Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 724 ggr
Julia-Sirocco
0

Lita inte på alla!

Hej!
Jag heter Julia och är ganska ny här, men jag tänkte bara berätta en grej som hände en av min pappas häst. Nämligen hans travare King Guard (även kallad Kingen)

Året tror jag var 2002 och en av mina syskon ringde honom och berättade att hon hade lagt ut en annons på blocket för att få ut Kingen till en fodervärd utan att pappa visste om det. Och hon hade hittat någon som bara skulle ta honom nästa dag.
Dagen därpå när en kvinna kom för att hämta Kingen så var pappa rasande för att dom hade gjort så här mot honom utan anledning, men dom körde ändå iväg med honom.
4 år gick som dom fick ha honom, men när väl pappa ringde och sa att han ville ha tillbaka sin häst så sa dom att han inte var kvar hos dom utan han stod som fodervärd hos en annan. Dom hade alltså trott att Kingen har varit deras häst hela tiden. Pappa tog med sig en transport och åkte genast iväg för att hämta honom. När han kom dit och skulle hämta honom så var alla hagar leriga och inne i en box stod han. Pälsen var visserligen fin, men han hade inte blivit riden på 3 år och hovarna var jätte dåliga.

Några dagar efter han kommit tillbaka så hade han lite ont i dom, men hovslagaren var på väg för att verka.
Han hade ju inte blivit riden på 3 hela år heller så vi fick ta det väldigt väldigt lugnt med honom.
Inte nog med det så hade han en konstig grimma på sig som gjorde att han hade en massa sår. Speciellt under hakan.

Nu mår han toppen och är frisk igen. Men i fyra år hade han alltså varit hos en fodervärd och han hade bara blivit riden där i 1 år.

Hovslagaren som gjorde iordning hovarna på honom sa att om han inte har blivit skött så syns det på hovarna efter 1 år ungefär. Och hon hade så rätt så, hovarna sprack lite, men nu är han hur fin som helst.

Maja
0

Usch då, sådant är aldrig kul! :(

Men tur att han mår bättre nu! =)

Lina
0

Det är alltid tråkigt när sånt händer men sen så tycker jag att även om hästen är utlånad på foder så är det din pappas skyldighet som ägare att se till att hans häst mår bra.

Julia-Sirocco
0

Han hade försökt att nått dom, men dom hade aldrig svarat. Glömde att skriva det Glad