nacken på hästen och släpp ut luften genom fötterna på dig (slappna av ut av bara h*lvete och låt fötterna bli så tunga att dom gärna glider fram lite), man kan även lägga till ett whow (som inte betyder sakta av utan betyder STOPP oavsett tidigare gångart).

Detta var extremt grundläggande för sedan ser ju hjälperna annorlunda ut om man ex ska ställa hästen, be om form, be om dressyrövningar osv och då kan hjälperna vara lite "motstridiga" det jag förklarat ovan. Men tänkte ändå att detta kan hjälpa, brukar förklara på detta sätt när folk som inte är ridit western innan kommer och ska rida med mig på våra hästar (fast då visar jag även både från marken och från hästryggen så det brukar vara lite enklare att förklara då) och folk brukar klara av att ta sig runt en runda i skogen efter detta =)

Medarbetare på westernridning.ifokus