Snygg :) Kan inget om westernsadlar så jag kan inte ge några råd tyvärr!
*** Kärleken övervinner allt ***

Den sitsen ger det svårt att sitta ordentligt på underlivet. Stor fördel jmf mkt westernsadlar är att stigbyglarna var lite längre bak även om de kanske skulle behöva komma ännu längre bak för att man inte ska hamna i stolssits.
vad jag har förstått så är det en westerninridare (staffan nielsen) som ägt sadeln innan

Vad ska informationen att något namn har ägt sadeln innan göra? (menar inte att låta spydigt, försökte formulera om det, men det blir bara inte bra, ursäktar för det…) Gör ju inte den till en bättre produkt i sig, att den passar din häst eller dig bättre…
Nä de vet jag! Men jag har pratat med den killen å de är ingen skit sadel! Å han trodde den kommer att passa min häst. Å det är en sådan sadel jag vill ha..
Det är en A-cirkle sadel… med trä bom m.m.
jag tycker den ser snygg ut, men du får tästa att sitta på den och se pm den passar ditt säte. Sen så ska du vara väldigt försiktig när du köper westernsadlar. Helst ska du ha med dig den hästen som ska ha den. Man vet aldrig så noga med westernsadlar. Jag köpte en för länge sedan till min häst och det såg ut att passa, men när jag satte på den på min häst så passade den inte. haha lite kronglit att förstå när jag försöker förklara då, men 
#5 Nu är det så att i en westernsadel han man såkallad 3-punkts sits och man ska inte ha stigbyglarna under sig (alltså inte så långt bak), det har att göra med användningsområdet av weternridning, nämligen kodrivning där det kan gå undan i svängarna och i en sådan (som du kallar "stolssits") så har du bättre balans. Detta är väldigt ovant när man inte ridit weternridning innan men efter ett tag har man vant sig.
#5 Jag håller inte med om sitsen, tycker sitsen ser bra ut, ser lite ut som reiningstil på sitsen/sadeln och den har lite välvd framdel vilket gör att man lätt kan rulla bak på bakfickorna. Jag själv rider i en reiningsadel och den har liknande sits och det är väldigt bekvämt och jag får bra hjälp med min sits i den.
En sak jag inte riktigt gillar med den vid första anblicken men som jag kan ha en helt annan inställning till om jag ser sadeln på hästen är det att den är rak bak och tom ihopsydd. Detta han hindra hästens rörelser, men som sagt har det att göra med hur dne ligger på också.
Det du ska tänka på är att stigbyglarna ska vara "rättställda" så att man inte måste sitta och vrida hela fändern när man rider (men detta kan oftast lätt ändras om det skulle vara fel genom att vända på spännet).
Det ser ut som en stoppad sits vilket man ska tänka på sliter rätt mycket på lädret, det kan göra sitsen sladdrig efter hand, men behöver inte göra det (det verkar ju som om den är ett par år så det borde ju börja märkas redan nu). Det kan dock vara rätt bekvämt (om man gillar det), men det beror också på vad man rider och hur man använder sin sadel. Inte så jättekul om man är ute i skogen, binder upp hästen och det börjar regna, då är sitsen dyblöt på hemvägen.
Jag gillar att sittskinnet är det som går ner som skyddsskinn över gjordinfästningen, gör det lite smidigare tycker jag.
Sen är det en massa grejjer man inte ser på bilderna som jag alltid kollar efter på en weternsadel. Tex hur gjorden sitter fast, är det ett helt skinn eller är skinnet fastspikat (kanske iof mest intressant när man håller på med kossor, men det kanske du ska göra?).
Sen handlar det helt och hållet vad du tycker om utsmyckning, färg osv. Hur den känns för dig att sitta i och sist men inte minst hur den ligger på din häst.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus