Slidestop
Fick en länk av en väninna på ett annat forum, och fic då se de här så kallade slide stoppsen. De har alltid vart litet fashinerande och jag hade gärna velat veta hur man bär sig åt (Så nej, jag har ingen fruktansvärd aversion mot westernridning) i just denna filmsnutten tycker ajg att ryttaren använder bettet minimalt vilket gjorde att det itne stack i ögonen.
Men om ryttaren gör rätt enligt westernstandard har ajg itne den blekaste aningen om.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
bettet ska inte användas alls, tvärt om ska sliden ske med eftergift så att hästen kan länga sin överlinje maximalt. alltså inte helt olikt hoppning ifråga om eftergift-välvd rygg-maximalt använda bakben.
i sliden behöver hästen eftergift för att kunna sätta under sig, slida med bakbenen. frambenen ska fortfarande gå framåt några steg för att inte belasta framkotorna och för att inte stoppet ska bli stötigt

Jag tycker den annvänder rätt mkt bett ärligt talat. För den har rejält långa stänger och har ofta kontakt med dem, och med så pass skarpt/starkt bett så kan du rida på tyngden ifrån tyglarna även = bettet ligger i hela tiden för den delen med antagligen :/
Tycker kvalitén på stoppen var rätt usel för den delen med, stannar aldeles för mkt på framdelen.
Så jag tycker inte det var så inspiererande eller imponerande ;P
ja stoppen på filmen var inte särskillt bra…
Med tanke på att dessa stoppen, och förutom de jag sett i gamla spagetthi-westerns så har jag itne så mycket att gå på faktiskt.
Jag vet itne vad jag ska titta efter, men enligt min mening så i jämförelse emd spaggethifilmerna så används bettet minimalt iaf, men som sagt, i det här fallet vet jag itne vad jag ska leta efter.
tycker ändå det ser häftigt ut.
ah synd att min 3männing inte var här.. då hade hon kunnat komentera filmen :) men hon lyser med sin frånvaro! hon är i Usa och jobbar hos nån western snubbe :)
#4 de bästa stoppen är på slak tygel med välvd överlinje. åk och kolla på en reining klass på lite högre nivå och kolla, det är kul!
#6, det hade jag gärna gjort om jag hade vetat om att det finns ngt sådant i närheten, de tävlingar jag vet som ligger närmast här är western ranch horse classic på High Chaparral…. Men nästa år blir det kanske litet HC. :D
Däremot har vi ju Jultorp Ranch inte så vanisnnigt långt ifrån…

Sitt å sök på sliding stop och granska hur hästarna utför stoppen och vad ryttaren gör LinaN så kanske du kan avgöra lite bättre hur olika stopp kan se ut.
Är ju fö detsamma som man tittat på på alla hästar i alla rörelser, att de samlar sig, var de lägger vikten, hur avslappnad den är, hur den rör sig osv osv. Dvs kan man avgöra hur en piaff utförs bra så kan man se om ett sliding stop utförs bra för hästen.
Jag var inte jätteimponerad av nåt på den filmen, däremot fick jag syn på en lite smågullig i listan som kommer till höger :)
http://www.youtube.com/watch?v=EoMmH4-X4KM&feature=related
Synd att den var lite lätt i baken, annars var det fina spin

Håller med #2, jag tycker att han tar ganska hårt i hästen med tanke på vilket bett han använde..
jag tyckte också han använde bettet mkt. speciellt när han backade hästen. då va även tyglarna strama.

#12 men MUMS vilken häst!
#12 Visst är han fin!!! *stolt*
Ska börja motionera honom nu när jag blivit av med gipset. Men jag rider inte på den nivån som på bilden!!! *ler*
#12 Visst är han fin!!! *stolt*
Ska börja motionera honom nu när jag blivit av med gipset. Men jag rider inte på den nivån som på bilden!!! *ler*
#12, riiiiiktigt fin !
Molla, vem är det som rider på bilden, och vad heter hästen? :)
Ja, det är våran guldklimp!
slo det är Walemar Wass som rider honom och han heter Poco Nifty Man. Står ganska mycket om man googlar på han!
Han använde tyvärr tyglarna när han gjorde slidestopen. Det ska dom inte göra utan dom ska använda sin kroppstyngd och skänklarna. Dom som gör rätt kan göra slidestop utan att använda det minsta tygeltag. En berömd westerntjej som håller på med reining är Stacy Westfall. Hon rider ofta utan någonting och kan göra slidestop ändå.

#19 Jag hoppas inte att du menar att Waldemar använder tygeln på Poco! Skulle du ta tag i en bra reininghäst i det läget han ska stoppa så kommer han av sig och du får ingen slidestop överhuvud taget.
Poco Nifty Man är en av dom bästa reininghästarna i Sverige och står sig även mycket bra i Europa. Men om du är insatt i reining så vet du redan vem han är och någon närmre presentation behövs inte.
#20 Jag tror att hon menade filmen i #0! =)
Tyckte hästen stoppade med för mycket tyngd i framdelen. Hästen var inte satt på bakdelen innan stoppet och då kan de inte stoppa korrekt. Det är meningen att de ska glida med bak och trava fram, inte stoppa fram. kan de stoppa korrekt, så kan de glida flera metrar.
#20 Jag tyckte det såg ut som att han i filmen använde tyglarna lite